Wściekłość - zdjęcie Wściekłość - zdjęcie Wściekłość - zdjęcie Wściekłość - zdjęcie Wściekłość - zdjęcie

Średnia ocena

25 oddanych głosów
50 zainteresowanych osób

6,8 / 10

Wściekłość

„Gniew będziecie wykrzykiwać to w jedną, to w drugą stronę, niezależnie od tego, jakiego sortu jesteście i jacy wściekli jesteście”.

Elfriede Jelinek zaczyna pisać Wściekłość po zamachu w redakcji pisma „Charlie Hebdo” oraz po zabiciu czterech klientów sklepu z żywnością koszerną. Tym, którym mówi we Wściekłości jest indywidualny głos, najczęściej jednak jest to „my”, które płynnie przechodzi ze strony ofiar na stronę bojowników.

„Zabijcie wszystkich, którzy nie są wami! To raczej proste przesłanie. Ludzie je słyszą i słuchają, a potem nie ma wyjścia, bo jest za późno. Rzeźnia ruszyła. Podniosła się wrzawa, podniosły się krzyki, reszta już się nie podniesie”.

Stajemy się ofiarami narcystycznego, oślepiającego gniewu samozwańczych bojowników, którzy głoszą, że ich los jest losem świata. Osieroceni po wielokroć – przez ojca, matkę, ojczyznę, własność i kierunek – osierocają innych. Dlatego też ciągle zmienia się i zlewa perspektywa mówiących: zorkiestrowana wściekłość, która likwiduje wszelkie wątpliwości i wszelki bezwład, stwarzając pewność i reguły gry. Pewne jest, że Jelinek napisała sztukę, która stała się smutną prognozą rzeczywistości, która trwa. „Mogłabym pisać Wściekłość w nieskończoność” - mówi Jelinek.

Spektakl dla widzów dorosłych.

W spektaklu występują między innymi Michał Czachor jako Jonathan, Julian Świeżewski jako Krzysiek, Aleksandra Bożek jako Elfriede, Mateusz Łasowski jako Rodriguez, Magdalena Koleśnik jako Netrebko, Michał Jarmicki jako Józef Wołyszko, Kaya Kołodziejczyk jako Renata Paris, Karolina Adamczyk jako Penthesilea, Mamadou Góo Bâ jako Świadek Mamadou, Arkadiusz Pyć jako Papież, Robert Wasiewicz jako Orlando, Anna Dzieduszycka jako Papież, Rui Ishihara jako Świadek Rui, Wiktor Loga-Skarczewski jako Orlando.

Czas trwania: 160 minut
Źródło zdjęcia: fot. Natalia Kabanow

Realizacja

Reżyseria: Maja Kleczewska

Dramaturgia: Łukasz Chotkowski

Scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski

Scenografia: Zbigniew Libera

Kostiumy: Konrad Parol

Muzyka: Cezary Duchnowski

Wideo: Ewa Łuczak

Asystentka reżyserki: Zofia Gustowska

Inspicjent: Barbara Sadowska

Opinie naszych widzów (9)

  • 10,0/ 10

    Absolutna rewelacja, chociaż spektakl trudny. Widzom o słabych nerwach odradzam. Wyszedłem z teatru mocno poruszony i wiele spraw zobaczyłem na nowo....

    pi.....@t-...le.pl / 15 stycznia 2018

  • 10,0/ 10

    Rewelacyjny spektakl o uchodźcach i terrorystach byłem kiedyś pankiem więc jest to dokładnie moja estetyka! nie dla przewrażliwionych katolików i onr'owców a zaczyna się o 19:20 bo o 19:30 zaczyna się dziennik będący integralną częścią spektaklu (a przy tym tubą propagandową antyimigranckich oszołomów) .

    da.....@....pl / 14 stycznia 2018

  • 10,0/ 10

    Dla myślących Polaków!!! Nie bójmy sie Boga tylko człowieka.

    ju.....@tl...en.pl / 12 czerwca 2017

  • 10,0/ 10

    Spektakl wybitny i niezwykle poruszający, który pozwala widzowi zanurzyć się w barwny lecz przerażający świat wykreowany przez reżyserkę. Widowisko jest ze wszech miar dydaktyczne i w iście Huebnerowskim duchu zmusza do głębokiej refleksji.

    Ja.....@gm...il.com / 19 marca 2017

  • 10,0/ 10

    najlepszy głos o temacie uchodźców w masowej kulturze, spektakl niezwykle dynamiczny, pomysłowy, świetnie zagrany, odważny i twórczy - świetna scena wywiadu, znakomita końcówka, wiele ciekawych rozwiązań

    an.....@po...ta.wp.pl / 03 lutego 2017

  • 8,0/ 10

    spektakl dotyczy trudnej problematyki i używa brutalnych środków wyrazu. Ma wady - jest może trochę za długi, nie wszystkie pomysły inscenizacyjne są jednakowo dobre, ale tekst jest znakomity,- i bardzo aktualny, a zespół świetny, jak na polskie warunki wyjątkowo sprawny - także technicznie i fizycznie, W sumie sensownie, choć niezbyt rozrywkowo, spędzony wieczór.

    ma.....@gm...il.com / 14 czerwca 2017

  • 7,0/ 10

    Spektakl nierówny. Obok genialnych scen, wiele mielizn. Oceniając całość - wart obejrzenia. Jedno z ciekawszych przedstawień o współczesnych problemach, jaki ostatnio widziałem.

    pw.....@gm...il.com / 28 marca 2017

  • 7,0/ 10

    Spektakl dający do myślenia. Gra aktorska na wysokim poziomie, lecz miejscami niezrozumiały, nielogiczny.

    pi.....@gm...il.com / 20 marca 2017

  • 5,0/ 10

    Bardzo wymagająca i kontrowersyjna sztuka. Dla koneserów. Niemniej, należy ją obejrzeć wytrwale do końca.

    t......@gm...il.com / 27 lutego 2018

Teatr Powszechny - Adres i dojazd

ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa

http://www.powszechny.com/

Kup bilet