Król Lear - zdjęcie Król Lear - zdjęcie Król Lear - zdjęcie Król Lear - zdjęcie

Średnia ocena

63 oddanych głosów
232 zainteresowanych osób

8,6 / 10

Król Lear

Jedna z najwybitniejszych tragedii Williama Szekspira na scenie Teatru Polskiego. Reżyseruje legenda europejskiej reżyserii teatralnej - Jacques Lassalle. W roli głównej Andrzej Seweryn.

Datowane na lata 1603-1606 dzieło Williama Szekspira uchodzi za jeden z najwybitniejszych tekstów dramatycznych w historii. "Król Lear" oparty jest na mitycznej postaci Llyra - króla Bretanii, którego los utrwalono w kulturze w postaci licznych celtyckich podań. "Król Lear" doczekał się niezliczonej liczby realizacji i adaptacji teatralnych. Jedna z najbardziej znanych inscenizacji tego tekstu w minionym wieku była dziełem Petera Brooka, słynna z zapisu filmowego, przygotowanego przez reżysera. "Król Lear" był też podstawą literacką jednego z najwybitniejszych filmów w historii kina – filmu "Ran" w reżyserii Akiry Kurosawy.

Dramat Szekspira to bolesna analiza kruchej istoty ludzkiej godności, zagubionej w świecie bez Boga, gdzie granice między wywyższeniem a upadkiem, rozsądkiem a szaleństwem, porządkiem a chaosem ustalają tylko niedoskonali ludzie. Lear – dotąd potężny władca – zrzekając się korony rezygnuje z poczucia bezpieczeństwa jakie dawał mu urząd. Nagle zmuszony jest mierzyć się ze sobą i światem jako zwykły człowiek.

W polskim teatrze tekst Szekspira przeżywa renesans zainteresowania wśród reżyserów. W ostatnich latach, na motywach "Króla Leara" swoje spektakle przygotowywali m.in. Piotr Cieplak, Grzegorz Bral i Krzysztof Warlikowski. Teatr Polski w Warszawie rozpoczął powojenną recepcję "Króla Leara" – w 1962 roku na deskach naszej sceny odbyła się pierwsza inscenizacja tej tragedii po zakończeniu drugiej wojny światowej. W spektaklu reżyserowanym przez Zygmunta Hübnera rolę tytułową zagrał Jan Kreczmar.

W spektaklu występują między innymi Andrzej Seweryn jako Król Lear, Marta Kurzak jako Goneryla, Anna Cieślak jako Regana, Lidia Sadowa jako Kordelia, Maksymilian Rogacki jako Król Francji, Asystent lekarza, Herold, Piotr Bajtlik jako Książę Burgundii, Posłaniec, Żołnierz, Marcin Kwaśny jako Książę Kornwalii, Tomasz Błasiak jako Książę Szkocji, Jerzy Schejbal jako Hrabia Gloucester, Krystian Modzelewski jako Edgar, Krzysztof Kwiatkowski jako Edmund, Piotr Cyrwus jako Hrabia Kent, Szymon Kuśmider jako Oswald, Paweł Krucz jako Błazen, Krzysztof Kumor jako Starzec, Antoni Ostrouch jako Lekarz, Żołnierz, Adam Biedrzycki jako Rycerz, Marcin Jędrzejewski jako Kapitan, Pierwszy sługa Księcia Kornwalii, Przemysław Wyszyński jako Drugi sługa Księcia Kornwalii, Asystent Herolda, Dominika Łoś jako Trzeci sługa Księcia Kornwalii, Posłaniec, Henryk Łapiński jako Towarzysz Króla, Tadeusz Wojtych jako Towarzysz Króla, Stefan Szmidt jako Towarzysz Króla, Wojciech Czerwiński jako Posłaniec, Żołnierz, Sławomir Głazek jako Żołnierz.

