Król - zdjęcie Król - zdjęcie Król - zdjęcie Król - zdjęcie

Średnia ocena

22 oddanych głosów
139 zainteresowanych osób

8.0 / 10

Król

Opowieść o targanej konfliktami narodowymi, politycznymi i społecznymi Warszawie u progu drugiej wojny światowej. Socjaliści dzień w dzień stawiają czoła falangistom, agresja i przemoc rządzą na ulicach, spolaryzowane media podsycają konflikt – mit zjednoczonej Polski zaczyna upadać…

Monika Strzępka i Paweł Demirski przenoszą na scenę głośną powieść Szczepana Twardocha.

Monika Strzępka – reżyserka teatralna. Zadebiutowała w 2004 roku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy realizacją tekstu Anny Bednarskiej Z twarzą przy ścianie. Pracując rok później w Teatrze Wybrzeże poznała Pawła Demirskiego. Od tego czasu Strzępka-reżyserka i Demirski-dramaturg zrealizowali szereg zaangażowanych społecznie spektakli, m.in. Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, za który otrzymali główną nagrodą na 3. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, W imię Jakuba S. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!, Bitwa warszawska 1920 i Triumf woli w Starym Teatrze w Krakowie.

Czas trwania: 210 minut

Realizacja

Autor: Szczepan Twardoch

Adaptacja: Paweł Demirski

Reżyseria: Monika Strzępka

Scenografia: Anna Maria Karczmarska

Kostiumy: Arek Ślesiński

Muzyka: Tomasz Sierajewski

Reżyseria światła: Robert Mleczko

Projekcje: Robert Mleczko

Choreografia: Jakub Lewandowski

Układ walk bokserskich: Robert Popławskl

Przygotowanie wokalne: Monika Malec

Efekty pirotechniczne: Tomasz Pałasz

Asystent reżysera: Sara Bustamante-Drozdek

Inspicjent : Katarzyna Zbrojewicz

Sufler: Małgorzata Ziemak

Opinie naszych widzów (8)

  • 9.0/ 10

    Fantastyczny spektakl, w konwencji filmów Tarantino, świetna oprawa muzyczna. Godny polecenia, choć wymowa i dawka przemocy spora - i jak dla mnie działała lekko przygnębiająco..

    as.....@in...ia.eu / 25 May 2018

  • 8.0/ 10

    Fantastyczny spektakl ! Wg mnie o 30 minut za długi, choć jeśli ktoś czytał książkę, to ogląda z zaciekawieniem do ostatniej sekundy.

    pi.....@....pl / 26 May 2018

  • 8.0/ 10

    Bardzo ciekawy, "gangsterski" teatr Znajomość książki ułatwia śledzenie akcji. Minusem- krzycząca całą swoją rolę Emilia Szapiro

    ma.....@gm...il.com / 25 May 2018

  • 7.0/ 10

    Spektakl oceniam jako dobry. Nie czytałem książki a jednak mimo tego było to doświadczenie, które nie zmęczyło mojego umysłu. Chociaż mogłoby trwać trochę krócej, bo druga część trochę na początku przynudza, to zakończenie wynagradza ten czas. Spektakl dotyka bardzo nam dzisiaj znanych problemów. Czasem miałem wrażenie, że to dzieje się właśnie teraz w Polsce a nie na scenie Teatru Polskiego. Z pewnością przeczytanie książki daje możliwość pełniejszego odbioru dzieła ale i bez tego spokojnie można się wybrać. Polecam

    ko.....@gm...il.com / 13 June 2018

  • 7.0/ 10

    "Król" Twardocha w inscenizacji duetu Strzępka-Demirski. Bez ładu i składu a publika bije brawo na stojąco. Nie czytam w zasadzie beletrystyki. Jeśli już, to tylko starszą ode mnie. Dla powieści Twardocha zrobiłem wyjątek i nie żałuję. Rozumiem, że inscenizacja powieści to trudne zajęcie i skróty są konieczne. Ale czy konieczne są dopisywania tekstu, którego pierwotnie nie było? Tylko po to, aby wyakcentować tezy, których autor powieści nie głosił, a które są dla pary reżyser-dramaturg ważne. Z tym, że dziś słowo "dramaturg" ma inne znaczenie niż kiedyś. Kiedyś to był autor dramatu, dzieła scenicznego. Dziś dramaturgiem jest ten, który ... No właśnie co robi? Przygotowuje dzieło do inscenizacji? Pisze scenariusz teatralny? Zawsze myślałem, że to rola reżysera. Myliłem się? I czy autorzy inscenizacji muszą traktować widza jak półinteligenta, wstawiając do tekstu aktualnie brzmiące grepsy o wydźwięku politycznym, tak aby trochę rechotał? Gdy kontekst mrozi krew w żyłach, wtręty o "dobrej zmianie" i "co to za premier, który nie wie co podpisuje" brzmią głupkowato. Nawet dla mnie, który żadnych dobrych zmian nie lubi i jakości premierów swoje zdanie ma. Seweryn, Zbrojewicz i Dracz dali popis aktorstwa. Reszcie duet inscenizatorów nie dał szansy. Jak dla mnie, to był to performance teatralny duetu Strzępka-Demirski wykorzystujący niektóre wątki powieści Twardocha dla uzasadnienia swoich tez. Zabrakło mistyki. Wątek mistyczny jest jednym z fundamentów powieści Twardocha stanowiącym o jego wyjątkowości. Zamiast mistyki jest heavy metal. Zabrakło wielowymiarowości postaci, które są na scenie płaskie I proste, czemu aktorzy (poza Zbrojewiczem, którego rola była bardzo specyficzna i arcytrudna do zagrania) niestety nie podołali. Nie ma wątku sportowego a Szapiro jest przede wszystkim sportowcem, to sport zrobił z niego tego kim jest. Przedstawienie jest patchworkiem składającym się ze scen (trzeba przyznać efektownych, ale nie wynikających jedna z drugiej) U Twardocha jest ciąg logiczny zdarzeń, na scenie nie ma. Spektakl ogląda się, ale nie daje on do myślenia, wszystko podane jest na tacy). Mimo tych zastrzeżeń polecam obejrzenie tej sztuki. Mimo tego, że trwa ponad trzy godziny ogląda się naprawdę dobrze. A to też jest spora wartość. A czy rzeczywiście daje do myślenia lub nie? Na to pytanie naprawdę każdy musi sam poszukać odpowiedzi.

    ol.....@....pl / 25 May 2018

Teatr Polski

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana jest jednym z najważniejszych i najstarszych teatrów działających na terenie Warszawy. Założycielem Teatru Polskiego był Arnold Szyfman, polski reżyser i dramaturg. W repertuarze Teatru Polskiego znaleźć się miały największe dramaty polskie i zagraniczne, a także najciekawsze dzieła współczesne. Teatr Polski otwarty został 29 stycznia 1913 roku, zaś pierwszym spektaklem, który został zagrany na jego deskach był "Irydion" Zygmunta Krasińskiego.

Teatrem Polskim zarządzało wiele wybitnych postaci, oprócz Arnolda Szyfmana był to m. in. Stanisław Balicki, Jerzy Jasieński, Jerzy Kreczmar, Andrzej Krasicki, Kazimierz Dejmek, Jerzy Zaleski, Andrzej Łapicki, Jarosław Kilian. Obecnie Dyrektorem Naczelnym Teatru Polskiego jest Andrzej Seweryn.

29 stycznia 2013 roku Teatr Polski obchodził 100-lecie swojego istnienia - podczas jubileuszu oficjalnym patronem teatru został Arnold Szyfman.

