- Warszawa
- Repertuar
- Warszawska Opera Kameralna
- "Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") - W. A. Mozart - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Średnia ocena
8 oddanych głosów
"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") - W. A. Mozart - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte")
Opera w dwóch aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Premiera | 13 czerwca 2019 r.
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel – Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent - Kuba Wnuk
"Czarodziejski Flet" uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak "Wesele Figara" czy "Don Giovannni". Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanków, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.
Nowa inscenizacja "Czarodziejskiego Fletu" jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:
– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.
Obsada
Sarastro – Remigiusz Łukomski
Królowa Nocy – Joanna Moskowicz
Tamino – Aleksander Kunach
Pamina – Ingrida Gapova
Mówca – Piotr Pieron
Papageno – Artur Janda
Papagena – Aleksandra Żakiewicz
Monostatos – Łukasz Wroński
I Dama – Marzanna Rudnicka
II Dama – Joanna Lalek
III Dama – Katarzyna Nowosad
I Chłopiec – Lucyna Białas
II Chłopiec – Marcelina Górska
III Chłopiec – Bartosz Rajpold
I Kapłan – Tomasz Grygo
II Kapłan – Piotr Pieron
Tancerze:
Rajski Ptak I – Maria Bijak
Rajski Ptak II – Agnieszka Borkowska
Magiczne Zwierzę I – Anna Szpaczyńska
Magiczne Zwierzę II – Krzysztof Łuczak
Niewolnik I – Jarosław Mysona
Niewolnik II – Patryk Gnaś
więcej
Realizacja
Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos
Wznowienie reżyserii Jolanta Denejko
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Scenografia: Rafał Olbiński
II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy: Marcin Łobacz
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria światła: Damian Pawella
Multimedia/grafika: Sylwester Siejna
więcej
Opinie naszych widzów (4)
-
10,0/ 10
Wspaniale stroje i scenografia! Magiczna atmosfera w teatrze! Bardzo dziekuje za niezapomniane przezycia!
bk.....@go...le.com / 25 czerwca 2019
-
10,0/ 10
bardzo dobra opera w kameralnym klimacie
em.....@gm...il.com / 23 maja 2018
-
10,0/ 10
Fantastyczne role Paminy oraz Królowej Nocy
jo.....@ya...oo.pl / 21 maja 2018
-
10,0/ 10
Cudowne przedstawienie, piękne głosy, bardzo ładne kostiumy- chociaż scena kameralna , to jednak robi wrażenie . Polecam z czystym sercem :-)
sz.....@gm...il.com / 20 maja 2018
Warszawska Opera Kameralna - Adres i dojazd
http://www.operakameralna.pl/
Wybierz termin
"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") - W. A. Mozart - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Nasze benefity
-
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
-
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
-
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia (nie dotyczy w trakcie epidemii COVID-19)
Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:
Inne wydarzenia w tej instytucji:
Ustaw przypomnienie
Sprzedaż wejściówek na spektakl () zaczyna się o . Podaj swój adres email a damy Ci znać o rozpoczęciu sprzedaży.
Przypomnienie zostało ustawione.