"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") - W. A. Mozart

8.60
(10 ocen)
Wolfgang Amadeusz Mozart "Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") Opera w dwóch aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart Libretto | Emanuel Schikaneder Premiera | 13 czerwca 2019 r. "Czarodziejski Flet" uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak "Wesele Figara" czy "Don Giovannni". Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanków, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny. Nowa inscenizacja "Czarodziejskiego Fletu" jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”: – Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.

Występują

Sarastro | Krzysztof Borysiewicz Królowa Nocy | Maria Rozynek-Banaszak Tamino | Emil Ławecki Pamina | Aleksandra Szmyd Mówca | Dariusz Górski Papageno | Artur Janda Papagena | Katarzyna Drelich Monostatos | Piotr Maciejowski I Dama | Karolina Róża Kowalczyk II Dama | Joanna Lalek III Dama | Małgorzata Kustosik I Chłopiec | Lucyna Białas II Chłopiec | Jan Jakub Monowid III Chłopiec | Tomasz Raczkiewicz I Kapłan | Tomasz Grygo II Kapłan | Piotr Pieron Tancerze: Rajski Ptak I | Maria Bijak Rajski Ptak II | Daria Jakubik Magiczne Zwierzę I | Dominika Gryz Magiczne Zwierzę II | Kamil Wawrzuta Niewolnik I | Bartłomiej Gąsior Niewolnik II | Patryk Gnaś Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel-Moroz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Dyrygent Marcin Sompoliński

Realizacja

Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos Wznowienie reżyserii Jolanta Denejko Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński Scenografia: Rafał Olbiński II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska Kostiumy: Marcin Łobacz Choreografia: Jakub Lewandowski Reżyseria światła: Damian Pawella Multimedia/grafika: Sylwester Siejna

Opinie naszych Widzów

(5)

10/10

Wspaniała inscenizacja, oczywiście kameralna, ale kostiumy są zachwycające, przepiękna choreografia i oczywiście w wersji muzycznej - bardzo, bardzo dobra interpretacja. Królowa Nocy i Pamina wspaniałe, doskonałe! Papageno przesympatyczny.

lu.....@....pl | 29.04.2022

10/10

Wspaniale stroje i scenografia! Magiczna atmosfera w teatrze! Bardzo dziekuje za niezapomniane przezycia!

bk.....@go...le.com | 25.06.2019

10/10

bardzo dobra opera w kameralnym klimacie

em.....@gm...il.com | 23.05.2018

10/10

Fantastyczne role Paminy oraz Królowej Nocy

jo.....@ya...oo.pl | 21.05.2018

10/10

Cudowne przedstawienie, piękne głosy, bardzo ładne kostiumy- chociaż scena kameralna , to jednak robi wrażenie . Polecam z czystym sercem :-)

sz.....@gm...il.com | 20.05.2018

Zwiastuny

"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") - W. A. Mozart

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!