W powszechnej opinii „Mein Kampf” Adolfa Hitlera jest książką źle napisaną, bełkotliwą, nieczytaną i – co ważniejsze – niewartą czytania, a poza tym prawie niedostępną, bo już historyczną, książką zakazaną, której lepiej nie tykać. Są i tacy, którzy sądzą, że wpływ „Mein Kampf“ na ludzkie umysły zakończył się wraz z klęską nazistów – tak jak pierwszy polski wydawca książki, który ćwierć wieku temu napisał: „Nie sądzę, aby poglądy autora w swojej najbardziej odrażającej warstwie mogły mieć dziś w Polsce wpływ na kogokolwiek” (Wydawnictwo SCRIPTA MANET, Krosno 1992).
Tymczasem „Mein Kampf”, także po 1945 roku, była i jest tłumaczona, wydawana, sprzedawana i czytana niemal na całym świecie. Pozostaje nadal jedną z najbardziej wpływowych książek XX wieku. Można ją kupić, znaleźć w Internecie, a w niektórych krajach jest dostępna w stałej sprzedaży w księgarniach. W 2016 roku „Mein Kampf“ znalazła się w domenie publicznej, ponieważ wygasły do niej prawa autorskie. Dotarcie do egzemplarza w języku polskim zajmuje (według wyszukiwarki Google) 0,35 sekundy.
Przyglądając się „Mein Kampf“, staramy się zbadać, do jakiego stopnia aktualne są dziś postulaty i idee zapisane przed ponad dziewięćdziesięciu laty. Analizując język i narrację Hitlera, zadajemy sobie pytanie o język współczesności i mowę nienawiści. Pytamy, ile musiało paść słów, zanim doszło do Holokaustu oraz ile jeszcze musi ich paść, żeby historia się powtórzyła.
Dlaczego, pomimo doświadczeń drugiej wojny światowej, faszyzm i narodowy socjalizm znów stały się atrakcyjnymi ideologiami, a sztandary i hasła nacjonalistyczne tak szybko zastąpiły dumę z wielokulturowo różnorodnej, zjednoczonej Europy? Zastanawiamy się, czy w książce Hitlera można znaleźć odpowiedź na te pytania. Zwłaszcza w sytuacji, w której łączenie nacjonalistycznych haseł i socjalistycznych postulatów staje się częstą praktyką populistycznych ugrupowań politycznych.
W setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości przez ulice w całym kraju (często pod patronatem polityków) przemaszerowały pochody propagujące ideologie faszystowskie, w polskich kościołach organizowane są msze, w których nacjonaliści wywieszają swoje symbole, a wiele organizacji pod pretekstem „promowania wartości patriotycznych” organizuje koncerty, w których propagowane są treści łamiące § 1. art. 256 KK: „Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.
Podejmując refleksję nad „Mein Kampf“, nie zamierzamy jedynie oskarżać oraz wskazywać osób i środowisk odpowiedzialnych za tego typu działania. Być może, społeczny pejzaż sprzyjający odrodzeniu idei narodowego socjalizmu jest szerszy, a nasze osobiste uwikłanie w ten proces większe niż myślimy.
Spektakl dla widzów od 18. roku życia.
W spektaklu wykorzystywane są efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością) oraz dźwięki o niskiej częstotliwości. Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia i dźwięku prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.
Czas trwania: 150 minut
Organizator: Teatr Powszechny
Występują
Natalia Łągiewczyk
Aleksandra Bożek
Oskar Stoczyński
Mamadou Góo Bâ
Klara Bielawka
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(16) Spektakl zdecydowanie nie dla wszystkich. Kontrowersyjny, wymagający, trudny. Nie dla par, moim subiektywnym zdaniem.
Wyreżyserowany jednak w sposób wyśmienity. Efekty dźwiękowe męczące, aczkolwiek wzmacniające odbiór. Każdy wyjdzie z niego z czym innym- jedni nie wytrwają do końca i wyjdą zbulwersowani (i dobrze, że wyszli), inni zrozumieją sztukę indywidualnie, na swój sposób, w zależności od poziomu umiejętności poznawczych.
Ambitny, nieoczywisty, otwierający horyzonty.
Podkreślam jednak, że osobom UWAŻAJĄCYM SIĘ za najszlachetniejsze (nie mylić z takimi osobami) go nie polecam, bo jeszcze bardziej je zamknie, zdruzgota i wypaczy :)
di.....@....pl | 23.11.2019
Jak zwykle, wychodząc ze spektaklu w Teatrze Powszechnym, miałam mętlik w głowie. Zdecydowanie, ta sztuka daje do myślenia. Pierwsza część moim zdaniem trochę przydługa. Nie zabrakło kontrowersji, porównań do polityki oraz włączania publiczności do przedstawienia. Jako że wchodziłam na wejściówkę, to siedziałam z brzegu, więc byłam szczególnie narażona na kontakt z aktorami. Miałam przyjemność dotykać penisa jednego z aktorów. Więcej nie napiszę, Sprawdźcie sami. ;)
m......@st...nt.uw.edu.pl | 5.05.2019
Bardzo aktualny temat spektaklu - w uderzający sposób ukazane jest to, jak idee nazistowskie są wpisują się w dzisiejszą polską rzeczywistość, jak światy pozornie nie do pogodzenia funkcjonują niezakłócone - opowieść bohaterki o tym jak rośnie w niej nienawiść do Żydów, pod obrazem MB Częstochowskiej - jak młodzież (dzieci?) chłoną takie treści i je upraszczają w swoich głowach (przemalowanie twarzy na obrazie).
go.....@gm...il.com | 15.04.2019
Dość ciężki, dający do myślenia, ciekawy intelektualne. Dla mnie na minus: 1) za dużo wulgarności scenicznej (szczególnie pierwsza i przedostatnia długa scena) faktycznie dla widzów +18, 2) wchodzenie w interakcje z widzem (dla mnie krępujące), 3) rzucanie, wypluwanie jedzenia przy scenie ze stołem.
ka.....@....pl | 17.11.2021
Niestety spektakl bardzo nieteatralny. Twórcy podjęli się zbyt trudnego zadania adaptacji mrocznych pism Hitlera do użytku scenicznego.
Nie byłam w stanie śledzić ze zrozumieniem przez półtorej godziny pierwszego aktu tyrad slow z niekonsekwentnym i niejasnym przekazem słownym. Gra młodego zespołu aktorów bardzo satysfakcjonująca.
Na drugiej cześć już nie zlatałam na widowni, byłam zbyt rozczarowana pierwszą.
e......@tr...ax.eu | 9.09.2019
Adres i dojazd
Teatr Powszechny, Scena Duża
ul. Jana Zamoyskiego 20, Warszawa
Mein Kampf
Warszawa, Teatr Powszechny
Bilety dostępne do 04.05 godz. 13:00
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 80 zł
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia