Król - zdjęcie Król - zdjęcie Król - zdjęcie Król - zdjęcie

Średnia ocena

54 oddanych głosów
396 zainteresowanych osób

7,7 / 10

Król

Opowieść o targanej konfliktami narodowymi, politycznymi i społecznymi Warszawie u progu drugiej wojny światowej. Socjaliści dzień w dzień stawiają czoła falangistom, agresja i przemoc rządzą na ulicach, spolaryzowane media podsycają konflikt – mit zjednoczonej Polski zaczyna upadać…

Monika Strzępka i Paweł Demirski przenoszą na scenę głośną powieść Szczepana Twardocha.

Monika Strzępka – reżyserka teatralna. Zadebiutowała w 2004 roku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy realizacją tekstu Anny Bednarskiej Z twarzą przy ścianie. Pracując rok później w Teatrze Wybrzeże poznała Pawła Demirskiego. Od tego czasu Strzępka-reżyserka i Demirski-dramaturg zrealizowali szereg zaangażowanych społecznie spektakli, m.in. Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, za który otrzymali główną nagrodą na 3. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, W imię Jakuba S. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!, Bitwa warszawska 1920 i Triumf woli w Starym Teatrze w Krakowie.

W projekcjach do spektaklu wykorzystano materiały archiwalne ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych. Uprzedzamy również, że w spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.

W spektaklu występują między innymi Grażyna Barszczewska, Eliza Borowska, Maria Dębska, Barbara Kurzaj, Katarzyna Strączek, Alan Al-Murtatha, Adam Biedrzycki, Marcin Bosak, Adam Cywka, Krzysztof Dracz, Krzysztof Kwiatkowski, Jerzy Schejbal, Andrzej Seweryn, Paweł Tomaszewski, Mirosław Zbrojewicz .

Czas trwania: 210 minut
Źródło zdjęcia: Fot. Magda Hueckel

Realizacja

Autor: Szczepan Twardoch

Adaptacja: Paweł Demirski

Reżyseria: Monika Strzępka

Scenografia: Anna Maria Karczmarska

Kostiumy: Arek Ślesiński

Muzyka: Tomasz Sierajewski

Reżyseria światła: Robert Mleczko

Projekcje: Robert Mleczko

Choreografia: Jakub Lewandowski

Układ walk bokserskich: Robert Popławskl

Przygotowanie wokalne: Monika Malec

Efekty pirotechniczne: Tomasz Pałasz

Asystentka reżysera: Sara Bustamante-Drozdek

Inspicjentka: Katarzyna Zbrojewicz

Suflerka: Małgorzata Ziemak

Opinie naszych widzów (20)

  • 10,0/ 10

    Książka bardzo mi się podobała i spektakl mnie nie zawiódł.

    ma.....@gm...il.com / 02 lipca 2019

  • 10,0/ 10

    Rewelacja. Polecam.

    se.....@gm...il.com / 22 czerwca 2019

  • 10,0/ 10

    Ostra jazda przez trzy godziny. Widowisko utrzymane w szaleńczym tempie i skrzące się feerią barw. Lokalni mafiosi i politykierzy, dziwki , samochody, strzelaniny. Scena obrotowa ciągle w ruchu. Przedwojenna Warszawa niczym Chicago i Nowy Jork razem wzięte. Zespół na świetnym poziomie. Ten spektakl trzeba zobaczyć. Andrzej Seweryn i Krzysztod Dracz rzadzą, a aktorka młodzież raźno dotrzymuje im kroku.

    pr.....@....pl / 17 listopada 2018

  • 9,0/ 10

    Świetna gra aktorska i super aranżacja ,jako wielbicielka książki byłam ciekawa interpretacji - polecam

    Be.....@in...ia.pl / 10 lutego 2019

  • 9,0/ 10

    Fantastyczny spektakl, w konwencji filmów Tarantino, świetna oprawa muzyczna. Godny polecenia, choć wymowa i dawka przemocy spora - i jak dla mnie działała lekko przygnębiająco..

    as.....@in...ia.eu / 25 maja 2018

  • 8,0/ 10

    Świetna adaptacja książki. Doborowa obsada. Zastanawiam się tylko czy osoby które nie czytały powieści nadążają za akcją. Zdecydowanie polecam!

