„Polityka nigdy mnie nie obchodziła, wiec czemu teraz miałbym się nią interesować? Jedyną formą wolności jest dla mnie teatr. Jestem aktorem: chodzę do teatru, gram swoje role i wracam do domu. To wszystko” - mówi Hendrik Höfgen, bohater książki Klausa Manna i filmu Istvána Szabó, na wieść o dojściu Hitlera do władzy. Historia aktora-kameleona, gładko wchodzącego w alianse z każdą kolejną władzą, niepokojąco łatwo nabiera aktualności w innych czasach. Film Istvána Szabó z 1981 roku odbierany był jako głos w sprawie ówczesnych reżimów wschodniej Europy.
Premiera Mefista zrealizowana w Teatrze Powszechnym w 1983 roku wyrastała z doświadczenia stanu wojennego i postaw artystów wobec władz PRL-u. Mefisto w 2017 roku powstaje w teatrze obrzucanym racami przez narodowców, piętnowanym z kościelnych ambon i mównic sejmowych; w teatrze, przed którym staje policja żeby zapewnić bezpieczeństwo. W kraju, w którym decyzja o występie w mediach publicznych jest obciążona dylematami, jakie dotąd znaliśmy tylko z historii.
„Bez paniki. Zachowajmy trzeźwy umysł…” – komentuje Höfgen lęki przyjaciół opozycjonistów. Czy wszyscy jesteśmy albo w każdej chwili możemy stać się Höfgenami? Gdzie kończy się kompromis, a zaczyna oportunizm? Czy wyznaczanie tej granicy nie służy utwierdzaniu się w poczuciu moralnej wyższości? A może jest próbą zachowania resztek przyzwoitości? Kto jest lub chce być Wallenrodem, a kto niezłomnym? I jakie trupy trzymają w szafie dzisiejsi samozwańczy nonkonformiści?
Spektakl dla widzów od 18. roku życia
Czas trwania: 90 minut
Występują
Oskar Stoczyński
Klara Bielawka
Arkadiusz Brykalski
Grzegorz Artman
Maria Robaszkiewicz
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(21) Teatr wybitnie zaangażowany, ale taka jest też rola sztuki, by poruszać dzisiejsze problemy. W wielu momentach nawiązywał do zamieszania wokół przedstawienia "klątwa", którego nie oglądałem i nie mam wyrobionego o nim zdania. nie przeszkadzało to jednak w odczytaniu idei przedstawienia, która dotyka dylematów wielu artystów, czy ryzykować karierę dla ideałów, czy wybrać konformizm. Niezależnie od przekonań polityczno-moralnych przedstawianych ze sceny, sztuka jest dobrze "skrojona", jest dynamiczna i nie pozwala zasnąć widzom. Bardzo dobra gra aktorów. By zrozumieć aluzje przemycane w dialogach i symbolach, wskazana jest minimalna wiedza na temat historii najnowszej i tej sprzed kilkudziesięciu lat.
ba.....@gm...il.com | 8.01.2018
slabo, bardzo slabo. rozumiem - nagość, ale bezsensowna i brudna - nie. pokazywanie kobiecych kształtów, dokładniej to kobiecych części najintymniejszych - wręcz narządów - żałosne. rozumiem, gdyby to miało sens, było wpisane w spektakl. a wy - robicie to jedynie żeby prowokować. pierwszy i ostatni raz w tym "teatrze" ;) nowoczesność XD
no.....@gm...il.com | 2.06.2021
Spodziewałem się SZTUKI, w której będzie zaszyty inteligentnie podany manifest polityczny.
Trafiłem na gniota, który do widowni ma przemawiać wulgaryzmami i nagością, mruganiem do widza okiem poprzez żarty z owej nagości (że niby to taki mamy dystans do siebie, tacy fajnie jesteśmy, hehe), który nie wykorzystuje w najmniejszym stopniu materiału wejściowego (czyli historii artysty-oportunisty z czasów hitlerowskich), i po którym mogę z czystym sumieniem stwierdzić - nigdy więcej Teatru Powszechnego :)
al.....@gm...il.com | 22.04.2018
Za dużo polityki, za mało gry aktorskiej. Nie spójny. Nie wciągnął mnie w akcję, bo jej nie było. Opowiesc o nazimie w odniesienia do obecnej sytuacji. Wydaje się tylko nieudana próbą opowieści o wolności. Ale bez pokazania tego co ważne. Gdzie mamy ja znaleźć i jak? Negatywe przesłanie powodowane uprzedzeniami.
ja.....@gm...il.com | 7.01.2018
Zwiastuny
Mefisto
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia