W.A. Mozart - DIE ZAUBERFLÖTE (Czarodziejski flet). Nowa inscenizacja - zdjęcie

Średnia ocena

8 oddanych głosów

8,2 / 10

W.A. Mozart - DIE ZAUBERFLÖTE (Czarodziejski flet). Nowa inscenizacja

Najbardziej ukochana przez melomanów opera Mozarta wraca na scenę Warszawskiej Opery Kameralnej w zupełnie nowej inscenizacji Giovannyego Castellanosa, w scenografii Rafała Olbińskiego, z kostiumami Marcina Łobacza i pod muzycznym kierownictwem Marcina Sompolińskiego.

Czarodziejski Flet uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nie przerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak Wesele Figara czy Don Giovannni.

Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki.

Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanów, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.

Nowa inscenizacja Czarodziejskiego Fletu jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości jakie daje dzisiejsza technologia.

Obsada

Sarastro – Krzysztof Borysiewicz

Królowa Nocy – Joanna Moskowicz, Maria Rozynek-Banaszak

Pamina – Ingrida Gapova, Aleksandra Szmyd

Tamino – Aleksander Kunach, Emil Ławecki

Mówca – Piotr Nowacki, Dariusz Górski

Papageno – Artur Janda, Paweł Trojak

Papagena – Aleksandra Żakiewicz, Joanna Nawrot

Monostatos – Piotr Maciejowski, Łukasz Wroński

I Dama – Marzanna Rudnicka, Sylwia Krzysiek

II Dama – Joanna Lalek, Dominika Kościelniak

III Dama – Katarzyna Nowosad, Małgorzata Kustosik

I Chłopiec –

II Chłopiec – Jan Jakub Monowid

III Chłopiec – Tomasz Raczkiewicz

I Zbrojny – Tomasz Grygo

II Zbrojny – Grzegorz Żołyniak

Realizacja

Reżyseria: Giovanny Castellanos

Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński

Scenografia: Rafał Olbiński

II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska

Choreografia: Jakub Lewandowski

Kostiumy: Marcin Łobacz

Swiatło: Damian Pawella

Multimedia: Sylwester Sieja

Realizator multimediów: Maciej Pyra

Opinie naszych widzów (4)

  • 10,0/ 10

    Wspaniale stroje i scenografia! Magiczna atmosfera w teatrze! Bardzo dziekuje za niezapomniane przezycia!

    bk.....@go...le.com / 25 czerwca 2019

  • 10,0/ 10

    bardzo dobra opera w kameralnym klimacie

    em.....@gm...il.com / 23 maja 2018

  • 10,0/ 10

    Fantastyczne role Paminy oraz Królowej Nocy

    jo.....@ya...oo.pl / 21 maja 2018

  • 10,0/ 10

    Cudowne przedstawienie, piękne głosy, bardzo ładne kostiumy- chociaż scena kameralna , to jednak robi wrażenie . Polecam z czystym sercem :-)

    sz.....@gm...il.com / 20 maja 2018

Warszawska Opera Kameralna

Warszawska Opera Kameralna jest instytucją muzyczną o ponad 50-letniej historii. Została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego dyrektora naczelnego i artystycznego, Joannę i Jana Kulmów, Zofię Wierchowicz, Andrzeja Sadowskiego i Juliusza Borzyma. Pierwszą premierą sceniczną tego Zespołu była La serva padrona G. B. Pergolesiego, wykonana 4 września 1961 r. Repertuar Opery Kameralnej cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery z powodzeniem wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok.

Od 15 października 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Siedziba Opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy

Warszawska Opera Kameralna jest organizatorem wielu festiwali, m. in. Festiwalu Mozartowskiego, Festiwalu Oper Barokowych, Festiwalu Claudia Monteverdiego, Festiwalu Gioacchina Rossiniego czy Festiwalu Polskich Oper Współczesnych.

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

Inne wydarzenia w tej instytucji:

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.