    Al.....@gm...il.com / 01 listopada 2018

  • 8,0/ 10

    Niestety ale z balkonu (gdzie siedzą osoby z wejściówkami) niewiele słychać, niektórych kwestii nie dało się zrozumieć. Sam spektakl bardzo udany, niestety nie dane było mi cieszyć się nim w pełni.

    lt.....@gm...il.com / 01 października 2018

  • 8,0/ 10

    Fantastyczny spektakl ! Wg mnie o 30 minut za długi, choć jeśli ktoś czytał książkę, to ogląda z zaciekawieniem do ostatniej sekundy.

    pi.....@....pl / 26 maja 2018

  • 8,0/ 10

    Bardzo ciekawy, "gangsterski" teatr Znajomość książki ułatwia śledzenie akcji. Minusem- krzycząca całą swoją rolę Emilia Szapiro

    ma.....@gm...il.com / 25 maja 2018

  • 7,0/ 10

    Spektakl oceniam jako dobry. Nie czytałem książki a jednak mimo tego było to doświadczenie, które nie zmęczyło mojego umysłu. Chociaż mogłoby trwać trochę krócej, bo druga część trochę na początku przynudza, to zakończenie wynagradza ten czas. Spektakl dotyka bardzo nam dzisiaj znanych problemów. Czasem miałem wrażenie, że to dzieje się właśnie teraz w Polsce a nie na scenie Teatru Polskiego. Z pewnością przeczytanie książki daje możliwość pełniejszego odbioru dzieła ale i bez tego spokojnie można się wybrać. Polecam

    ko.....@gm...il.com / 13 czerwca 2018

  • 7,0/ 10

    "Król" Twardocha w inscenizacji duetu Strzępka-Demirski. Bez ładu i składu a publika bije brawo na stojąco. Nie czytam w zasadzie beletrystyki. Jeśli już, to tylko starszą ode mnie. Dla powieści Twardocha zrobiłem wyjątek i nie żałuję. Rozumiem, że inscenizacja powieści to trudne zajęcie i skróty są konieczne. Ale czy konieczne są dopisywania tekstu, którego pierwotnie nie było? Tylko po to, aby wyakcentować tezy, których autor powieści nie głosił, a które są dla pary reżyser-dramaturg ważne. Z tym, że dziś słowo "dramaturg" ma inne znaczenie niż kiedyś. Kiedyś to był autor dramatu, dzieła scenicznego. Dziś dramaturgiem jest ten, który ... No właśnie co robi? Przygotowuje dzieło do inscenizacji? Pisze scenariusz teatralny? Zawsze myślałem, że to rola reżysera. Myliłem się? I czy autorzy inscenizacji muszą traktować widza jak półinteligenta, wstawiając do tekstu aktualnie brzmiące grepsy o wydźwięku politycznym, tak aby trochę rechotał? Gdy kontekst mrozi krew w żyłach, wtręty o "dobrej zmianie" i "co to za premier, który nie wie co podpisuje" brzmią głupkowato. Nawet dla mnie, który żadnych dobrych zmian nie lubi i jakości premierów swoje zdanie ma. Seweryn, Zbrojewicz i Dracz dali popis aktorstwa. Reszcie duet inscenizatorów nie dał szansy. Jak dla mnie, to był to performance teatralny duetu Strzępka-Demirski wykorzystujący niektóre wątki powieści Twardocha dla uzasadnienia swoich tez. Zabrakło mistyki. Wątek mistyczny jest jednym z fundamentów powieści Twardocha stanowiącym o jego wyjątkowości. Zamiast mistyki jest heavy metal. Zabrakło wielowymiarowości postaci, które są na scenie płaskie I proste, czemu aktorzy (poza Zbrojewiczem, którego rola była bardzo specyficzna i arcytrudna do zagrania) niestety nie podołali. Nie ma wątku sportowego a Szapiro jest przede wszystkim sportowcem, to sport zrobił z niego tego kim jest. Przedstawienie jest patchworkiem składającym się ze scen (trzeba przyznać efektownych, ale nie wynikających jedna z drugiej) U Twardocha jest ciąg logiczny zdarzeń, na scenie nie ma. Spektakl ogląda się, ale nie daje on do myślenia, wszystko podane jest na tacy). Mimo tych zastrzeżeń polecam obejrzenie tej sztuki. Mimo tego, że trwa ponad trzy godziny ogląda się naprawdę dobrze. A to też jest spora wartość. A czy rzeczywiście daje do myślenia lub nie? Na to pytanie naprawdę każdy musi sam poszukać odpowiedzi.

