2020: Burza
To prosta historia: kobieta lub mężczyzna wysoko postawiona/y (lub nie), zostaje zmuszona/y do zrezygnowania ze swojej pozycji, władzy, z miasta i z kraju, w którym mieszkał/a. Wraz z synem/córką ucieka na wyspę. Spędza tam dwanaście lat. Przypadek (lub burza) sprawia, że na tę samą wyspę trafiają (lub nie) osoby z jej/jego dawnego otoczenia. Ci, którym zawdzięcza (lub nie) życie, i ci, którzy doprowadzili (bądź nie) do jej/jego upadku.
Profesor Tadeusz Sławek w książce „NICowanie świata. Zdania z Szekspira” pisze, że aby podjąć próbę „pomyślenia człowieka” trzeba wyciągnąć go z miejsca zwyczajowo mu przypisanego i przenieść go zupełnie gdzie indziej. W ten sposób pytania stawia i Shakespeare: ponawia akt wygnania: wygnanie z raju, wygnanie z miasta (Burza), wygnanie z życia, wygnanie z rodziny (Król Lear), wygnanie z państwa (Koriolan). Bez sytuacji „bycia wygnanym” nie można już myśleć człowieka.
Co oznacza dzisiaj: „na nowo pomyśleć człowieka”, skoro jedynymi dostępnymi do tego instrumentami są narzędzia, które człowiek w swojej niedoskonałości sam stworzył, polegając na wiedzy i wyobraźni – obydwu czerpiących swoje źródło w najbardziej niedoskonałym z narzędzi: pamięci ludzkiej?
Czy perspektywa ludzka jest jedyną możliwą?
2020: BURZA to opowieść wielu wariantów – opracowywanych za pomocą nieustannie uczącej się sztucznej inteligencji*. Na sceniczną historię nakładane są różne możliwe wersje tego, co mogło się wydarzyć i tego co rzeczywiście się wydarzyło – w sposób imitujący pracę ludzkiej pamięci.
Specjalnie zaprojektowany dla spektaklu program AI (Artificial Intelligence) będzie gromadził w czasie rzeczywistym informacje i opinie od ekipy spektaklu oraz publiczności – zarówno obecnej na żywo w TR Warszawa/ATM Studio, jak i tej oglądającej streaming na platformie TR Online – poprzez udzielanie odpowiedzi na krótkie ankiety przed spektaklem.Na podstawie tych informacji system będzie podejmował decyzje o układzie wariantów scen, charakterze muzyki i oświetlenia.
Ta sztuczna sieć neuronowa powstaje dzięki ludziom. Na bazie odpowiedzi ankietowych od publiczności oraz informacji od realizatorów i realizatorek, wykonawców i wykonawczyń program AI będzie doskonalił swoje umiejętności. Tym samym – będzie rozwijał rzeczywistość spektaklu “2020: Burza”.
Weź udział w tworzeniu teatralnej sztucznej inteligencji!
Występują
Agnieszka Podsiadlik
Prospero
Lech Łotocki
Alonso
Sebastian Pawlak
Gonzalo
Justyna Wasilewska
Ariel
Mateusz Górski
Miranda
Realizacja
Reżyseria: Grzegorz Jarzyna
Scenariusz: Grzegorz Jarzyna, Weronika Murek
Scenografia: Fabien Lédé
Kostiumy i charakteryzacja: Anna Axer Fijałkowska
Muzyka: Piotr Kurek
Reżyseria wideo: Marek Kozakiewicz
Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
Choreografia: Ivan Estegneev
Reżyseria dźwięku: Piotr Domiński, Piotr Kurek
Sztuczna inteligencja: Paweł Wawrzyński
Animacje 3D: Kacper Shikeli
Wizualizacje 2D: Oliwia Szanajca-Kossakowska
Skany 3D: 3DMaster, Krystian Parol
Asystentka reżysera: Katarzyna Gawryś
Asystentka scenografa: Olga Papacz
Asystentki kostiumografki: Karolina Bramowicz, Olga Mazur
Opinie naszych Widzów
(1) Interesująca koncepcja choć na świecie (poza Polską) niejednokrotnie używana.
Ciekawa scenografia choć typowa dla stylu popnowoczesnego w teatrze, a szczególnie charakterystyczna dla Teatru Rozmaitości.
Dobra choć niezachwycająca gra aktorska.
Skierowanie widzów na ideę, że nie człowiek steruje czymkolwiek może być czymś nowym dla osób bezrefleksyjnych lub tych niezaznajomionych z SI, ale dla osób wrażliwych i świadomych jest tylko kolejnym przetworzeniem tej idei.
n......@ic...ud.com | 17.03.2021
2020: Burza
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia