Arcydramat Mickiewicza interpretowany przez litewskiego Mistrza, wizjonera teatru znanego ze swego unikalnego języka teatralnego. Duchowość, siła rytuału, poczucie wspólnoty i tragizm jednostki w wymiarze egzystencjalnym i narodowym. Tekst przekuty na sceniczne metafory i szlachetna prostota. W romantycznym arcydramacie wybitny litewski twórca przygląda się granicznym polskim doświadczeniom. Widzi duchowość śmiertelników, owładniętych potrzebą metafizyki, śledzi drogę poety, wnikliwie przypatruje się również człowiekowi wrośniętemu w społeczność.
Obsada z podziałem na sceny:
UWERTURA
MARYLA – Wiktoria Gorodeckaja
DZIEWCZYNA – Anna Grycewicz
GUSŁA
GUŚLARZ – Marcin Przybylski
WIDMO / ZŁY PAN – Paweł Paprocki
SOWA – Magdalena Warzecha
ZOSIA – Joanna Gryga
GUSTAW – Grzegorz Małecki
DUSZE – Bartłomiej Bobrowski, Katarzyna Dorosińska, Karol Dziuba, Anna Grycewicz, Paulina Korthals, Kacper Matula, Kamil Mrożek, Piotr Piksa, Katarzyna Pośpiech, Paulina Szostak, Adrian Zaremba
CZĘŚĆ IV
KSIĄDZ – Piotr Grabowski
DZIECI – Paulina Korthals, Paulina Szostak
GUSTAW – Grzegorz Małecki
MARYLA – Wiktoria Gorodeckaja
DUSZE – Anna Grycewicz, Joanna Gryga, Katarzyna Pośpiech, Katarzyna Dorosińska, Kacper Matula, Szymon Nowak, Piotr Piksa, Adrian Zaremba
CZĘŚĆ III
PROLOG
ANIOŁY – Paulina Korthals, Paulina Szostak
MARYLA – Wiktoria Gorodeckaja
GUSTAW-KONRAD – Grzegorz Małecki
WIĘZIENIE
FREJEND – Bartłomiej Bobrowski
ŻEGOTA – Karol Dziuba
KAPRAL – Grzegorz Kwiecień
JAN SOBOLEWSKI – Kamil Mrożek
TOMASZ ZAN – Piotr Piksa
WIĘŹNIOWIE – Kacper Matula, Adrian Zaremba, Szymon Nowak
GUSTAW-KONRAD – Grzegorz Małecki
ANIOŁY – Paulina Korthals, Paulina Szostak
MARYLA – Wiktoria Gorodeckaja
IMPROWIZACJA
KONRAD – Grzegorz Małecki
DIABŁY / WYDAWCY– Robert Jarociński, Paweł Paprocki, Marcin Przybylski, Szymon Nowak
MARYLA – Wiktoria Gorodeckaja
EGZORCYZMY
KSIĄDZ PIOTR – Mateusz Rusin
KONRAD – Grzegorz Małecki
DIABŁY – Robert Jarociński, Paweł Paprocki, Marcin Przybylski, Szymon Nowak
KAPRAL – Grzegorz Kwiecień
WIDZENIE KSIĘDZA PIOTRA
KSIĄDZ PIOTR – Mateusz Rusin
ANIOŁY – Paulina Korthals, Paulina Szostak
SALON WARSZAWSKI
NIEMOJEWSKI – Robert Jarociński
ADOLF – Kacper Matula
DAMY – Anna Grycewicz, Joanna Gryga
MŁODZIEŻ – Karol Dziuba, Kacper Matula, Kamil Mrożek, Piotr Piksa, Adrian Zaremba, Katarzyna Pośpiech, Katarzyna Dorosińska, Szymon Nowak
U SENATORA
SENATOR – Arkadiusz Janiczek
DOKTOR – Paweł Paprocki
PELIKAN – Bartłomiej Bobrowski
LOKAJ – Adrian Zaremba
DAMA – Anna Grycewicz
PANI ROLLISONOWA – Kinga Ilgner
KMITOWA – Magdalena Warzecha
KSIĄDZ PIOTR – Mateusz Rusin
KONRAD – Grzegorz Małecki
BALETNICA – Katarzyna Pośpiech
ŻOŁNIERZE – Karol Dziuba, Piotr Piksa
FINAŁ
GUŚLARZ – Marcin Przybylski
DZIEWCZYNA – Wiktoria Gorodeckaja
Czas trwania: 240 minut
Występują
Grzegorz Małecki
Gustaw-Konrad
Marcin Przybylski
Guślarz / Diabeł
Mateusz Rusin
Ksiądz Piotr
Wiktoria Gorodeckaja
Maryla
Piotr Grabowski
Ksiądz (cz. IV)
Realizacja
Reżyseria: Eimuntas Nekrošius
Muzyka: Paweł Szymański
Scenografia: Marius Nekrošius
Kostiumy: Nadežda Gultiajeva
Reżyseria światła: Audrius Jankauskas
Opracowanie tekstu: Rolandas Rastauskas
Asystentka reżysera: Anna Turowiec
Realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Rafał Barańskirealizatorzy
Światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski
Inspicjentka: Ewa Dworecka
Suflerka: Jolanta Szydłowska
Opinie naszych Widzów
(20)mi.....@gm...il.com | 31.10.2017