    ol.....@....pl / 25 maja 2018

  • 7,0/ 10

    Pomijając fakt, że autor sztuki dodał sporo od siebie na fali promowania tez o rzekomym polskim antysemityzmie; z dość mrocznej i męskiej powieści zrobił taki trochę kabarecik i przeciągnął sztukę do niemiłosiernych 210 minut, to oceniam ją pozytywnie i polecam, bo gra aktorów wzorowa, scenografia i klimat jak trzeba i dobre tempo akcji. UWAGA: Moim zdaniem sztuka będzie niezrozumiała dla ludzi niezaznajomionych z powieścią Twardocha.

    Ta.....@gm...il.com / 23 maja 2018

  • 6,0/ 10

    Spektakl trwa 3,5 godz. Jak się wytrzyma pierwsze trzy, to potem już idzie z górki. Jak ktoś widział spektakle Strzępki/Demirskiego to wie czego się spodziewać. Nic nowego, nic ciekawego. Czasami za dużo zabiegów reżyserskich, niektóre ograne, niektóre nietrafione. Średnio udana adaptacja sceniczna. Część aktorów niestety mówi niewyraźnie przez to w tylnych rzędach nie słychać co mówią, a przecież wszyscy płacą za bilety. Z kreacji aktorskich może ze dwie (i to nie główne) zasługują na uwagę. Natomiast spektakl zachęcił mnie do przeczytania książki.

    jl.....@gm...il.com / 13 lutego 2019

  • 5,0/ 10

    Spektakl ma inscenizacyjny rozmach i ciekawe postacie ale jest niemożliwie rozwleczony z akcją w czasie. Myślę, że gdyby nie nadużywanie jedengo elementu inscenizacji zbyt monotonie spektakl zyskał by na dynamice i był bardziej oglądalny.

    ol.....@gm...il.com / 10 grudnia 2018

  • 5,0/ 10

    Spektakl mialogromny potencjał, niestety troche za dlugi. Bylo wiele wątków i scen ... Które nic nie wnosily i można je bylo pominąć. Swietna scenografia i muzyka.

    ad.....@in...ia.pl / 13 czerwca 2018

  • 4,0/ 10

    Spektal zdecydowanie przereklamowany, Niestety pomimo ogrania spektaklu aktorom zdarzały sie pomyłki w tekscie w kluczowych scenach, np otwierającej tj. zapowiedz walki pomiedzy Andrzejem Szapiro i Jakubem Szapiro... oraz końcowej " jest rok 1967r... 1937r".

    ca.....@gm...il.com / 01 listopada 2018

  • 4,0/ 10

    Świetna scenografia i gra aktorska ale bez przeczytania książki odbiór może być trudny.

    je.....@gm...il.com / 01 listopada 2018

  • 4,0/ 10

    Nieśmieszna parodia „Peaky Blinders”. Bardzo się zawiodłem na Strzępce i Demirskim.

    do.....@gm...il.com / 20 września 2018

  • 2,0/ 10

    Przekrzyczany, przerost formy nad treścia, Granie caly czas na wsyokich obrotach to slaby zabieg aktorski, po chwili nuzy, tekst salbo dochodzil do widowni, dykcja sie klania, jedynie Andrzej Sweryn doskonaly jak zawsze no i slyszalny, stonowany, wie o czym mowi. Wyszlam zmeczona ale i zachwycona ze nikt drzwi nie zamknal na klucz. Etel Szyc

    et.....@....pl / 02 czerwca 2018

  • 1,0/ 10

    za długie, zbyt wierne książkowemu oryginałowi, męczące, nie zajmujące, na plus głównie kostiumy i wątek oenerowca

    an.....@po...ta.wp.pl / 19 września 2018

Teatr Polski - Adres i dojazd

ul. Kazimierza Karasia 2
00-327 Warszawa
tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl

http://www.teatrpolski.waw.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.