Teatr Żydowski

UWAGA: Wszystkie spektakle Teatru Żydowskiego są grane w Klubie Garnizonowym znajdującym się przy al. Niepodległości 141A lub w Sali Kameralnej znajdującej się przy ul. Senatorskiej 35.

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich to miejsce wyjątkowe nie tylko na kulturalnej mapie Warszawy, ale także na całej mapie Polski - jest to jedyny Teatr Żydowski działający w Polsce. Powstał w 1950 roku za sprawą połączenia dwóch zespołów: Dolnośląskiego Teatru Żydowskiego we Wrocławiu i Teatru Żydowskiego w Łodzi. Teatr Żydowski dopiero w 1955 roku przeniósł swoją siedzibę do Warszawy.

Teatr Żydowski miał wielu wybitnych dyrektorów, byli nimi między innymi Ida Kamińska, Juliusz Berger, a także Szymon Szurmiej. Obecnym dyrektorem Teatru Żydowskiego jest Gołda Tencer - aktorka, reżyserka i pieśniarka.

W zespole Teatru Żydowskiego znajduje się wielu wyjątkowych aktorów m. in. Alina Świdowska, Barbara Szeliga, Ewa Dąbrowska, Genady Iskhakov, Sylwia Najah i wielu innych.

Repertuar Teatru Żydowskiego jest jedyny w swoim rodzaju. Teatr Żydowski wystawia spektakle oparte na klasycznej literaturze i teatrze jidisz, spektakle spoza kanonu literatury jidisz, ale podejmujące tematykę żydowską. Oprócz tego Teatr Żydowski oferuje również spektakle rewiowe i kabaretowe. Spektakle Teatru Żydowskiego wystawiane są nie tylko w języku polskim, ale także w języku jidysz.

Bilety do Teatru Żydowskiego kupić można przez internet za pomocą strony internetowej teatru oraz w kasie teatru, która czynna jest od poniedziałku do piątku od godz. 11.00 do godz. 14.00 oraz od godz. 15.00 do godz. 18.00, a także w soboty od godz. 12.30 do godz. 19.00 oraz w niedziele od godz. 14.30 do godz. 18.00 - mieści się ona w Klubie Dowództwa Garnizonowego przy al. Niepodległości 141a. Przed spektaklami granymi na Scenie Kameralnej bilety można kupić również w kasie znajdującej się przy ul. Senatorskiej 35 w piątek i sobotę od godz. 17.30 oraz w niedzielę od godz. 16.30.

Wejściówki na spektakle Teatru Żydowskiego kupić można również przez internet za pośrednictwem portalu www.eWejsciowki.pl kilka godzin przed spektaklem lub w kasie teatru na 30 minut przed spektaklem.

Chumesz lider

Muzyczny

Kontynuujemy podróż z Teatrem Żydowskim w bogaty świat tradycji jidysz.

Tym razem przewodnikiem będzie Icyk Manger i jego zbiór pogodnych, żartobliwych i pouczających wierszy Chumesz lider („Pięć ksiąg Tory”). Tom ten przyniósł autorowi prawdziwą sławę. Przedstawił w nich biblijnych bohaterów jako współczesnych mu Żydów z małego miasteczka, jakich wiele było w dwudziestoleciu międzywojennym.

Bogata wyobraźnia Icyka Mangera uczyniła Biblię częścią wspólnego polsko-żydowskiego krajobrazu kulturowego. Co ważne, krajobrazu, który za sprawą formy artystycznej stworzonej przez autora, jest dostępny wszystkim – niezależnie od pochodzenia, wieku czy wykształcenia. W ten sposób świat kultury jidysz odnosi się do prawd uniwersalnych dotyczących po prostu człowieka. Dodatkowym atutem spektaklu będzie wspaniała muzyka skomponowana przez Dova Seltzera, jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów i dyrygentów na świecie. Świetnie uzupełnia metaforyczne przesłania tekstów Icyka Mangera.

