Persona. Marilyn - zdjęcie Persona. Marilyn - zdjęcie Persona. Marilyn - zdjęcie Persona. Marilyn - zdjęcie

Persona. Marilyn

Andy Warhol mówił o swoich filmach, że ich tematem i bohaterem jest osobowość – nie historia czy losy indywidualnego człowieka, lecz właśnie osobowość człowieka z całą jej niewyrażalnością – więc kiedy ma się człowieka jako obiekt – lepiej na niego patrzeć, niż o nim opowiadać. Nie historie, lecz sytuacje, w których osobowość staje się widzialna i może również być punktem przecięcia z osobowością aktora, który wchodzi z nią w osobistą, wręcz intymną przygodę, w fantastyczny i ryzykowny eksperyment wymiany.

Osobowość to nie tylko charakter osoby, to również jej ekstremalne marzenie, jej niespełniona, lecz potencjalna wersja, osobowość wreszcie to również autosugestia i autooszustwo, a również mit, jaki wybucha czasem wśród innych. Wszystkie trzy, tak różne od siebie, indywidua łączy pragnienie przekroczenia granic – choćby nawet trudno je było ze sobą porównać – to wizja transgresji jest jedna – odwiecznie ludzka. (Krystian Lupa)

Fragment książki Michela Schneidera "Marilyn, ostatnie seanse":

Santa Monica, Franklin Street, sierpień 1960

Podczas popołudniowego seansu Greenson zwrócił swej pacjentce uwagę, że nie mówi zbyt wiele o życiu seksualnym.

- Wie pan, panie doktorze, moje życie seksualne, czy po prostu moje życie, widzę jak źle zmontowane sekwencje filmowe. Mężczyzna w nie wkracza, działa, bierze mnie, potem traci. W kolejnej scenie ten sam mężczyzna – a czasem już inny – wchodzi po raz drugi, ale już bez tego uśmiechu, zmieniły się gesty, oświetlenie. Szklanka, którą ma w ręku, była przed chwilą pusta, a teraz jest do połowy pełna. Nasze spojrzenia znów się spotykają, lecz są całkiem inne. Minął czas, a my nie możemy się rozstać z dawnym wizerunkiem. Spotykając się po raz drugi, wierzymy oboje, że to nasza premiera.

W spektaklu występują między innymi Sandra Korzeniak jako Marilyn, Katarzyna Figura jako Paula, Piotr Skiba jako Andre, Władysław Kowalski jako Greenson, Marcin Bosak jako Francesco, Henryk Niebudek jako Antropolog, Agnieszka Wosińska jako Salzman, Zbigniew W. Kaleta jako Wielki Mag, Agnieszka Roszkowska jako Caruso, Krzysztof Dracz jako Reżyser, Paweł Miśkiewicz jako Gabriel Baltazar, Andrzej Szeremeta jako Operator, Marcin Tyrol jako Operator, Adam Graczyk jako Ćwiczący, Małgorzata Maślanka jako Ćwicząca, Jolanta Olszewska jako Ćwicząca, Marek Lisik jako Operator wózka.

Czas trwania: 190 minut
Źródło zdjęcia: fot. Katarzyna Pałetko

Realizacja

Scenariusz, reżyseria i scenografia: Krystian Lupa

Muzyka: Paweł Szymański

Kostiumy: Piotr Skiba

Projekcje wideo: Jan Przyłuski

Fotografie: Katarzyna Pałetko

Współpraca dramaturgiczna: Marcin Zawada

Efekty specjalne: Piotr Krzyczmonik

Produkcja: Małgorzata Cichulska

Asystent reżysera: Katarzyna Kalwat

Asystent scenografa: Jan Polivka

Inspicjent: Tomasz Karolak

Sufler: Jaga Dal

Realizacja światła: Krzysztof Solczyński, Rafał Rudkowski

Realizacja dźwięku: Piotr Mastalerski, Krzysztof Sierociński

Muzycy:

Magdalena Bojanowicz (wiolonczela)

Anna Sikorzak-Olek (harfa)

Barbara Skoczyńska (instrumenty perkusyjne)

Dariusz Pogłud (kontrabas)

Krzysztof Zbijowski (klarnet)

reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska

Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy - Adres i dojazd

http://www.teatrdramatyczny.pl/

Kup bilet