Z Teatrem Polskim od samego początku związanych było wielu wybitnych aktorów m. in. Irena Solska, Stanisława Wysocka, Stefan Jaracz, Juliusz Osterwa, Aleksander Zelwerowicz, Elżbieta Barszczewska, Jan Kreczmar, Anna Seniuk, Jan Englert, Tadeusz Łomnicki, Lech Ordon, Gustaw Holoubek, Andrzej Łapicki i wielu innych. Dziś również na deskach Teatru Polskiego zobaczyć możemy wielu wybitnych polskich aktorów, do których należy m. in. Adam Biedrzycki, Piotr Cyrwus, Ewa Domańska, Wojciech Czerwiński, Grażyna Barszczewska i wielu innych.

Teatr Polski ma niezwykle bogaty repertuar - znaleźć w nim możemy spektakle stworzone na podstawie wielu klasycznych dzieł, do których należy m. in. "Król Lear" w reż. Jacquesa Lassalle’a, "Cyd" w reż. Ivana Alexandre’a, "Burza" w reż. Dana Jemmetta, a także wielkich polskich dramatów m. in. "Irydion” Zygmunta Krasińskiego w reż. Andrzeja Seweryna, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Krzysztofa Jasińskiego, „Dożywocie” Aleksandra Fredry w reż. Filipa Bajona i wiele innych. W Teatrze Polskim grane są również spektakle dla dzieci będące częścią cyklu TEATR POLSKI DZIECIOM. Stałym elementem repertuaru Teatru Polskiego są również cykle: SALONY POEZJI, LISTY W POLSKIM, GOŚCIE TEATRU POLSKIEGO, a także liczne przeglądy i festiwale teatralne.

Teatr Polski oferuje swoim widzom dwie sceny - niezwykle przestronną Dużą Scenę, która oczarowuje widzów swoim ponad stuletnim wnętrzem, odnaleźć w nim możemy elementy dwóch stylów architektonicznych - baroku i antyku oraz nieco mniejszą, nowoczesną Scenę Kameralną znajdującą się na tyłach głównego budynku Teatru Polskiego, do której prowadzi osobne wejście od ulicy Sewerynów

Bilety do Teatru Polskiego kupić można przez internet za pośrednictwem strony internetowej teatru lub w Kasie Głównej teatru znajdującej się się przy ul. Krakowskie Przedmieście 6, która czynna jest od poniedziałku do piątku od godz. 10.00 do godz. 19.00 oraz w soboty i niedziele od godz. 12.00 do godz. 19.00, a także w dwóch pozostałych kasach, Kasie Dużej Sceny i Kasie Sceny Kameralnej, które czynne są godzinę przed każdym spektakle.

Wejściówki do Teatru Polskiego również kupić można przez internet za pośrednictwem portalu www.eWejsciowki.pl lub w kasie teatru - 30 minut przed rozpoczęciem danego spektaklu.

Adres i dojazd

ul. Kazimierza Karasia 2
00-327 Warszawa
tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl

http://www.teatrpolski.waw.pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

8.8
Średnia ocena
Bardzo polecam! Zabawnie, przerażająco, refleksyjnie...
- Justyna

19.10 / 20:00

20.10 / 20:00

Gatunek: Dramat
8.4
Średnia ocena
Męskie emocje - warte obejrzenia.
- Anna

29.09 / 20:00

30.09 / 20:00

Gatunek: Dramat
9.2
Średnia ocena

12.09 / 20:00

13.09 / 20:00

+ dostępnych 2 innych terminów

Gatunek: Dramat

Inne wydarzenia w tej instytucji:

9.4
Średnia ocena
Polecam każdemu - starszym i młodszym widzom!
- Dorota

27.09 / 12:00

28.09 / 12:00

Gatunek: Dla dzieci
8.5
Średnia ocena
Cudowna komedia. Genialna gra młodych aktorów! Dla mnie rewelacja. Polecam
- Barbara

21.09 / 19:00

22.09 / 18:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Komedia
Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.