Olsztyn Green Festival 2024

Olsztyn
CRS Ukiel

ZEW się budzi festiwal 2024

Lesko
Stadion Miejski

Musicalowy Pamiętnik

Warszawa
Teatr WAM

Friends

Warszawa
Teatr Capitol

Bitwa o Broadway

Wrocław
Impart Centrum

KALYANI School Edition

Warszawa
Teatr Syrena

GREASE

Warszawa
Scena Relax

Dreams

Warszawa
Teatr Capitol

Wzrusz Moje Serce

Warszawa
Teatr Ateneum

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Kongo

Warszawa
Teatr Capitol

Niesamowite przygody 10 skarpetek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Cesarz

Warszawa
Teatr Ateneum

Abonament na szczęście

Warszawa
Scena Relax

NIENASYCENI

Warszawa
Garnizon Sztuki

Kuguar. Musical

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

SEN NOCY LETNIEJ / FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY

Warszawa
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

NAPIS

Warszawa
Teatr Ateneum

Co Jest Grane Festival 2024

Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Koncert jubileuszowy – Hity Bohema House!

Warszawa
Bohema House Teatr Ekologiczny

GRA

Warszawa
Garnizon Sztuki

Cudowna terapia

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Śluby Panieńskie

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Pokaz iluzji dla całej rodziny

Sieradz
Sieradzkie Centrum Kultury

Klaus - obsesja miłości

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Pomoc domowa

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

CZARODZIEJSKI FLET. PRZEDSTAWIENIE DLA DZIECI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

Warszawa
Muzeum Łazienki Królewskie

Vanitas

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Smykofonia na Grochowskiej „Konie, słonie i żabki” - grupa wiekowa 0-2 lata

Warszawa
Sinfonia Varsovia

LAETATUS SUM

Warszawa
Kościół św. Anny

Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie

8.00
(1 ocena)
30. Festiwal Mozartowski w Warszawie Zamek Królewski w Warszawie Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście Program: Ludwig van Beethoven Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 I. Allegro II. Largo III. Rondo alla Polacca Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur „Jowiszowa” KV 551 I. Allegro vivace II. Andante cantabile III. Menuetto: Allegretto − Trio IV. Finale. Molto allegro Oba dzieła prezentowane w czasie koncertu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej mają ważną wspólną cechę, bowiem w swej warstwie instrumentacyjnej stanowią swoisty dialog, zaś same w sobie – jak przykazał Joseph Haydn, sprawiają radość muzykowania instrumentalistą dostarczając radości słuchania melomanom. Ludwig van Beethoven napisał Koncert potrójny C-dur op. 56 dla swego ucznia i protektora – księcia Franza Josepha Lobkowitza, melomana i – o czym często zapominamy, wielce utalentowanego pianisty. Wszystkie trzy instrumenty solowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian), pokazują swoje solistyczne walory by w pięknym dialogu wchodzić w interakcje nie tylko między sobą ale i orkiestra. Trzyczęściową formę wieńczy polonez, a samo dzieło, mimo, że wyszło spod ręki klasyka wiedeńskiego, ma w sobie przedśpiew może nie tyle Romantyzmu co niesie nowatorskie elementy tak typowe dla jego innych ikonicznych dzieł: III Symfonia („Eroika” op. 55) Sonaty fortepianowej – f-mollowej znanej jako „Appassionata”. Równie istotnym elementem koncertu będzie wykonanie symfonii „Jowiszowej” arcydzieła określanego mianem jednej z trzech wielkich, ostatnich symfonii Mozarta na które składają się symfonia nr 39 – Es-dur (KV 543), nr 40 – g-moll (KV 550) oraz wspomniana 41. – Jowiszowa C-dur (KV 551). To właśnie ona wraz kilkoma innymi dziełami sprawiała, że zachwycony całą spuścizną mozartowską Albert Einstein powiedział, że frazy które znamy jako dzieła Maestro Amadeusza to muzyka prosto od Boga, istniejąca od tysiącleci w kosmosie, ale to właśnie Mozart zawarł ją w nutach. Sama symfonia wpisana jest do grona pięćdziesięciu najważniejszych w historii muzyki („The Guardian” 2014) jako owoc radości zbudowany na fundamencie palimpsestów i proroctwa postmodernizmu. Badacze spuścizny mozartowskiej wybaczają fakt, iż samo dzieło pełne jest cytatów, jak choćby z arii „Un bacio di mano” która Mozart dopisał do wystawienia opery Anfossiego Pasquale „Le gelosie fortunate”… temat ten pojawia się pod koniec tematu głównego pierwszej części. Transpozycja z tonacji c-dur do G-dur okazała się w opinii erudytów, mistrzowskim ruchem a sama pierwsza część symfonii uchodzi za jedno z najbardziej przepełnionych głębią dzieł Mozarta. To jak twierdzi Tom Service, jest to „kawałek postmodernizmu avant la lettre i coś, czego Beethoven, mimo całego swojego ikonoklazmu, z trudem ryzykując spotykał w swoich symfoniach. Symfonia „Jowiszowa” to wizytówka dyrygentów całego świata i całej post mozartowskiej historii. Dość wspomnieć wykonania pod batutą samego Ryszarda Straussa czy jego kolegów po fachu: Nikolausa Harnoncourta, René Jacobs, Thomasa Beechama, Charlesa Mackerrasa… A to, że w samej symfonii słychać echa XIII-wiecznego Credo, podobnie jak u Thomas z Akwinu, Pange Lingua czy Josquina des Prez, że echa słychać też w mozartowskiej symfonii 33 i Missa Brevis, że motyw dźwięków w sekwencji c, d, f, e powraca jak echo z fugi z symfonii 34… Cóż, muzyka to niekończąca się sztafeta pokoleń. Ku chwale muzyki.

Występują

Wykonawcy: Karolina Nowotczyńska – skrzypce Marcin Zdunik – wiolonczela Aleksander Dębicz – fortepian Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Wojciecha Rodka

Opinie naszych Widzów

(1)

8/10

Cenna inicjatywa. Warto sprowadzać do Warszawy mniej znane orkiestry z innych miast. Są też dobre i powinny być reklamowane ku radości melomanów.

wi.....@gm...il.com | 8.07.2019

Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!