STUDIO teatrgaleria

pl. Defilad 1 PKiN (wejście od ulicy Marszałkowskiej)
00-901 Warszawa

Teatr Studio to niezwykle ważne miejsce na teatralnej mapie Warszawy. Jego siedziba znajduje się w Pałacu Kultury i Nauki.

Teatr Studio powstał w 1972 roku dzięki Józefowi Szajnie, wybitnemu reżyserowi, scenografowi, który w 1971 roku został dyrektorem Teatru Klasycznego. Józef Szajna w 1972 roku postanowił przekształcić Teatr Klasyczny w nieco bardziej eksperymentalny i otwarty na nowe rozwiązania formalne Teatr Studio. Teatr Studio od początku miał charakter autorski - zobaczyć w nim można było wiele spektakli, w których ograniczone było znaczenie słowa, zaś eksponowany były inne środki ekspresji. Dzięki Józefowi Szajnie w 1972 roku w strukturach teatru zaczęła również funkcjonować Galeria Sztuki STUDIO, w której zobaczyć można było wiele dzieł sztuki współczesnej, zaś w 1980 roku Józef Szajna doprowadził do zmiany nazwy teatru na Centrum Sztuki Studio - Teatr Galeria.

W 1985 roku patronem teatru został Stanisław Ignacy Witkiewicz - nazwa teatru ponownie została zmieniona, tym razem na Centrum Sztuki Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza. Obowiązywała ona do 2008 roku, kiedy to przywrócono dawną nazwę funkcjonującą do dziś - Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Funkcję dyrektora artystycznego teatru pełnili również: Jerzy Grzegorzewski, Zbigniew Brzoza, Bartosz Zaczykiewicz, Grzegorz Bral, a także Agnieszka Glińska. Obecnie dyrektorem artystycznym teatru jest Natalia Korczakowska.

W Teatrze Studio znaleźć możemy niezwykle bogaty repertuar. Spektakle grane w Teatrze Studio tworzone są na podstawie tekstów klasycznych interpretowanych na nowo oraz tekstów współczesnych. Oprócz niepowtarzalnych spektakli w Teatrze Studio zobaczyć można również liczne wystawy organizowane w Galerii Teatru Studio, a także wiele wyjątkowych projektów, takich jak The Met Opera HD, a także Scenę Tańca Studio. Teatr Studio zajmuje się również działalnością edukacyjną - organizuje lekcje teatralne, warsztaty charakteryzacji, zabawy teatralne i wiele innych.

Teatr Studio oddaje do dyspozycji swoim widzom Dużą Scenę oraz sceny nieco bardziej kameralne, do których należy Malarnia, Foyer, Modelatornia, a także Bar Studio, w którym odbywa się wiele ważnych wydarzeń kulturalnych.

Z Teatrem Studio związanych było wielu wybitnych aktorów, do których należeli m. in. Olga Bielska, Jolanta Hanisz, Leszek Herdege, Wiesława Niemyska, Mariusz Benoit, Stanisława Celińska, Bogusław Linda, Olgierd Łukaszewicz, Jan Peszek, Zbigniew Zamachowski, Wojciech Malajkat i wielu innych. Również dziś z Teatrem Studio związanych jest wielu ważnych aktorów m. in. Stanisław Brudny, Irena Jun, Marcin Bosak, Ewa Błaszczyk, Dominika Ostałowska, Mirosław Zbrojewicz i wielu innych.

Bilety i wejściówki do Teatru Studio kupić można przez internet - za pośrednictwem portalu www.eWejsciowki.pl lub strony internetowej teatru, a także standardowo w kasie teatru, która czynna jest od poniedziałku do piątku od godz. 9.00 do godz. 19.00 (z przerwą od godz. 15.00 do godz. 15.30) oraz w sobotę i w niedzielę od godz. 11.00 do godz. 19.00 (z przerw od godz. 15.00 do godz. 15.30).

Wyzwolenie

Dramat

„Tak upływa nam życie nasze. Synowie nasi zburzą, co my zbudujemy. Burzymy, co zbudowali ojcowie nasi” – pisał Stanisław Wyspiański.

Rodacy La la land Poland! Czas Wyzwolin się zbliża! Czy to, czego potrzebujemy, to rzeczywiście zemsta? Nowy narodowy dramat pt. "Najnowsze Wyzwolenie", w skrócie "Wyzwolenie", na podstawie arcydzieł mistrzów pióra Stanisława Wyspiańskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza aka Witkacego, opowiada o życiu mieszkańców San Escobar, a szczególnie o perypetiach mentalnych jednego z nich w wielu osobach obecnego wybrańca - Florestana Wężymorda aka Konrada.

Spektakl ten realizowany jest przez znakomity zespół aktorów Teatru Studio. To pewne, choć niejednokroć zadajesz sobie to słuszne pytanie, jaki to ma związek z moim życiem, z moją pracą lub czymkolwiek innym, choćby nieokreślonym pierwiastkiem, który łączy nas z ludźmi bliskimi (co to jest, co każe mi wypisywać te wszystkie wiadomości do ciebie, listy, słowa rzucane w wir historii, Ola?).

Dlaczego my, obywatele!, mieszkańcy tej z puzzli mapy się nienawidzimy, kiedy powinniśmy jedynie kochać nasze kobiety i naszych mężczyzn, nasze dzieci, bracia i siostry! Pozdrowić sąsiadów, przejechać przez miasto niezatrute smogiem i pyłem, i mgłą znad bagnisk i trzęsawisk marginesu myśli, jak jakaś potworna anomalia odstająca od reszty alabastrowego landszaftu San Escobar (JP2 pisał o patriotyzmie realizującym się wystarczająco w samej miłości do krajobrazu, po cóż coś więcej).

Nasze rany są głębokie, ponieważ czujemy głęboko. Ale te namiętności muszą nas kierować ku dobru wspólnemu. Godność pracy musi zostać przywrócona! Godność instytucji i kultury! Sztuki! Wyspiański, którego ingerencje w architekturę narodowych marzeń uśpionych na Wawelu miały rozmach i kolorystykę, Hans Frank czy różni inni uzurpatorzy nie mieli już tego co on gestu, nie mają, posiądą? Czy pragną? Wyspiański słowo sztuka pisał przez wielkie S! Też chciałbym, żeby San Escobar było nową Grecją, z Akropolem, documenta, Exarchią zamiast Żoliborza i drzewkami oliwnymi. To raczej urozmaicanie krajobrazu nas łączy, a dzieli niepotrzebna frustracja i brak edukacji, a zatem brak radości, jaką daje wolność, wszelka wolność.

Wyzwolin pragniesz? Po co ci ten mesjanistyczny sadyzm? Na żer? Na żer? Na żer? Myślisz, że dzisiejszego wieczoru harpia czy sęp nie rozszarpie ci wątroby? Ból przemijania jest do złagodzenia, życie może być do wytrzymania, jeżeli odpowiedzialnie realizujesz swoje marzenia, sport, muzyka, turystyka. Ludzie zadowoleni z dobrze wykonanej roboty, to jest widok! Zjednoczeni w rytuale, który natychmiast przynosi ulgę i wolę, by budować i burzyć, burzyć i budować. Znajdź dla siebie sens! No może jak masz alergię na kota, to jest rzeczywiście problem, współczuję, ale może choć jakiś inny zwierz lub rośliny, ej, rośliny są extra! Nie jedz mięsa, wiadomo. Wiem, wiem, jest dużo problemów, ale tym tu poruszanym jest Śmierć i Zmierzch, seks i śmierć, Śmierć, śmierć. A daj spokój, haruję 24h, jestem wypruty, szef w pracy nigdy nie zapytał mnie o zdanie.

Przychodzę was wyzwolić? Nie! Ogłosić! Jesteście wolni. Nie wracajmy tam. Patrz przed siebie i nie pisz wiadomości, jak prowadzisz, Ola, proszę.

