Teatr Na Dole

ul. Żurawia 22
00-515 Warszawa
(Club Boho)

Teatr na Dole – to nowo stworzony teatr Joanny Szczepkowskiej oparty na jej tekstach. Sztuki, które Joanna Szczepkowska grała dotychczas w różnych teatrach teraz będą skupione na jednej scenie. Jest to scena bardzo niewielka co stanowi szczególne artystyczne wyzwanie. Teatr działa tylko w środy na terenie Clubu Boho na ulicy Żurawiej 22. Joanna Szczepkowska jest autorką sztuk i jednocześnie też reżyserką większości pokazywanych tu spektakli i autorką scenografii. Po spektaklu odbywa się zwykle spotkanie w kawiarni mieszczącej się nas sceną. Spotkanie dotyczy albo tematu spektaklu albo wokół innych spraw. Ma luźny charter, raczej towarzyski. Na górze można też obejrzeć niektóre rysunki i obrazy Joanny Szczepkowskiej. Zapraszamy w każda środę.

Goła Baba

Komedia

Monodram a raczej „monokomedia” napisana przez Joannę Szczepkowską grana jest od 1997 roku na scenach całej Polski i w wielu innych krajach. Aktorka gra dwie zupełnie różne kobiety rywalizujące ze sobą jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej – jedna, idealistka, uprawia sztukę „nieskażoną”, czyli koncert gry na ciszy, wymagający specjalnego stanu ducha publiczności, druga to uosobienie szmiry i bezczelności a jej „sztuka” to prymitywne dowcipy i beznadziejny, pośpieszny streaptease. Obie nawiązują kontakt z publicznością, która nie może pozostać bierna. Spektakl dzieje się tu i teraz, publiczność jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to z czego się zaśmiewał nie jest też ludzkim dramatem.

Szczegóły spektaklu

Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu

Komedia

Kiedy artysta podejmuje decyzję o wycofaniu ze świata, zaczyna się dochodzenie: czy to kwestia nieprzystosowania? Utraty talentu? Wyniosłości? I przede wszystkim: czy ma do tego prawo? Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej, do ciągłych wiadomości na temat ich życia prywatnego i do konieczności bycia dostępnym dla widzów oraz dziennikarzy. Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?

W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, dojrzała kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim – dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta? I kim jest tytułowa Pelcia?

Szczegóły spektaklu

Dzikie Ballady Adama M.

Monodram

Zapomniane, dziwne i metafizyczne wiersze inspirowane ludowymi legendami na pograniczu pogaństwa i chrześcijaństwa o zjawach, nimfach i duchowości romantycznej. Joanna Szczepkowska zestawiła je z muzyką prasłowiańską. To wieczór intensywnych przeżyć w klimacie wczesnego Romantyzmu. Instrumentalista Michał Dudziński wykorzystuje stare, polskie instrumenty.

Szczegóły spektaklu

Dwie piosenki

Kabaret

Spektakl kabaretowy złożony z felietonów i kilku jeszcze estradowych tekstów jakie napisała Joanna Szczepkowska. Kiedyś mój recital nazywał się” Joanna Szczepkowska contra fortepian” dziś w o odmienionej formie. Najlepiej nadaje się na „ piwniczne klimaty”.

„Swój występ autorka zadedykowała „złodziejce różowego boa” i wszystkim tym, którzy kiedykolwiek ulegli jakiejkolwiek, absurdalnej pokusie. W spektaklu urzekające jest to, że aktorka nawiązuje kameralny kontakt z widzami, bawi się razem z nimi, przywołując wspomnienia z dzieciństwa, pierwszych miłości, a także refleksji na temat małżeństwa i wielu zjawisk z życia codziennego. To coś w rodzaju ballady ubarwionej różnymi postaciami, w które Joanna Szczepkowska wciela się parodiując np. postaci z reklam, siebie jako nastolatkę, zawiedzioną mężatkę czy wreszcie samotną staruszkę. Dzięki temu koncertowi widzowie mają okazję poznać nieznany dotąd talent estradowy aktorki, która ironizując także na własny temat, potrafi stworzyć niezapomniany klimat prawdziwego kabaretu. W trakcie recitalu klimat dobrej zabawy przeplata się z głęboką refleksją.

Sama Szczepkowska ,w jednym z wywiadów, mówi o swoim spektaklu następująco: „Jest prawdą, ale nie tylko o mnie. Jest prawdą o każdym dzieciństwie, młodości i wszelkich przemianach, których doznajemy w życiu. Bardzo poważnie to brzmi, ale ten wieczór nie jest poważny. Ja się trochę naśmiewam z tego wszystkiego. Poszłam kiedyś do psychoterapeuty i on powiedział, że mam w sobie bardzo dużo z dziecka i trzeba wielu sesji, żeby je ze mnie wykorzenić. Nie wróciłam do tego terapeuty już nigdy - odwrotnie, staram się nie tracić więzi z tą dwunastoletnią dziewczynką, którą kiedyś byłam i która uważała, że żadne z jej marzeń się nie spełni. Ten wieczór jest jednym z tych marzeń.”

Szczegóły spektaklu

ADHD i inne cudowne zjawiska - wykład nieprzewidywalny

Komedia

ADHD i inne cudowne zjawiska – wykład nieprzewidywalny to artystyczne spojrzenie na tzw. Deficyt Uwagi. Joanna Szczepkowska oprócz aktorstwa i literatury zajmuje się problem ADHD u dorosłych: To zjawisko jednocześnie zabawne, dramatyczne, inspirujące i destrukcyjne, a przede wszystkim malownicze, dlatego scena jest dobrym miejscem na próbę zrozumienia tego zespołu. Chciałam uświadomić ludziom, że istnieje zjawisko, które daje klucz do zrozumienia wielu mechanizmów naszych zachowań. To tym istotniejsze, że lekarze nadal są na ogół sceptyczni wobec ADHD osób dorosłych. Dlatego bardzo zależało mi na wiarygodności tego tekstu. W jednej recenzji ze spektaklu znalazłam określenie, że to improwizacja, happening. Nic bardziej błędnego – tekst jest na scenie mówiony, co do litery, a stworzenie wrażenia improwizacji jest wyzwaniem artystycznym spektaklu.

Szczegóły spektaklu