Czas trwania: 220 minut
Źródło zdjęcia: Fot. Marta Ankiersztejn

Obsada

Andrzej Seweryn - zdjęcie

Andrzej Seweryn
Król Lear

Marta Kurzak - zdjęcie

Marta Kurzak
Goneryla

Lidia Sadowa - zdjęcie

Lidia Sadowa
Kordelia

Maksymilian Rogacki - zdjęcie

Maksymilian Rogacki
Król Francji, Asystent lekarza, Herold

Piotr Bajtlik - zdjęcie

Piotr Bajtlik
Książę Burgundii, Posłaniec, Żołnierz

Marcin Kwaśny - zdjęcie

Marcin Kwaśny
Książę Kornwalii

Tomasz Błasiak - zdjęcie

Tomasz Błasiak
Książę Szkocji

Jerzy Schejbal - zdjęcie

Jerzy Schejbal
Hrabia Gloucester

Piotr Cyrwus - zdjęcie

Piotr Cyrwus
Hrabia Kent

 Antoni Ostrouch - zdjęcie

Antoni Ostrouch
Lekarz, Żołnierz

Marcin Jędrzejewski - zdjęcie

Marcin Jędrzejewski
Kapitan, Pierwszy sługa Księcia Kornwalii

Przemysław Wyszyński - zdjęcie

Przemysław Wyszyński
Drugi sługa Księcia Kornwalii, Asystent Herolda

Dominika Łoś
Trzeci sługa Księcia Kornwalii, Posłaniec

Henryk Łapiński - zdjęcie

Henryk Łapiński
Towarzysz Króla

Tadeusz Wojtych - zdjęcie

Tadeusz Wojtych
Towarzysz Króla

Stefan Szmidt - zdjęcie

Stefan Szmidt
Towarzysz Króla

Wojciech Czerwiński - zdjęcie

Wojciech Czerwiński
Posłaniec, Żołnierz

Realizacja

Autor: William Szekspir

Przekład: Stanisław Barańczak

Reżyseria: Jacques Lassalle

Scenografia i kostiumy: Dorota Kołodyńska

Reżyseria światła: Mirosław Poznański

Muzyka: Mirosław Jastrzębski

Projekcje: Mikołaj Molenda

Asystentka reżysera: Anna Skuratowicz

Współpraca scenograficzna: Arkadiusz Chrustowski

Układ walk: Przemysław Wyszyński

Charakteryzacja: Dorota Sabak

Inspicjentka: Katarzyna Bocianiak

Suflerka: Weronika Kuśmider

Opinie naszych widzów (22)

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl, temat życiowy wciąż aktualny. Wyśmienita obsada, gra aktorów stateczna i profesjonalna. Dziękuje, to był dobrze wykorzystany wieczór.

    en.....@....pl / 17 listopada 2017

  • 10,0/ 10

    Sztuka wyjątkowa. Gra aktorska , szczególnie Andrzeja Seweryna WYBITNA. Powinna być możliwość zakupienia kwiatów podczas przerwy.

    da.....@he...ay.pl / 13 lutego 2017

  • 10,0/ 10

    Wspaniała gra wspaniałych aktorów. Polecam.

    an.....@....pl / 13 lutego 2017

  • 10,0/ 10

    FANTASTYCZNA UCZTA, CZAS LECI BARDZO SZYBKO, MIMI,ŻE TRWA DŁUGO. ŚWIETNA GRA AKTORÓW. POLECAM.

    el.....@....pl / 12 lutego 2017

  • 10,0/ 10

    Świetna rola tytułowa A. Seweryna, ascetyczna scenografia, gra cieni i muzyka wspaniale potęgowała budowanie napięcia i oczekiwania.

    pa.....@gm...il.com / 15 stycznia 2016

  • 10,0/ 10

    Brak słów, cudowny spektakl, przeniosłam się do innego świata. Owacja na stojąco! Oby więcej takich teatrów i kultury na scenie!

    kk.....@gm...il.com / 05 marca 2015

  • 9,0/ 10

    Wejściówki - słabe miejsca, bardzo wysoko, słaba widoczność. Sam spektakl bardzo dobry.

    ar.....@gm...il.com / 18 listopada 2017

  • 9,0/ 10

    Świetny spektakl. Cena wejściówki wydaje się śmieszna. Cena/jakość najlepszy spektakl na świecie. Z wad: jak dla mnie za długi. Trwa prawie 4 godziny i naprawdę można się zmęczyć po jakimś czasie. 9/10 Polecam

    se.....@gm...il.com / 22 czerwca 2017

  • 9,0/ 10

    Niesamowita postać błazna, w którą wcielił się Paweł Krucz, jego dosadne uwagi i pełne humoru pointy uczyniły poważny dramat niezwykle przyjemnym w odbiorze. Szkoda że zasnął w połowie spektaklu. Gra aktorska wszystkich aktorów na wysokim poziomie zasługuje na podziw i uznanie!