Spektakl jest koprodukcją Festiwalu Nowe Epifanie / Gorzkie Żale 2017.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun

22.05Mon

23.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

Bydło

Dramat psychologiczny

Radykalizacja postaw, podążanie za „mocnymi ludźmi”, którzy zaprowadzą porządek, pogarda współczesnych społeczeństw dla politycznej poprawności czy zwykłej przyzwoitości, lęk przed obcymi, zohydzenie wszelkich autorytetów, rozhuśtanie nastrojów roszczeniowych i klaustrofobiczny egoizm. Źródło tych zjawisk tkwi w gniewie i frustracji społeczeństwa, a te biorą się z poczucia bezradności, gdy kartka wyborcza nie ma żadnego wpływu na naszą sytuację, gdy „zmiana” oznacza tylko przyklejenie nowej etykiety.

Szczepan Orłowski w dramacie Bydło nie dotyka wprost kwestii politycznych. Bohaterowie – być może tylko symbolicznie – mordują swoich rodziców, by przez ten gwałt odciąć pępowinę ciągłości, zmieść stary porządek, przejść radykalny proces indywiduacji, aby odzyskać podmiotowość. Podpowiada nam, że tylko na ruinach starego można zbudować nowe i tylko wówczas cały ten zamęt ma głębszy sens.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun

22.05Mon

23.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun

22.05Mon

23.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

Pocałunek kobiety pająka

Dramat

Rzecz w tym, że ona jest najbardziej kobiecą kobietą na ziemi, bardziej wspaniałą, niż mógłbyś to sobie wyobrazić. Ale pochodzi z takiej małej, rumuńskiej wioski, gdzie w zimie zawsze panuje straszny głód. I kiedyś jedna z tamtejszych kobiet, bardzo odważna, w zamian za jedzenie, oddała się diabłu. Ten diabeł przyjął wtedy akurat postać pantery. I od tej pory tam się rodzą kobiety-pantery, bardzo, bardzo niebezpieczne. I to jest to, czego ona boi się najbardziej na świecie: boi się, że gdy pocałuje mężczyznę, to natychmiast sama zmieni się w panterę i rozszarpie go na strzępy.

A on to jest z wyglądu taki typowy brunet-skurwysyn: wąsik, szerokie czoło, wściekle przystojny. Jest architektem, bardzo ją kocha i z cierpliwością znosi to, że ona nie chce go w ogóle całować. Wysyła ją na terapię do psychoanalityka, a sam spędza czas w swoim biurze projektów. W tym biurze pracuje także jego koleżanka architektka, która jest w nim szaleńczo zakochana. Ale wcale nie próbuje go uwieść, od kiedy wie, że on ma żonę…

To wszystko dzieje się w Santiago de León de Caracas, jedenaście kilometrów od malowniczego wybrzeża Morza Karaibskiego. Caracas to miasto założone przez hiszpańskiego odkrywcę, Diego de Losadę. Diego de Losada odkrył Caracas i zginął dwa tygodnie później, bo rozszarpała go dzika pantera. Mimo tego niefortunnego zdarzenia, losy miasta potoczyły się potem naprawdę dobrze. Kondycja mieszkańców polepszyła się znacznie w XX wieku, kiedy to nastąpił rozkwit, dzięki znacznemu zwiększeniu wydobycia ropy naftowej.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

Jaskinia

Dramat

Spektakl inspirowany m. in. "Jesienną sonatą" Ingmara Bergmana i "Notatkami z podziemia" Fiodora Dostojewskiego.

Motyw jaskini przywołuje opowieść o legendarnych młodzieńcach z 18 sury Koranu, którzy uciekając przed prześladowaniem, znaleźli schronienie i spoczynek w grocie. Zasnęli, nie przeczuwając, że ich sen będzie trwał tak długo, że w istocie staną się nieśmiertelni. Jaskinia jest miejscem snu, umierania, ale też narodzin nowego życia. To kapsuła, w której człowiek wylęga się na nowo. Wiąże się to jednak z koniecznością wejścia w głąb siebie. W tej introwersji napotykamy nieznane, często niezrozumiałe strzępy utkane z pamięci i obrazów emocji, z baśni, dzieciństwa, snu. Ze spotkania z tym nowym, zrazu obcym, dochodzącym tu dopiero do głosu sobą, może wyniknąć brzemienna w skutki przemiana osobowości i narodziny nowego człowieka.