Muzyczna komedia najlepszej tradycji teatru żydowskiego, inspirowana postmodernistyczną historią żydowskiego folku dla całej rodziny.

Już dziś zapraszamy Was do wspólnej podróży, która z pewnością pomoże nam zrozumieć dzisiejszy świat. A więc GELECHTER DURCH TRERN („śmiech przez łzy”).

Icyk Manger (1901–1969) to jeden z najważniejszych liryków żydowskich, zaliczany do tak zwanych „poetów Bukowiny”, obok Paula Celana, Rosy Ausländer i Alfreda Margul-Spergela. W okresie 1928–1938 mieszkał w Warszawie i tam publikował swoje kolejne książki, które przyniosły mu sławę i uznanie. Jego utwory znalazły się w Antologii poezji światowej wydanej pod patronatem UNESCO.

Szczegóły spektaklu

Jak w przedwojennym kabarecie

Muzyczny

Nasz spektakl sylwestrowy tak spodobał się Publiczności, że włączamy go do repertuaru. Szczególnie teraz w czasie karnawału to idealny sposób na spędzenie wieczoru. Specjalnie dla Was wszystko, co najlepsze. Piosenki, humor, sceny z życia dwudziestolecia międzywojennego, czyli razem będziemy Jak w przedwojennym kabarecie. Wtedy się żyło! Wtedy się bawiło! Wtedy się śpiewało. Wtedy się tańczyło! Wtedy się śmiało! Wtedy wszystko było możliwe! Przeżyjmy to jeszcze raz w Teatrze Żydowskim – dalej gramy dla Was.

Szczegóły spektaklu

Ostatni Syn

Dla dzieci

Ostatni Syn wyrusza w podróż. Wyrusza, mimo że nie jest na wędrówkę absolutnie przygotowany. Mówiąc szczerze, jest to pierwsza podróż w jego życiu, a nawet pierwsze, nieporadne kroki poza bezpieczną kryjówką, w której dorastał. Nie będzie mu łatwo, tym bardziej, że za przewodnika Ostatni Syn ma wyszczerbiony Miecz i psychofankę Śmierć. Czy w takim towarzystwie jest szansa na spotkanie Boga? Tak, tak, właśnie z Bogiem chce Ostatni Syn rozmawiać. Czy dlatego, że jest na Boga zły? A może dlatego, że wierzy, że właśnie Bóg może zmienić losy mieszkańców wioski, w której Ostatni Syn się urodził. Wędrówka Ostatniego Syna, jest podróżą przez pytania, pytania, które padają jak muchy w krainie gotowych odpowiedzi. Gdzie szukać Boga, w świecie, który krzyczy przemocą i bębni wszędobylską wojną? Jak znaleźć kawałek boskiej ciszy, jeśli Ziemia podzielona jest wielkim murem, który selekcjonuje ludzi na wrogów i jeszcze większych wrogów? I wreszcie, jak z Ostatniego Syna stać się Pierwszym, niosącym nadzieję na lepszy czas przy wspólnym ogniu.

„Ostatni Syn” to spektakl/projekt edukacyjny, który w sposób przystępny pozwoli młodym odbiorcom odkryć tajniki wierzeń i religii świata.

Spektakl dla dzieci od 9 roku życia.

Widownia składa się z krzeseł oraz poduszek. Młodzi widzowie zapraszani są do siadania na poduszkach.
UWAGA! Spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na spektakl - bez możliwości zwrotu biletu.

Szczegóły spektaklu

Miasteczko Kasrylewka

Dramat

Sztuka „Miasteczko” jest opisem Kasrylewki. Jeśli ktoś chciałby jednak szukać Kasrylewki na mapie, nie znajdzie jej. Została bowiem wymyślona przez Szolema Alejchema. Większość jej mieszkańców stanowią biedacy. Są to jednak biedacy, którzy nie stracili radości życia.

