W momencie, w którym związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpłynąć na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy. Na ile katolicka moralność przenika podejmowane przez nas decyzje? Jak wpływa na światopogląd osób, które deklarują niezależność od Kościoła, a jakie konsekwencje posiada dla tych, którzy uważają się za katolików? A przede wszystkim: na ile sztuka współczesna jest zdeterminowana przez religijną cenzurę, autocenzurę i unikanie zarzutu o „obrazę uczuć religijnych”?
Spektakl „Klątwa” wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.
Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Teatr Powszechny w 2015 roku w ramach bloku tematycznego „Krzyczcie!” prezentował jego spektakl „Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny”.
Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych.
Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i przemocy, a także tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.
W spektaklu wykorzystywana są również głośna muzyka i efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.
Czas trwania: 80 minut
Występują
Arkadiusz Brykalski
Karolina Adamczyk
Maria Robaszkiewicz
Michał Czachor
Julia Wyszyńska
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(52) Spektakl zdecydowanie nie dla ludzi ślepo zapatrzonych w krzyż, hierarchów kościoła oraz sądzących, że KK ma prawo mieszać się w życie polityczne, uczuciowe i prywatne ludzi.
Gra aktorów przejmująca i sugestywna...na granicy obnarzenia (a nawet przekraczająca ją)
Jeżeli "Kler" Smażowskiego był mocny to ten spektakl to "petarda".
ha.....@ga...ta.pl | 3.02.2019
Witam, mimo że jestem z Olsztyna na spektaklu byłem dwa razy a za drugim razem przyjechałem z przyjaciółką. Sceny podobały mi się wszystkie oprócz jednej, tzn aktor, który trzyma w ręku papierową fotografię i przebija ją swoim penisem. Najbardziej podoba mi się scena jak aktorka pilarką ścina krzyż i przewraca go na ziemię a na ścianie wyświetla się Polska w koronie, ta scena oznacza, że należy za wszelką kościołowi wypowiedzieć konkordat co jestem za tym bardzo. Scena z papieżem nie zbyt podobała się mojej przyjaciółce, ponieważ ona tłumaczyła, że co nasz papież mógł zrobić w tym kierunku. Następna scena o mułzumanah, przyjaciółka też miała uwagę taką, że teatr powinien przekazywać dla widza dobro w stosunku np mułzumanina a nie nienawiść. Tak ogólnie spektakl podobał się
ja.....@....pl | 10.05.2018
Mam wrażenie, że nie jest to "ta sama" Klątwa, opluta i zwyzywana przez "pewne kręgi" kilka miesięcy temu, lecz raczej "Klątwa plus", Aktorzy, nieco "sponiewierani" przez to, co się wtedy wokół przedstawienia działo, odreagowują i przepracowują temat w swoich monologach. Wychodzą z tego wzmocnieni i silni - podziwiam ich odwagę i konsekwencję. Sztuka jest mocna, baaardzo prowokacyjna, poruszająca. "Brudzi" symbole, szydzi, wyśmiewa, poniża. Nie ma już nic świętego.
Ale skoro spora część kościoła katolickiego też nie jest święta... To może wolno
i artyście? I tu jak zwykle pojawia się pytanie: jak daleko może pójść sztuka, by obnażyć pewne straszne sytuacje i zakłamanie ? Co jest dozwolone na scenie, a co nie? Kto ma o tym decydować ? Czy sposób prezentacji tematu nie przesłania samego tematu ? Ot, pytania dotyczące całej sztuki współczesnej...
Jest o czym dyskutować po wyjściu z teatru.
I pomyśleć, że to wszystko na kanwie starej sztuki starego Wyspiańskiego...
iz.....@gm...il.com | 1.03.2018
Trafna diagnoza wpływu kościoła katolickiego na polskie społeczeństwo, dobrze uchwycone nasze polskie uwarunkowania, wychowanie w ślepej, płytkiej wierze, prymat instytucji kościelnej nad jednostką i całym państwem, smutne, ale prawdziwe. Świadomość realiów to pierwszy krok do ich zmiany, chyba czas kupić jakąś piłę....
gp.....@....pl | 12.03.2018
mi.....@....pl | 29.12.2022
- ...
Klątwa
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia