2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie 2020: Burza - zdjęcie

Średnia ocena

3 oddane głosy

6,3 / 10

2020: Burza

To prosta historia: kobieta lub mężczyzna wysoko postawiona/y (lub nie), zostaje zmuszona/y do zrezygnowania ze swojej pozycji, władzy, z miasta i z kraju, w którym mieszkał/a. Wraz z synem/córką ucieka na wyspę. Spędza tam dwanaście lat. Przypadek (lub burza) sprawia, że na tę samą wyspę trafiają (lub nie) osoby z jej/jego dawnego otoczenia. Ci, którym zawdzięcza (lub nie) życie, i ci, którzy doprowadzili (bądź nie) do jej/jego upadku.

Profesor Tadeusz Sławek w książce „NICowanie świata. Zdania z Szekspira” pisze, że aby podjąć próbę „pomyślenia człowieka” trzeba wyciągnąć go z miejsca zwyczajowo mu przypisanego i przenieść go zupełnie gdzie indziej. W ten sposób pytania stawia i Shakespeare: ponawia akt wygnania: wygnanie z raju, wygnanie z miasta (Burza), wygnanie z życia, wygnanie z rodziny (Król Lear), wygnanie z państwa (Koriolan). Bez sytuacji „bycia wygnanym” nie można już myśleć człowieka.

Co oznacza dzisiaj: „na nowo pomyśleć człowieka”, skoro jedynymi dostępnymi do tego instrumentami są narzędzia, które człowiek w swojej niedoskonałości sam stworzył, polegając na wiedzy i wyobraźni – obydwu czerpiących swoje źródło w najbardziej niedoskonałym z narzędzi: pamięci ludzkiej?

Czy perspektywa ludzka jest jedyną możliwą?

2020: BURZA to opowieść wielu wariantów – opracowywanych za pomocą nieustannie uczącej się sztucznej inteligencji*. Na sceniczną historię nakładane są różne możliwe wersje tego, co mogło się wydarzyć i tego co rzeczywiście się wydarzyło – w sposób imitujący pracę ludzkiej pamięci.

Specjalnie zaprojektowany dla spektaklu program AI (Artificial Intelligence) będzie gromadził w czasie rzeczywistym informacje i opinie od ekipy spektaklu oraz publiczności – zarówno obecnej na żywo w TR Warszawa/ATM Studio, jak i tej oglądającej streaming na platformie TR Online – poprzez udzielanie odpowiedzi na krótkie ankiety przed spektaklem.Na podstawie tych informacji system będzie podejmował decyzje o układzie wariantów scen, charakterze muzyki i oświetlenia.

Ta sztuczna sieć neuronowa powstaje dzięki ludziom. Na bazie odpowiedzi ankietowych od publiczności oraz informacji od realizatorów i realizatorek, wykonawców i wykonawczyń program AI będzie doskonalił swoje umiejętności. Tym samym – będzie rozwijał rzeczywistość spektaklu “2020: Burza”.

Weź udział w tworzeniu teatralnej sztucznej inteligencji!

Na scenie występują między innymi Agnieszka Podsiadlik jako Prospero, Lech Łotocki jako Alonso, Sebastian Pawlak jako Gonzalo, Justyna Wasilewska jako Ariel, Mateusz Górski jako Miranda, Mateusz Więcławek jako Sebastian.

Źródło zdjęcia: fot. Monika Stolarska

Realizacja

Reżyseria: Grzegorz Jarzyna

Scenariusz: Grzegorz Jarzyna, Weronika Murek

Scenografia: Fabien Lédé

Kostiumy i charakteryzacja: Anna Axer Fijałkowska

Muzyka: Piotr Kurek

Reżyseria wideo: Marek Kozakiewicz

Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński

Choreografia: Ivan Estegneev

Reżyseria dźwięku: Piotr Domiński, Piotr Kurek

Sztuczna inteligencja: Paweł Wawrzyński

Animacje 3D: Kacper Shikeli

Wizualizacje 2D: Oliwia Szanajca-Kossakowska

Skany 3D: 3DMaster, Krystian Parol

Asystentka reżysera: Katarzyna Gawryś

Asystentka scenografa: Olga Papacz

Asystentki kostiumografki: Karolina Bramowicz, Olga Mazur

Opinie naszych widzów (1)

  • 5,0/ 10

    Interesująca koncepcja choć na świecie (poza Polską) niejednokrotnie używana. Ciekawa scenografia choć typowa dla stylu popnowoczesnego w teatrze, a szczególnie charakterystyczna dla Teatru Rozmaitości. Dobra choć niezachwycająca gra aktorska. Skierowanie widzów na ideę, że nie człowiek steruje czymkolwiek może być czymś nowym dla osób bezrefleksyjnych lub tych niezaznajomionych z SI, ale dla osób wrażliwych i świadomych jest tylko kolejnym przetworzeniem tej idei.

    n......@ic...ud.com / 17 marca 2021

TR Warszawa - Adres i dojazd

http://www.trwarszawa.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.