Autorska wersja Nekrošiusa, która nie każdemu może wydać się zrozumiała. W przypadku uczniów klas licealnych i nauczycieli polskiego łatwiej będzie wyłapać treść, niż w przypadku osób, które są już dawno po lekturze Dziadów. Ciekawe spojrzenie na polski kanon oczami z zewnątrz, na pewno warte zobaczenia, choć trudno wysiedzieć cztery godziny z jedną krótką przerwą. Na marginesie, choć może właśnie przede wszystkim, dziwią ceny biletów dla młodzieży szkolnej, bo są one zaporowe (od 65 zł.) i wielu młodych ludzi nie stać na tak drogą kulturę. W przypadku dzieł polskiej literatury, a zwłaszcza tych wystawianych w Teatrze Narodowym, muszą obowiązywać inne niż komercyjne zasady, a obecnie "panujący" Minister Kultury powinien już dawno podjąć stosowne działania żeby uczynić kulturę narodową dostępną szczególnie dla młodzieży. Rozwiązanie jest dość proste, mniej kasy na głupoty pseudonarodowe, a więcej rozsądku przy realnej kulturze i dotacjach, chociażby w Teatrze Narodowym.
19.....@gm...il.com | 23.01.2020
Spektakl bardzo dobry, minimalistyczny, ale bardzo wymowny. Podejście reżysera Litwina wprowadza ciekawe elementy, wywodzące się z kultury Litwińskiej. Jedyne co mi nie do końca pasowało, to niestety rola Gustawa Konrada. Z całym szacunkiem do Pana Małeckiego, jakoś nie pasuje mi do tej dramatycznej roli.
ro.....@....pl | 30.10.2017
Gdybym nie znała tego dramatu wcześniej, nie byłabym w stanie zrozumieć o co chodzi w przedstawieniu.
Niestety Grzegorz Małecki w roli Konrada/Gustawa nie przejawia żadnych emocji - wadzenie się z Bogiem to jak rozmowa o dodatkowym dniu urlopu.
Ponadto jeżeli za 4 miesiące jest matura to może warto dać więcej spektakli. Wątpię, żeby dzisiaj to była sztuka, na którą widownia ciągnie niezależnie od wieku,
re.....@....pl | 22.01.2023
Spektakl miał ciekawe momenty, ale ogolnie był nużący i meczacy. Dwie osoby siedzące obok mnie zasnely. Zdecydowanie dlugosc nie była proporcjonalna do jakości. Interpretacja nazbyt udziwniona. Brakowalo atmosfery, która poprzedni tworcy potrafili wydobyc. Poza dość ciekawa scenografia (duże makowki) i interesującymi momentami "choeograficznymi" (dłonie aktorow imitujące przeplywajacy strumien), oraz kilkoma dobrze zagranymi scenami oglada się z trudem.
ka.....@li...ro.it | 4.10.2019
Spektakl utrzymany był w minimalistycznej konwencji, największe wrażenie zrobiła na mnie świetnie dobrana muzyka oraz mistrzowskie operowanie światłem. Niestety wiele do życzenia pozostawiła gra aktorów. Wielka improwizacja to była najgorzej odegrana scena przemiany jaką kiedykolwiek widziałam. Pani obok mnie zasnęła. Innym razem aktor grający strażnika krzyczał coś okrutnie szybko i nie było sposób go zrozumieć. Do czego dążę? Rozumiem skomplikowane zabiegi reżyserskie, próbę ściągnięcia patosu z tego dzieła, jednak jeśli forma ma być podkreśleniem kunsztu reżysera, to ja w dalszym ciągu jestem zainteresowana treścią jaka znajduje się w "Dziadach". Obawiam się, że aktorzy po prostu tej wizji nie dźwigneli. Myślałam o tym spektaklu 3 dni, więc mimo wszystko polecam :)
ma.....@....pl | 24.09.2019
Pierwsza część spektaklu do przerwy bardzo świeża wizualnie i interpretacyjnie. Ale nie jest to raczej arcydzieło jak podkreślali niektórzy krytycy. Wielka Improwizacja Konrada bez wyrazu i energii. Ogołocenie tekstu z wątków polskiego mesjanizmu i dyskursu o roli poety w dziejach narodu, epoki spłyca całość pozostawia wrażenie niedosytu.
Dziady nigdy nie będą tekstem uniwersalnym na miarę np. Hamleta i bez podkreślenia wątków stricte polskich tracą zupełnie na wyrazie.
Całość przydługa ponad 4 h a z do zamęczenia słuchającego frazą mickiewiczowską.
Mimo wszystko polecam.
ja.....@....pl | 9.11.2017
Zwiastuny
Dziady
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia