Bunt głuchych reż. Bogna Burska - zdjęcie Bunt głuchych reż. Bogna Burska - zdjęcie Bunt głuchych reż. Bogna Burska - zdjęcie Bunt głuchych reż. Bogna Burska - zdjęcie

Średnia ocena

21 oddanych głosów

7,8 / 10

Bunt głuchych reż. Bogna Burska

Bunt Głuchych to spektakl i film jednej z najciekawszych artystek wizualnych średniego pokolenia, dr hab. w Katedrze Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadzi również gościnną pracownię na Wydziale Sztuki Mediów w warszawskiej ASP. Tytułowy „bunt Głuchych” odnosi się do protestu niesłyszących studentów amerykańskiej uczelni Gallaudet University, którzy w 1988 roku wywalczyli powołanie pierwszego w historii głuchego rektora. Projekt został zainspirowany historią holenderskiej artystki — córki chińskich imigrantów, urodzonej już w Europie. Gdy przyszła na świat, pomoc społeczna poradziła rodzicom, by wychowali ją, nie mówiąc do niej w swoim języku, co miało służyć lepszej asymilacji dziewczynki. Nieznający niderlandzkiego rodzice wychowali więc córkę, prawie do niej nie mówiąc: używali w domu jedynie ok. 50 najprostszych słów. Jej relacja z rodziną była bardzo podobna do tych tworzonych zazwyczaj przez głuche dzieci ze słyszącymi rodzicami. Będący podstawą filmu i spektaklu tekst przedstawia sytuacje trudnej bliskości, zakłócone przez brak wspólnego języka lub nieumiejętność komunikacji. Inną jego częścią jest historia społeczności głuchych, ich walki o uznanie własnej odrębności kulturowej i nadania językowi migowemu statusu pełnowartościowego języka. Pojawiają się też wątki deprawacyjnych eksperymentów językowych i historie tworzenia języków uniwersalnych, które w zamierzeniach autorów miały umożliwić komunikację wszystkich ludzi.

Spektakl w języku polskim i polskim języku migowym, dostępny również dla osób niedosłyszących — możliwość wypożyczenia pętli indukcyjnej w informacji.

Czas trwania: 60 minut

Obsada

Występują:

Klara Bielawka

Ewelina Żak

Marta Kalinowska (tłumaczka z języka migowego)

Ścieżka dźwiękowa:

Chór POLIN w składzie: Agnieszka Górska, Agnieszka Skiba, Aneta Rajca, Anetta Przybył-Bryńska, Anna Jurkiewicz, Anna Wieczorek, Barbara Baranowska, Barbara Popławska, Barbara Szymanowska, Barbara Walczak, Bogna Różyczka, Dagmara Siwczyk, Dominika Jędrzejczak, Edyta Pawłowska, Elżbieta Balano, Elżbieta Jasińska, Elżbieta Zawada, Ewa Chomicka, Ida Sarnacka, Irena Klein, Irena Wiesiołek, Iwona Goździkowska, Joanna Olejniczak, Joanna Stankiewicz, Justyna Orlińska, Katarzyna Andrejczuk, Katarzyna Makaruk, Kinga Wołoszyn-Kowanda, Magdalena Miśkowicz, Małgorzata Berwid, Małgorzata Czmut, Małgorzata Kozek, Marcjanna Bulik, Mira Poręba, Monika Bujak, Natalia Obrębska, Octavian Milewski, Piotr Głodek, Piotr Woźniakiewicz, Urszula Iwińska, Urszula Strych, Witold Borowik.

Realizacja

tekst: Bogna Burska

reżyseria: Bogna Burska,

prowadzenie Chóru POLIN:

Ewa Chomicka – kuratorka, koordynatorka

Sean Palmer – kompozytor, dyrygent

Jakub Pałys – kompozytor, trener wokalny

partner projektu: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

podziękowania: Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego oraz Katka Blajchert / CIACH Fryzjer, Paulina Celińska, Katarzyna Szaniawska i Lula, Pola Tyszowiecka, Michał Woliński / Galeria Piktogram, Daniel Kotowski.

Opinie naszych widzów (7)

  • 10,0/ 10

    Spektakl zrobił na mnie duże wrażenie, zarówno poruszany temat, jak i forma przekazu. Dodatkowym atutem była sceneria.

    ha.....@....pl / 31 stycznia 2019

  • 10,0/ 10

    Nie wiedziałam czego się spodziewać. Ciekawa historia opowiedziana w nietuzinkowy sposób. Brawa dla tłumaczki PJM!

    ag.....@gm...il.com / 21 stycznia 2019

  • 10,0/ 10

    Doskonały pomysł z interakcją aktorów i osoby migającej, pomysł chóru rewelacyjny.

    wo.....@gm...il.com / 21 stycznia 2019

  • 10,0/ 10

    Znakomicie wpasowane w klimat Zachęty. Przeplatają się teksty śpiewane, mówione i puszczane z głośników. Aktorzy łapią kontakt z publicznością, integrują się z chórem, wzajemnie uzupełniają swoje kwestie. Kwintesencją jest zabawa kalambury, czy komiczna próba naśladowania przez aktorki języka migowego tłumaczki w trakcie puszczonej z głośników historii buntu studentów. Dominuje w spektaklu Bielawka, która bardzo swobodnie, momentami także odważnie, porusza się w przestrzeni. Cichą bohaterką jest Kalinowska w sposób wprost niezwykły mimicznie dopasowując się do interakcji z aktorkami. To ona staje się częścią przedstawienia prowadząc kalambury z zacięciem równolegle wykonując swoją pracę tłumaczki. Krótkie, zwarte, bardzo ciekawe przedstawienie stanowiące odskocznię od tradycyjnego teatru, będące znakomitym uzupełnieniem muzealnego charakteru warszawskiej Zachęty.

    an.....@po...ta.wp.pl / 21 stycznia 2019

  • 8,0/ 10

    Niespełna 50-minutowy znakomity spektakl na trzy solistki (dwie mówiące po polsku i jedną posługującą się językiem migowym) i wielofunkcyjny chór oraz lektora - dramatyczna opowieść o dramatach językowych wynikających zarówno z braku jak i nadmiaru języka bądź jego niedoskonałości.

    wo.....@....pl / 21 stycznia 2019

  • 6,0/ 10

    Przez dużą część spektaklu wydał mi się mało zrozumiały. Najciekawsze rzeczy zaczęły się dziać pod koniec - najbardziej poruszył mnie wątek edukacji głuchych, którzy są nauczani przez słyszących nauczycieli i uczą się mówić a nie migać, co powoduje ich główny problem: brak komunikacji, brak własnego języka, co jest podstawą do funkcjonowania w społeczeństwie. Sama mam niesłyszącą siostrę, która uczyła się właśnie w takiej szkole dla głuchych - wychowawczyni słabo znała język migowy, więc uczyła dzieci mówić...

    jo.....@gm...il.com / 03 marca 2019

  • 2,0/ 10

    Brak pomysłu na przedstawienie, misz masz kompletny, 0 emocji. Pomimo świetnej tłumaczki języka migowego i aktorki grającej w stroju uczennicy, spektakl rozczarowuje, a szkoda, bo temat dobry i pierwsze 5 min. intryguące.

    in.....@....pl / 21 stycznia 2019

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki - Adres i dojazd

plac Stanisława Małachowskiego 3
00-916 Warszawa

https://zacheta.art.pl/pl

Kup bilet