    sk.....@gm...il.com / 09 kwietnia 2017

  • 9,0/ 10

    Ciekawa, minimalistyczna scenografia jednocześnie super dobrane efekty wizualne z zastosowaniem projektora stanowiące tło akcji rozgrywającej się na scenie. Pokarm dla duszy :)

    ka.....@in...ia.pl / 08 kwietnia 2017

  • 9,0/ 10

    Gorąco polecam.

    fe.....@gm...il.com / 27 maja 2015

  • 9,0/ 10

    Bardzo dobry spektakl. A. Seweryn i J. Schejbal zdecydowanie przykuwają uwagę widza na tych kilka godzin.

    el.....@....storck.com / 27 maja 2015

  • 8,0/ 10

    Bardzo dobry spektakl na poziomie. Starsi aktorzy profesjonalni, młodsi, szczególnie role żeńskie - zbyt dużo nawyków telewizyjnego grania, mogę się tylko uczyć od starej, dobrej szkoły aktorskiej.

    sk.....@gm...il.com / 18 listopada 2017

  • 8,0/ 10

    Piotr Cyrwus - uwielbiam! :)

    ew.....@....pl / 16 listopada 2017

  • 8,0/ 10

    Nadspodziewanie dobra gra aktorska oraz efekty specjalne.

    dr.....@....pl / 12 lutego 2017

  • 8,0/ 10

    Monumentalny, w dużej mierze klasyczny spektakl. Dla fanów teatru tradycyjnego i Szekspira oczywiście. Bardzo "porządne", dopracowane przedstawienie. Aktorstwo świetne (Andrzej Seweryn!), tylko role kobiece mnie nie przekonały, ale były tutaj w zdecydowanej mniejszości.

    ad.....@gm...il.com / 12 grudnia 2015

  • 8,0/ 10

    Wybitna rola Andrzeja Seweryna. Zachwyca i wzrusza. Polecam!

    ol.....@ya...oo.pl / 06 marca 2015

  • 7,0/ 10

    Bardzo poprawnie zagrany i rzemieślniczo dopracowany, choć bez szczególnych punktów przykuwających uwagę. Interpretacja, która pozwala odpocząć i nie szokuje widza, a pozwala delektować się grą aktorską Seweryna. Bardziej nim, niż postacią, którą gra. Wyjdziemy z teatru zadowoleni, choć z pewnym poczuciem niedosytu, bo kreacje aktorskie, nie dają możliwości zadać pytań o sens sztuki Szekspira. Kordelia, nie budząca sympatii czy zrozumienia dla swoich decyzji, Lear, zbyt mocny w szaleństwie, zbyt słaby na tronie, niewyraźny nad ciałem córki. Za to błazen śpiewa pięknie!

    ma.....@gm...il.com / 18 listopada 2017

  • 7,0/ 10

    Monumentalne i długie dzieło (3h 40 min) dla wytrawnych teatromanów, wystawione ascetycznie i klasycznie. Najlepsza pełnokrwista, centralna rola Andrzeja Seweryna, a wokół niego mnóstwo postaci, niektórzy aktorzy wykreowali je w sposób niezwykły, inni niestety są nieco papierowi i koturnowi. Kostiumy w przygaszonych odcieniach, doskonale pasują do sztuki. Ożywczo działa rola błazna.

    ma.....@....pl / 07 marca 2015

  • 6,0/ 10

    jednak zbyt długi, świetny seweryn, scenografia też, muzyka średnio

    sz.....@gm...il.com / 27 maja 2015

  • 4,0/ 10

    Zbyt długi, szary, trudno było wysiedzieć do końca, forma mało atrakcyjna,nie przystająca do współczesności. Bardzo tradycyjna,"trącąca myszką" realizacja.

    ar.....@....pl / 07 grudnia 2015

  • 3,0/ 10

    Na plus tylko scenografia i kostiumy. Córki Leara koszmar , zwłaszcza Anna Cieślak. Czas trwania 3hi 40 min przy tak miernym wykonaniu-Koszmar.

    an.....@....pl / 19 stycznia 2016

Teatr Polski - Adres i dojazd

ul. Kazimierza Karasia 2
00-327 Warszawa
tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl

http://www.teatrpolski.waw.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.