Klątwa - zdjęcie Klątwa - zdjęcie Klątwa - zdjęcie Klątwa - zdjęcie

Średnia ocena

75 oddanych głosów
357 zainteresowanych osób

8,4 / 10

Klątwa

W momencie, w którym związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpłynąć na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy. Na ile katolicka moralność przenika podejmowane przez nas decyzje? Jak wpływa na światopogląd osób, które deklarują niezależność od Kościoła, a jakie konsekwencje posiada dla tych, którzy uważają się za katolików? A przede wszystkim: na ile sztuka współczesna jest zdeterminowana przez religijną cenzurę, autocenzurę i unikanie zarzutu o „obrazę uczuć religijnych”?

Spektakl „Klątwa” wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.

Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Teatr Powszechny w 2015 roku w ramach bloku tematycznego „Krzyczcie!” prezentował jego spektakl „Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny”.

Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych.

Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i przemocy, a także tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.

W spektaklu wykorzystywana są również głośna muzyka i efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

W spektaklu występują między innymi Arkadiusz Brykalski, Karolina Adamczyk, Maria Robaszkiewicz, Michał Czachor, Julia Wyszyńska, Jacek Beler, Barbara Wysocka, Klara Bielawka.

Czas trwania: 80 minut
Źródło zdjęcia: fot. Magda Hueckel

Realizacja

Reżyseria: Oliver Frljić

Dramaturgia: Agnieszka Jakimiak, Joanna Wichowska, Goran Injac

Kostiumy: Sandra Dekanić

Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski

Współpraca scenograficzna: Małgorzata Dzik

Ssystenci reżysera: Mateusz Atman, Jakub Skrzywanek

Inspicjent: Kuba Olszak

Opinie naszych widzów (32)

  • 10,0/ 10

    Ekstremalnie prowokacyjny, skandalizujacy, obrazobórczy A jednocześnie GENIALNY!

    ew.....@ya...oo.com / 10 listopada 2019

  • 10,0/ 10

    Prowokacyjny, poruszający sumienia.

    jj.....@gu...ed.edu.pl / 16 maja 2019

  • 10,0/ 10

    Spektakl bardzo mocny, ostry i w punkt. Niestety raczej nie dla ludzi wierzących. Dajedo myślenia i chyba nikt nie zostajepo nim obojętny... Polecam

    Bu.....@gm...il.com / 12 lutego 2019

  • 10,0/ 10

    Spektakl zdecydowanie nie dla ludzi ślepo zapatrzonych w krzyż, hierarchów kościoła oraz sądzących, że KK ma prawo mieszać się w życie polityczne, uczuciowe i prywatne ludzi. Gra aktorów przejmująca i sugestywna...na granicy obnarzenia (a nawet przekraczająca ją) Jeżeli "Kler" Smażowskiego był mocny to ten spektakl to "petarda".

    ha.....@ga...ta.pl / 03 lutego 2019

  • 10,0/ 10

    Myślę, że wrócę raz jeszcze - z koleżanką.

    iz.....@eu...es.com / 01 lutego 2019

  • 10,0/ 10

    to jedno z najlepszych przedstawień teatralnych jakim powinna szczycić i chwalić się Warszawa

    an.....@....pl / 23 stycznia 2019

  • 10,0/ 10

    Fantastycznie aktualna.

    ra.....@gm...il.com / 13 stycznia 2019

  • 10,0/ 10

    Spektakl poruszył wszystkie problemy wspólczesnej Polski i odsłonił cała hipokryzję. .Z bezsilności chciało mi się ryczeć. Scena z papieżem bardzo śmiała. Nie wszyscy to wytrzymują. Pan siedzący przede mną wyszedł.

    ba.....@....pl / 14 maja 2018

  • 10,0/ 10

    Witam, mimo że jestem z Olsztyna na spektaklu byłem dwa razy a za drugim razem przyjechałem z przyjaciółką. Sceny podobały mi się wszystkie oprócz jednej, tzn aktor, który trzyma w ręku papierową fotografię i przebija ją swoim penisem. Najbardziej podoba mi się scena jak aktorka pilarką ścina krzyż i przewraca go na ziemię a na ścianie wyświetla się Polska w koronie, ta scena oznacza, że należy za wszelką kościołowi wypowiedzieć konkordat co jestem za tym bardzo. Scena z papieżem nie zbyt podobała się mojej przyjaciółce, ponieważ ona tłumaczyła, że co nasz papież mógł zrobić w tym kierunku. Następna scena o mułzumanah, przyjaciółka też miała uwagę taką, że teatr powinien przekazywać dla widza dobro w stosunku np mułzumanina a nie nienawiść. Tak ogólnie spektakl podobał się

    ja.....@....pl / 10 maja 2018

  • 10,0/ 10

    Obrazoburczy i niestety prawdziwy. Bolesny i zabawny. Polecam każdemu myślącemu patricie.

