2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie

Średnia ocena

3 oddane głosy

6,3 / 10

2020: Burza

To prosta historia: kobieta lub mężczyzna wysoko postawiona/y (lub nie), zostaje zmuszona/y do zrezygnowania ze swojej pozycji, władzy, z miasta i z kraju, w którym mieszkał/a. Wraz z synem/córką ucieka na wyspę. Spędza tam dwanaście lat. Przypadek (lub burza) sprawia, że na tę samą wyspę trafiają (lub nie) osoby z jej/jego dawnego otoczenia. Ci, którym zawdzięcza (lub nie) życie, i ci, którzy doprowadzili (bądź nie) do jej/jego upadku.

Profesor Tadeusz Sławek w książce „NICowanie świata. Zdania z Szekspira” pisze, że aby podjąć próbę „pomyślenia człowieka” trzeba wyciągnąć go z miejsca zwyczajowo mu przypisanego i przenieść go zupełnie gdzie indziej. W ten sposób pytania stawia i Shakespeare: ponawia akt wygnania: wygnanie z raju, wygnanie z miasta (Burza), wygnanie z życia, wygnanie z rodziny (Król Lear), wygnanie z państwa (Koriolan). Bez sytuacji „bycia wygnanym” nie można już myśleć człowieka.

Co oznacza dzisiaj: „na nowo pomyśleć człowieka”, skoro jedynymi dostępnymi do tego instrumentami są narzędzia, które człowiek w swojej niedoskonałości sam stworzył, polegając na wiedzy i wyobraźni – obydwu czerpiących swoje źródło w najbardziej niedoskonałym z narzędzi: pamięci ludzkiej?

Czy perspektywa ludzka jest jedyną możliwą?

2020: BURZA to opowieść wielu wariantów – opracowywanych za pomocą nieustannie uczącej się sztucznej inteligencji*. Na sceniczną historię nakładane są różne możliwe wersje tego, co mogło się wydarzyć i tego co rzeczywiście się wydarzyło – w sposób imitujący pracę ludzkiej pamięci.

Specjalnie zaprojektowany dla spektaklu program AI (Artificial Intelligence) będzie gromadził w czasie rzeczywistym informacje i opinie od ekipy spektaklu oraz publiczności – zarówno obecnej na żywo w TR Warszawa/ATM Studio, jak i tej oglądającej streaming na platformie TR Online – poprzez udzielanie odpowiedzi na krótkie ankiety przed spektaklem.Na podstawie tych informacji system będzie podejmował decyzje o układzie wariantów scen, charakterze muzyki i oświetlenia.

Ta sztuczna sieć neuronowa powstaje dzięki ludziom. Na bazie odpowiedzi ankietowych od publiczności oraz informacji od realizatorów i realizatorek, wykonawców i wykonawczyń program AI będzie doskonalił swoje umiejętności. Tym samym – będzie rozwijał rzeczywistość spektaklu “2020: Burza”.

Weź udział w tworzeniu teatralnej sztucznej inteligencji!

W spektaklu występują między innymi Agnieszka Podsiadlik jako Prospero, Lech Łotocki jako Alonso, Sebastian Pawlak jako Gonzalo, Justyna Wasilewska jako Ariel, Mateusz Górski jako Miranda, Mateusz Więcławek jako Sebastian.

Źródło zdjęcia: fot. Monika Stolarska

Realizacja

Reżyseria: Grzegorz Jarzyna

Scenariusz: Grzegorz Jarzyna, Weronika Murek

Scenografia: Fabien Lédé

Kostiumy i charakteryzacja: Anna Axer Fijałkowska

Muzyka: Piotr Kurek

Reżyseria wideo: Marek Kozakiewicz

Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński

Choreografia: Ivan Estegneev

Reżyseria dźwięku: Piotr Domiński, Piotr Kurek

Sztuczna inteligencja: Paweł Wawrzyński

Animacje 3D: Kacper Shikeli

Wizualizacje 2D: Oliwia Szanajca-Kossakowska

Skany 3D: 3DMaster, Krystian Parol

Asystentka reżysera: Katarzyna Gawryś

Asystentka scenografa: Olga Papacz

Asystentki kostiumografki: Karolina Bramowicz, Olga Mazur

Opinie naszych widzów (1)

  • 5,0/ 10

    Interesująca koncepcja choć na świecie (poza Polską) niejednokrotnie używana. Ciekawa scenografia choć typowa dla stylu popnowoczesnego w teatrze, a szczególnie charakterystyczna dla Teatru Rozmaitości. Dobra choć niezachwycająca gra aktorska. Skierowanie widzów na ideę, że nie człowiek steruje czymkolwiek może być czymś nowym dla osób bezrefleksyjnych lub tych niezaznajomionych z SI, ale dla osób wrażliwych i świadomych jest tylko kolejnym przetworzeniem tej idei.

    n......@ic...ud.com / 17 marca 2021

TR Warszawa - Adres i dojazd

http://www.trwarszawa.pl/

Kup bilet