Wesele Figara / Le Nozze di Figaro - zdjęcie

Średnia ocena

9 oddanych głosów

9,6 / 10

Wesele Figara / Le Nozze di Figaro

Wesele Figara to jedna z najgenialniejszych oper w historii świata. Opera powstała w roku 1786 do libretta Lorenza da Ponte na podstawie słynnej sztuki Pierre’a Beaumarchais’go o tymże tytule. Sztuka krytykująca relacje społeczne feudalnego świata zakazana była w wielu krajach. Mozart podejmując się tematu również ryzykował bardzo wiele, choć da Ponte zadbał o pominięcie całej problematyki społecznej czy politycznej obecnej w oryginale sztuki. Premiera za zgodą Cesarza dobyła się w dworskim teatrze 1 maja 1786 roku. Dzieło spotkało się z dobrym przyjęciem chociaż nakładano na nie kolejne ograniczenia formalne.

Mozart wspiął się w tym utworze na sam szczyt absolutnej inwencji twórczej. Społeczna wymowa komedii Beaumarchais otrzymała poprzez mozartowską muzykę wymiar psychologii społecznej. Każda postać mozartowskiej opery mówi niejako własnym językiem muzycznym, opowiada swoją historię. Mozart dokonuje tego poprzez osiemnastowieczne konwencje operowe, a jednocześnie obdarza poszczególne postacie indywidualnymi rysami muzycznymi. Inna jest zatem charakterystyka śmiałego Figara, brutalnego Hrabiego, rezolutnej Zuzanny czy udręczonej Hrabiny. Arie, duety, ansamble, wielkie sceny zbiorowe, trwające wiele minut finały aktów, stają się nie tylko muzycznym obrazem akcji scenicznej, ale poprzez indywidualizm postaci, przynoszą przed oczy widza prawdziwe życie.

Inscenizacja Grzegorza Chrapkiewicza nadaj tej genialnej operze wymiar czysto ludzki. Reżyser bawi się postaciami i jednocześnie odsłania ludzkie słabości w tym pustotę i pożądliwość. Ostre rysy postaci łagodzi humorem i przenośnią, ożywiając akcję gestem i pantomimą. Zawoalowana erotyka dzieła i psychologiczne zarysowanie poszczególnych typów ludzkich nadają tej inscenizacji cechy wybitnej choć zabawnej sztuki. Muzyka Mozarta nadaje całości potoczystości i podkręca akcję dzieła. Nowa wersja Wesela Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej nie pozostawi widza obojętnym, lecz zaangażuje go emocjonalnie wciągając w swój specyficzny, nie do końca przecież wesoły świat. ­­­

Realizacja

Reżyseria : Grzegorz Chrapkiewicz

Kierownictwo muzyczne : Piotr Sułkowski

Scenografia: Wojciech Stefaniak

Kostiumy: Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień

Choreografia : Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka

Reżyseria światła : Piotr Pawlik

Opinie naszych widzów (8)

  • 10,0/ 10

    Rewelacyjny spektakl. Opera, która powstała 250 lat temu, dzięki tej interpretacji nie tylko nie traci, ale wręcz zyskuje na wartości. Wspaniałe wykonanie,

    ma.....@fu...ti.pl / 01 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Znakomite głosy i gra aktorska. Szczególnie ujmujący sopran Pani Orłowskiej !!!

    Rz.....@gm...il.com / 31 stycznia 2020

  • 10,0/ 10

    Znakomite głosy, udana scenografia, dobra reżyseria i orkiestra. Wyważony melanż tradycji z nowoczesnością. No i ludzie, którym praca najwyraźniej sprawia przyjemność. Mozart by klaskał...

    ja.....@gm...il.com / 27 stycznia 2020

  • 10,0/ 10

    Ciekawa minimalistyczna scenografia doskonale kontrastuje z kolorowymi strojami aktorów. Świetna muzyka, dobra aktorska gra. Wszyscy (no może zdecydowana większość) aktorów to młodzi ludzie, jak widać zdolni, znający scenę. Całość ciekawa, zachęca, by ponownie odwiedzić operę.

    ro.....@....pl / 24 czerwca 2019

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl w mistrzowskim wykonaniu

    ka.....@....pl / 09 maja 2019

  • 10,0/ 10

    Spektakl figara rewelacyjny , szacunek dla głosów młodych artystów . Jestem pod wrażeniem całej oprawy spektaklu i bohaterów. REWELACJA!!!!!!

    sy.....@in...ia.pl / 06 maja 2019

  • 8,0/ 10

    Loved it.

    ni.....@gm...il.com / 26 stycznia 2020

  • 8,0/ 10

    Nowoczesna odsłona, świetni tancerze bez koszulek, śpiewacy dawali radę i stworzyli zapadajace w pamięć postacie.

    sa.....@gm...il.com / 09 maja 2019

Warszawska Opera Kameralna - Adres i dojazd

http://www.operakameralna.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.