Szolem Alejchem przedstawia całą galerię postaci z Kasrylewki. Poznajemy gderliwego właściciela restauracji i zaraz dowiadujemy się, że jego żona jest jeszcze gorszą gderą. Nieco później pojawiają się dwie najbardziej znane postaci Szolema Alejchema: Tewje Mleczarz i Menachem Mendel, całkowite przeciwieństwa charakterów. Tewje to pracowity, twardo stąpający po ziemi gospodarz, z kolei Menachem buja w obłokach, jest, jak to się pięknie mówi w jidysz, „luftmenszem”. Można się domyślać, że współpraca tych dwóch postaci prowadzi do nieszczęścia, utraty pieniędzy, majątku. Ale u Szolema Alejchema można stracić wszystko, ale zawsze pozostaje to, co najważniejsze czyli człowieczeństwo.

Spektakl w języku jidysz z napisami w języku polskim.

UWAGA! Spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na spektakl - bez możliwości zwrotu biletu.

Szczegóły spektaklu

Wiera Gran

Muzyczny

Równo 10 lat po śmierci Wiery Gran, Jędrzej Piaskowski i Weronika Murek na scenie Teatru Żydowskiego przypomną postać tej wybitnej pieśniarki. W ich spektaklu życiorys Wiery Gran stanie się punktem wyjścia do skonstruowania muzyczno-teatralnej fantazji m.in. o związkach sztuki i twórczości z kwestią przetrwania za wszelką cenę, oraz o sytuacji artysty wobec opresyjnej władzy i kontekstu. Twórcom zależy na symbolicznym zwróceniu Wierze Gran tego co zostało jej odebrane, zarówno w wymiarze artystycznym i emocjonalnym, jak i na poziomie zbiorowej pamięci. W spektaklu wątki traumatyczne zestawione zostaną z sentymentalnymi piosenkami wykonywanymi przez Wierę Gran, które zabrzmią w zupełnie nowych, współczesnych aranżacjach.

Nasza Wiera Gran nie spełni Państwa oczekiwań. Nie zaspokoi pragnień wzruszenia, łez i smutku, i całego tego melodramatu, jaki zwyczajowo się do niej przykleja. To nasza bardzo niedobra polska tradycja: krew, łzy i równanie do wyznaczonego nisko standardu obecności, żeby być jak wszyscy. Wiadomo, że najlepiej byłoby, gdyby było tak, jak być powinno. Ale w naszym spektaklu Wiera mówi dziś, że ma dosyć tego spełniania żądań i narzucania tanich marzeń o innych. Bo z tego właśnie wzięło się to, co ją zabiło: nieustannie szerzące się pomówienia, uległość, cenzurowany repertuar, odwoływane koncerty, nieustająca walka, ogólna społeczna zgoda na jej lincz – w efekcie 36 lat milczenia.

Szczegóły spektaklu

Ida Kamińska

Monodram

Ida Kamińska budowała teatr na gruzach płaczu po spalonych teatrach. Przywoływała czynnie widzów zamilkłe głosy. „Życie jest tym, co nam się przydarza, choć mielibyśmy inne plany” – powiadała. Miała 5 lat, kiedy pierwszy raz stanęła na scenie. Odtąd teatr stał się jej domem z oknami otwartymi na świat. Bo wszędzie, Nowy Jork czy Tel-Awiw, Londyn czy Paryż, Wrocław czy Łódź – gdy tylko się pojawiała, widziano w niej wielką aktorkę, znakomitą reżyserkę.