    gm.....@gm...il.com / 12 marca 2018

  • 10,0/ 10

    Rewelacja pod każdym względem! Dawno nie widziałam tak dobrego spektaklu.

    ma.....@in...ia.pl / 06 marca 2018

  • 10,0/ 10

    Mam wrażenie, że nie jest to "ta sama" Klątwa, opluta i zwyzywana przez "pewne kręgi" kilka miesięcy temu, lecz raczej "Klątwa plus", Aktorzy, nieco "sponiewierani" przez to, co się wtedy wokół przedstawienia działo, odreagowują i przepracowują temat w swoich monologach. Wychodzą z tego wzmocnieni i silni - podziwiam ich odwagę i konsekwencję. Sztuka jest mocna, baaardzo prowokacyjna, poruszająca. "Brudzi" symbole, szydzi, wyśmiewa, poniża. Nie ma już nic świętego. Ale skoro spora część kościoła katolickiego też nie jest święta... To może wolno i artyście? I tu jak zwykle pojawia się pytanie: jak daleko może pójść sztuka, by obnażyć pewne straszne sytuacje i zakłamanie ? Co jest dozwolone na scenie, a co nie? Kto ma o tym decydować ? Czy sposób prezentacji tematu nie przesłania samego tematu ? Ot, pytania dotyczące całej sztuki współczesnej... Jest o czym dyskutować po wyjściu z teatru. I pomyśleć, że to wszystko na kanwie starej sztuki starego Wyspiańskiego...

    iz.....@gm...il.com / 01 marca 2018

  • 10,0/ 10

    Mocny, bardzo potrzebny przekaz, szkoda, że dotrze tylko do garstki osób w całym kraju.

    sa.....@on...et.pl / 27 lutego 2018

  • 10,0/ 10

    Prawda o nas, Polakach jak strzał między oczy, celny i bolesny.

    ga.....@tl...en.pl / 26 lutego 2018

  • 10,0/ 10

    Na pewno warto zobaczyć.

    ma.....@gm...il.com / 25 lutego 2018

  • 10,0/ 10

    Hardcore

    to.....@gm...il.com / 12 grudnia 2017

  • 10,0/ 10

    Najodważniejszy spektakl teatralny w Polsce od czasów Mieszka I.

    ma.....@gm...il.com / 22 lutego 2017

  • 10,0/ 10

    Jeden z najważniejszych spektakli w polskim teatrze ostatnich lat. Obowiązkowo!

    se.....@gm...il.com / 22 lutego 2017

  • 9,0/ 10

    Kontrowersyjny, niewygodny, konfrontujący. Bardzo nam się podobał, oglądało się świetnie.

    ol.....@....pl / 24 lutego 2018

  • 8,0/ 10

    Bardzo glosny początek, irytujące, bo bylo trudno zrozumiec wykrzykiwane slowa akustyka sali nie pozwalala na to.

    hk.....@gm...il.com / 02 lutego 2019

  • 8,0/ 10

    Trafna diagnoza wpływu kościoła katolickiego na polskie społeczeństwo, dobrze uchwycone nasze polskie uwarunkowania, wychowanie w ślepej, płytkiej wierze, prymat instytucji kościelnej nad jednostką i całym państwem, smutne, ale prawdziwe. Świadomość realiów to pierwszy krok do ich zmiany, chyba czas kupić jakąś piłę....

    gp.....@....pl / 12 marca 2018

  • 8,0/ 10

    Spektakl o mocnym przekazie, dla mnie momentami zbyt sugestywny. Podziwiam grę i odwagę aktorską. Zdecydowanie wart zobaczenia

    po.....@....pl / 28 lutego 2018

  • 7,0/ 10

    wulgaryzymy słabe.

    ma.....@po...ta.onet.pl / 01 października 2018

  • 7,0/ 10

    Cała prawda o nas Polakach

    ma.....@....pl / 10 maja 2018

  • 7,0/ 10

    poza jedną scena wszystkie inne uzasadnione , bardzo aktualny przekaz o stanie naszej świadomości.

    pe.....@cy...kr.edu.pl / 04 grudnia 2017

Teatr Powszechny - Adres i dojazd

ul. Jana Zamoyskiego 20
03-801 Warszawa

http://www.powszechny.com/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.