Jaskinia to także łono matki. To do niej instynktownie zawraca człowiek, uciekając przed starciem z rzeczywistością. Pamięć o tym szoku wyrwania z bezpiecznego miejsca i tęsknota za powrotem do niego tkwią głęboko w każdym człowieku. Wracamy tam zresztą w pewnym sensie co noc, zaraz po zamknięciu oczu. Czy na tym polega sens snu?

Tak można rozumieć ten niemal niemożliwy do przezwyciężenia związek syna i matki, matki i syna. Taki jest sens powrotu syna do rodzinnego domu w Ślubie Gombrowicza czy w Krumie Hanocha Levina, powrotu do dzieciństwa, do fantazji. To bolesny proces, wymagający zerwania z iluzją bezpieczeństwa i oderwania się od matki, ale niezbędny dla wewnętrznej przemiany człowieka i jego powtórnych narodzin.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

Berlin Alexanderplatz

Dramat

Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści. Alfredowi Döblinowi udało się stworzyć wyjątkowy portret międzywojennych Niemiec, portret niepokojąco dziś aktualny. W opisywanym przez Döblina Berlinie lat 20. XX wieku, bardzo często odkrywamy nasz współczesny świat. Dzięki swojej unikalnej formie Berlin Alexanderplatz od lat fascynuje twórców teatralnych i filmowych. Na jego podstawie powstał m.in. świetny serial w reżyserii Rainera Wernera Fassbindera i głośny spektakl w reżyserii Franka Castorfa. W Polsce z powieścią Döblina nie zmierzył się dotychczas nikt, a spektakl Natalii Korczakowskiej będzie jej pierwszą realizacją. To jest opowieść o Franciszku Biberkopfie - byłym robotniku przemysłu cementowego w Berlinie. Właśnie zwolniono go z więzienia, gdzie siedział z powodu dawniejszych wydarzeń. I oto znów stoi na berlińskiej ulicy i chce być porządny.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

Come Together

Dramat

Come Together to opowieść o ciągłym, niezbędnym, tandetnym oszukiwaniu się, że się jednoczymy. Pojawią się w niej wątki autobiograficzne, fragment żenującej interakcji z widzem, żałosna historia piosenki Come Together, a także opowieści o paru rajskich wyspach i paru ludach, o których nic nie wiemy.

Warto zobaczyć ten spektakl, bo jest naprawdę dobry. Przede wszystkim, jest inteligentny. Oczywiście, nie obywa się bez prowokacji, ale to jest śmieszna prowokacja. Aktorzy grają doskonale, tak że nigdy nie wiadomo, kiedy mówią we własnym imieniu, a kiedy odtwarzają role. Nieraz trudno się zorientować, czy w tym, co mówią, prawda jest prawdziwa, czy udawana. I przede wszystkim, sztuka ta tworzy rzecz w teatrze najważniejszą - poczucie bliskości widzów z przedstawionym światem.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

Rachatłukum

Monodram

Fizyczna miłość pozbawiona uczuć. Namiętność bez zobowiązań. Mechanika rozkoszy. Przekraczanie granic budzi jednocześnie strach i ekscytację. Co można czuć, kiedy żyje się już poza wszelkimi ograniczeniami?

Historia artysty plastyka i jego znajomości z tajemniczą Olgą stanie się studium wnikliwej analizy mrocznych zakątków psychiki współczesnego hedonisty. Podróż ta niesie w sobie ryzyko gorzkiego rozczarowania, ale i obietnicę oczyszczającej wiedzy, pozwalającej bez złudzeń spojrzeć w głąb ludzkiej natury. Historia tragicznego romansu wg powieści Jana Wolkersa stała się materiałem monodramu Marcina Bosaka.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

Dziewczynki

Dramat

Dziewczynkę zazwyczaj definiuje się poprzez to co wolno i czego nie wolno. Niby może zrobić wszystko, ale tak naprawdę po prostu nie warto przekraczać pewnych granic. Stereotypy wytworzone wokół ciała dziewczynki, postrzeganego “jako to słabsze” często blokują eksploracje ich ciał i ich emocji. Bo czy dziewczynka może się złościć, krzyczeć i sięgać po swoje?