Szczegóły spektaklu

Kilka obcych słów po polsku

Dramat

Anna Smolar zaprezentuje spektakl o Marcu '68 z zupełnie innej perspektywy, niż robiono to dotychczas. Smolar – urodzona i wychowana w Paryżu córka marcowych emigrantów – pokaże przedstawienie, które w centrum uwagi stawia pokolenie dzieci tych, dla których Marzec jest wspólnym doświadczeniem. Tekst autorstwa Michała Buszewicza opierać się będzie na relacjach starszego pokolenia, dla którego ojczyzną była, lub jest, Polska i młodszego pokolenia, rozsianego po całym świecie. Ważnym materiałem dla powstawania spektaklu będą również rozmowy, które Mike Urbaniak przeprowadził w Izraelu, Stanach Zjednoczonych i Europie.

Anna Smolar i Michał Buszewicz tak piszą o przedstawieniu:

„Spotykamy się w pięćdziesiątą rocznicę Marca '68 i przyglądamy młodszemu pokoleniu. Kim są dzieci emigrantów marcowych? Jak wyglądało ich dzieciństwo, jak kształtowała się ich tożsamość narodowa, kulturowa, religijna? Czy Marzec żyje dalej gdzieś w nas i może dać o sobie znać w kolejnych pokoleniach? Co młode pokolenie wie o tamtych wydarzeniach? Co dostajemy w spadku, jakie wspomnienia, obrazy, klisze? Ile Marca w nas? Jak wygląda wymiana między pokoleniami o diametralnie różnych doświadczeniach? Dlaczego rozmowa z rodzicami o przeszłości jest czymś na co tak trudno się odważyć?”

Szczegóły spektaklu

Szosza

Dramat

Aron Greidinger błąka się po ulicach Warszawy szukając literackiego natchnienia i odwiedzając swoje liczne kochanki. Jednak nie potrafi zapomnieć o Szoszy. Kim jest Szosza? Ucieleśnieniem niewinności czy gąbka, która wchłania wszelki brud i perwersję świata?

Czy istnieje niewinność w świecie, który zmierza tanecznym krokiem do katastrofy, gdy istniejący porządek chwieje się w posadach a wszyscy tylko pragną „zanurzyć się na chwilę w rozkoszy, nim nie znikną na wieki”.

Spektakl przeznaczony dla widza powyżej 16 roku życia.

Szczegóły spektaklu

Ginczanka. Chodźmy stąd

Dramat

Opowieść – o czym? – o życiu i śmierci – kogo? – Zuzanny Poliny Gincburg czy Zuzanny Ginczanki? – opowieść o miłości czy o wojnie? – o życiu czy umieraniu?

„Nie boję się ogromu świata” – pisała mała dziewczynka któregoś ostatniego dnia lata, w jakichś ostatnich latach pokoju, w świecie pięknej przeszłości. To inicjujące zdanie rozpoczyna opowieść, której tytuł dałby się streścić w dwóch słowach: moje życie. Nie wie jeszcze, że będzie to brutalnie przerwana, niedokończona opowieść: o nieuczciwej śmierci, o przedwczesnym umieraniu. To otwierające zdanie wypowiada do nas z końca przedwojennej Warszawy. Już nie będzie takiego lata, już nie będzie takiego miasta i już nie będzie takiego świata. Kolejne miejsca, z których trzeba uciekać – Warszawa, Lwów, Kraków – staną się ciągiem nie tylko geograficznym. To przede wszystkim łańcuch stanów lękowych, przez które przechodzi Ginczanka. W spektaklu obserwujemy kondycję człowieka nieuchronnie zbliżającego się do własnego końca.

„Coś przyjdzie: miłość albo wojna” – pisze na długo przed 1939 rokiem. „Zdychasz, stara Europo”. Nieustanne przeczucie nadciągającej katastrofy, poczucie, że może nas nie być, generuje pytania: jak pożegnać się ze światem, wiedząc, że nadchodzi koniec? Jakimi słowami zbudować schron na kartach literatury, żeby móc obronić siebie? I wreszcie, kiedy wszystko poprzednie się nie uda: jakimi słowami podsumować tę opowieść: moje życie.

A tak chciałoby się żyć. O sekundę, o milimetr dłużej...

Szczegóły spektaklu