Średnia ocena

9 oddanych głosów

8,4 / 10

"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte") - W. A. Mozart - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie

30. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Wolfgang Amadeusz Mozart

"Czarodziejski Flet" ("Die Zauberflöte")

Opera w dwóch aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto | Emanuel Schikaneder

Premiera | 13 czerwca 2019 r.

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej

Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel – Moroz

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Dyrygent - Kuba Wnuk

"Czarodziejski Flet" uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak "Wesele Figara" czy "Don Giovannni". Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanków, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.

Nowa inscenizacja "Czarodziejskiego Fletu" jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:

– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.

Obsada

Sarastro – Remigiusz Łukomski

Królowa Nocy – Joanna Moskowicz

Tamino – Aleksander Kunach

Pamina – Ingrida Gapova

Mówca – Piotr Pieron

Papageno – Artur Janda

Papagena – Aleksandra Żakiewicz

Monostatos – Łukasz Wroński

I Dama – Marzanna Rudnicka

II Dama – Joanna Lalek

III Dama – Katarzyna Nowosad

I Chłopiec – Lucyna Białas

II Chłopiec – Marcelina Górska

III Chłopiec – Bartosz Rajpold

I Kapłan – Tomasz Grygo

II Kapłan – Piotr Pieron

Tancerze:

Rajski Ptak I – Maria Bijak

Rajski Ptak II – Agnieszka Borkowska

Magiczne Zwierzę I – Anna Szpaczyńska

Magiczne Zwierzę II – Krzysztof Łuczak

Niewolnik I – Jarosław Mysona

Niewolnik II – Patryk Gnaś

Realizacja

Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos

Wznowienie reżyserii Jolanta Denejko

Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński

Scenografia: Rafał Olbiński

II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska

Kostiumy: Marcin Łobacz

Choreografia: Jakub Lewandowski

Reżyseria światła: Damian Pawella

Multimedia/grafika: Sylwester Siejna

Opinie naszych widzów (4)

  • 10,0/ 10

    Wspaniale stroje i scenografia! Magiczna atmosfera w teatrze! Bardzo dziekuje za niezapomniane przezycia!

    bk.....@go...le.com / 25 czerwca 2019

  • 10,0/ 10

    bardzo dobra opera w kameralnym klimacie

    em.....@gm...il.com / 23 maja 2018

  • 10,0/ 10

    Fantastyczne role Paminy oraz Królowej Nocy

    jo.....@ya...oo.pl / 21 maja 2018

  • 10,0/ 10

    Cudowne przedstawienie, piękne głosy, bardzo ładne kostiumy- chociaż scena kameralna , to jednak robi wrażenie . Polecam z czystym sercem :-)

    sz.....@gm...il.com / 20 maja 2018

Warszawska Opera Kameralna - Adres i dojazd

http://www.operakameralna.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.