Marzenie o oglądaniu czystej i niewinnej istoty, która jest nadal wolna od odpowiedzialności, bezpieczna i ufna to nieśmiertelna utopia. Potrzeba utrzymania tej figury stała się filarem bezpieczeństwa. Lubimy na nie patrzeć, lubimy je podziwiać. Lubimy wtłaczać je we wzorzec prawdziwego piękna. Bez taryfy ulgowej. Scenariusz na przyszłość to tylko i wyłącznie „kobieta”. „Księżniczki” często definiują to, co nie jest chłopięce – zawsze w takim zestawieniu – po prostu piękne tło.
Pomysł na bycie kimś innym wydaje się bardzo ryzykowny. Zawsze ktoś patrzy. A jakie jest jej spojrzenie? Czy rzeczywiście wstydzi się być oglądana, czy może po prostu jest łaskawa dla obserwatora? Jak budują siłę i gdzie ją ulokowuje? Kiedy ona powie dość, to wywoła lęk. Kiedy ona zaczyna krzyczeć, wywołuje trwogę. Kiedy ona przestanie być nią, stanie się bestią.

Ten kto patrzy, boi się wzroku dziewczynki. Na podstawie wywiadów przeprowadzonymi z kilkunastoma dziewczynkami oraz materiałów wypracowanych w procesie prób z pięcioma z nich, tworzymy fantazje o byciu “dziewczynką”. Dorosły wkracza do tego świata na własną odpowiedzialność. Ta opowieść jest opowieścią dla dorosłych. Świat dziewczynek otwiera się tylko na moment.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun

22.05Mon

23.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun

22.05Mon

23.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

Wichrowe Wzgórza

Melodramat

Hollywood zobaczyło w Wichrowych wzgórzach materiał na wielki melodramat, opowieść o tragicznej miłości w efektownej scenerii ponurych wrzosowisk.

Adaptując powieść na potrzeby filmu uproszczano jej wymowę, uładzano bohaterów, wreszcie amputowano jej kluczową drugą część – banalizując w ten sposób arcydzieło Emily Brontë. (...) Próbujemy z Julią Holewińską spojrzeć na Wichrowe Wzgórza jak na swoistą „encyklopedię miłości”. Brontë zawarła w swojej powieści niezliczoną ilość wzorców miłosnych relacji, od tych bratersko-siostrzanych, poprzez miłość rodzicielską i synowską, koncentrując się wreszcie na związkach kochanków. Dokonując wiwisekcji uczuć stawia swoją główną bohaterkę Katarzynę przed fundamentalnym wyborem między tym, co racjonalne, kontrolowane, gwarantujące rozwój, ale i stawiające wzajemne ograniczenia, a tym, co irracjonalne, niebezpieczne, twórcze, ale i autodestrukcyjne. Relacja Katarzyny i Heathcliffa, najistotniejsza zarówno w powieści, jak i naszej adaptacji, to utopijna wizja miłosnego związku funkcjonującego poza jakimkolwiek kontekstem kulturowym: uczucie łączące przybrane rodzeństwo wymyka się klasyfikacji, istnieje poza językiem czy konwenansem, jest gwałtowne, nie uznaje kompromisów, jest wreszcie niebezpieczne i destrukcyjne.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

Ripley pod ziemią

Dramat

Po oddaleniu od siebie wszelkich podejrzeń związanych ze śmiercią Dickiego Greenleafa Tom Ripley wiedzie beztroskie życie w luksusowej willi pod Paryżem u boku pięknej żony Heloise. Co pewien czas świadczy również drobne usługi przemytnicze oraz wspiera działalność spółki Derwatt Ltd. zajmującej się m.in. fałszowaniem obrazów nieżyjącego malarza. Jego spokój burzy pojawienie się pewnego amerykańskiego konesera sztuki, który podejrzewa, że posiadany przez niego „Derwatt” nie jest autentyczny...

Jak daleko posunie się Tom Ripley, aby ocalić firmę przed zdemaskowaniem? Czy tym razem również uda mu się uniknąć odpowiedzialności?

Ripley pod ziemią to kontynuacja przygód jednego z najsłynniejszych bohaterów amerykańskiego kryminału. Autorka Ripliady Patricia Highsmith stworzyła fascynującą postać zręcznego manipulatora i mordercy, który niczym aktor z łatwością żongluje tożsamościami, by ukryć swoje zbrodnie. Trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji fabuła wprowadza w świat highlife’u, wypełnionego ekskluzywnymi podróżami po Europie, towarzyskimi spotkaniami i rozmowami o współczesnej sztuce. Świat, w którym obraca się Tom Ripley, przypomina teatralny spektakl, w którym wszystko zostało wystawione na pokaz. Najciekawsze jednak jest to, co kryje się za jego kulisami.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

Ćwiczenia stylistyczne

Tragikomedia

Raymond Queneau – autor między innymi kultowej powieści Zazie dans le metro – uczynił miasto najważniejszą postacią swoich utworów. W Ćwiczeniach stylistycznych opowiada Paryż na 100 sposobów, przetwarzając opis błahego zdarzenia między dwoma mężczyznami w autobusie linii S. Owe stylistyczne próby pozwalają nam usłyszeć opowieść z nieskończonej liczby perspektyw.

Podążając za Queneau próbujemy przywołać klimat Paryża lat czterdziestych dwudziestego wieku wraz z jego pięknem, brzydotą, artystycznymi ambicjami i absurdem codziennego życia ulicy.

Koprodukcja z Teatrem Malabar Hotel.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

Tata wiesza się w lesie

Monodram

Sztuka o trudnym dzieciństwie, o problemach z męskością, seksualnością, ale przede wszystkim satyra na nieskuteczność terapii.

Nowa odsłona spektaklu „Tata wiesza się w lesie” Przemysława Pilarskiego w reżyserii Moniki Rejtner w przestrzeni Izolatki - instalacji Olgi Mokrzyckiej-Grospierre i Nicolasa Grospierre na małej scenie STUDIO teatrgalerii.

Spektakl miał swoją premierę w ramach 14. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w sierpniu 2016. Wznowienie inscenizacji uwzględnia i wpisuje ją w specyfikę Izolatki, instalacji i anty-scenografii Grospierre’ów, o której sami twórcy mówią, że jej przestrzeń jest metaforą wyobcowania i izolacji. „Izolatka nie ma podziału na scenę i widownię. Została pozbawiona iluzji scenografii, dekoracji, teatralnego oświetlenia. To przestrzeń niekomfortowa dla widza i dla aktora. Obnaża, pozbawia aktora bezpiecznej maski, a widza bezpiecznej pozycji obserwatora. Cała sala staje się sceną.”

Spektakl „Tata wiesza się w lesie” w wyjątkowy sposób rezonuje z ideą przestrzeni scenicznej zaproponowanej przez Grospierre’ów, stąd pomysł Natalii Korczakowskiej, żeby odtworzyć go w rzeczywistości Izolatki. Spektakl dzieję się bowiem w nieokreślonej przyszłości, a Bohater zamknięty jest w doskonałym azylu i w swojej doskonałej traumie dorastania. Nieszczęśliwe dzieciństwo jest tylko kolejnym gadżetem w jego gabinecie osobliwości. Dziewczyna z Kamerki przypadkiem trafia do jego świata odizolowanej egzystencji. Oboje próbują znaleźć obrazy i słowa, które pozwolą im się porozumieć i wyzwolić z przeszłości. Dziewczyna nie ma uszu, ale ma rower. Bohater nie ma siły, ale ma las. Powtarzany jak mantra zwrot „Pobawisz się ze mną?” prowadzi nas przez najróżniejsze gry i zabawy, ale nie wiadomo, czy któraś z tych gier doprowadzi ich oboje do szczęśliwego zakończenia. Czy Bohater opuści swój azyl, a Dziewczyna odzyska uszy? Podróż przez śmietnik podświadomości i internetowego imaginarium, multimedialna jazda przez traumy i terapie, wzruszająca opowieść o bezbronności i bestii ukrytej w lesie. Śmiesznie, strasznie, groźnie.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun

22.05Mon

23.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

10.05Wed

11.05Thu

12.05Fri

13.05Sat

14.05Sun

15.05Mon

16.05Tue

17.05Wed

18.05Thu

19.05Fri

20.05Sat

21.05Sun