Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy to teatr ciekawych opowieści, oparty na wystawieniach współczesnego dramatu, klasyki w nowych przekładach i adaptacji wybitnych powieści. Dramatyczny organizuje prestiżowe Warszawskie Spotkania Teatralne, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu (jeden z najważniejszych festiwali pantomimy na świecie) i Letni Przegląd Teatru Dramatycznego. Dyrektorem Teatru jest dramatopisarz Tadeusz Słobodzianek.

Mocą uchwały Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 8 listopada 2012 roku w wyniku połączenia dwóch instytucji kultury: Teatru Dramatycznego m.st. im. Gustawa Holoubka i Teatru Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego z dniem 1 stycznia 2013 roku powstała nowa instytucja o nazwie Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy. Dwie główne sceny Teatru otrzymały odpowiednio nazwy: Scena im. Gustawa Holoubka (na placu Defilad 1) i Scena Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego (na ul. Kasprzaka 22).

Historia Jakuba

Dramat

Opowieść inspirowana faktami o księdzu i filozofie, który dowiaduje się, że nie jest tym, kim jest. Próbuje odkryć swoją prawdziwą tożsamość, ale we współczesnym świecie, w którym trzeba jasno określić swoje pochodzenie, wiarę czy narodowość, zaczyna coraz bardziej odczuwać swoją inność i obcość, a próby scalenia swojej osobności w spójną całość raz po raz narażają go na nieoczekiwane sytuacje i przygody, które od tragizmu chroni śmiech i tocząca się wartko niemalże burleskowa akcja.

Spektakl reżyseruje Ondrej Spišak, współpracujący z Tadeuszem Słobodziankiem od ponad piętnastu lat - ich realizacje „Naszej klasy”, „Malambo” „Merlina. Innej historii” „Proroka Ilji”, „Młodego Stalina” i „Niedźwiedzia Wojtka” zdobyły wiele nagród i cieszyły się uznaniem nie tylko polskiej publiczności.

Spektakl dla Widzów od 15 roku życia.

Szczegóły

Kinky Boots

Musical

Jeden z najbardziej szalonych i inspirujących Brodwayowskich musicali. Wybuchowa mieszanka popu, soulu, rocka, efektownych drag queens, wielkomiejskości i prowincji. Spektakl z muzyką na żywo o przyjaźni i woli, która zmienia świat.

Charlie został spadkobiercą upadającej fabryki butów. Nicola, jego bezkompromisowa dziewczyna, żąda by sprzedał rodzinny interes i przeprowadził się z nią do Londynu. Lola, wystrzałowa drag queen o zabójczym głosie, ma pomysł na uratowanie firmy, której upadek to gwarancja bezrobocia dla wszystkich pracowników. Charlie i Lola, nie mają ze sobą właściwie nic wspólnego, ale jednoczą siły, by stworzyć seksowne damskie obuwie dla mężczyzn. Podobno znajdzie się na nie wielu amatorów.

Szczegóły

I że cię nie opuszczę

Dramat

Annie i Pascal poznają się w drodze do pracy. Rachida i Liam spotykają się przypadkiem pod domem dziewczyny. Obydwie pary krok po kroku zbliżają się do siebie, zakochują. Jednak wraz z rosnącym uczuciem, w ich związkach pojawia się coś jeszcze… Różnice temperamentów, upodobań, a nawet drobne rozbieżności stają się podłożem konfliktów. Od pozornie nic nieznaczących słów, przez coraz bardziej niepokojące gesty, mechanizm przemocy zostaje wprawiony w ruch, by stać się narzędziem kontroli i wyrazem despotycznej miłości.

Gérard Watkins przygląda się zjawisku przemocy w związkach partnerskich, stawia przed nami pytania, skąd w „normalnych” relacjach rodzi się chęć skrzywdzenia drugiej osoby.

Szczegóły

Kilka scen z życia

Tragikomedia

U bogatej wdowy rozpoczyna się wieczór sylwestrowy. Leniwy czas ożywia przyjazd Płatonowa z młodziutką żoną. Jego postać elektryzuje damskie towarzystwo. Pragnie go uwieść generałowa, rozmyśla o nim żona przyjaciela, a nawet pewna niepokorna dwudziestolatka, choć ten jawnie z niej drwi. Każda z nich sądzi, że właśnie z nią odnalazłby szczęście. Między bohaterami toczy się pełna napięcia gra, w której trudno wskazać zwycięzcę. Skazani na siebie, niemal uwięzieni we własnym towarzystwie, poddają się namiętnościom i intrygom.

W urzekającym dekadencją świecie Czechowa nie ma kryształowych kobiet, ani niezłomnych mężczyzn. Pod pozorem tragikomicznej historii o mężczyźnie uwikłanym w niechciane romanse, autor wkrada się w głąb ludzkiej duszy, opowiadając o naszych pragnieniach i słabościach.

Szczegóły

Hamlet

Tragedia

Historia księcia Hamleta, który konfrontuje się z nagłą i tajemniczą śmiercią ojca to jeden z najważniejszych światowych dramatów. „Hamlet” w reżyserii Tadeusza Bradeckiego opowiedziany będzie w konwencji ponadczasowej, tak jak ponadczasowa jest spirala zła, która kręci się wokół młodego księcia. To pełna intryg, spisków i walki o tron opowieść o tragiczności ludzkiej historii, w której pokój zapada tylko po to, by mogła zacząć się kolejna wojna.
Sztuka zostanie przedstawiona po raz pierwszy w Polsce w nowym przekładzie.

Szczegóły

Fatalista

Komedia

Lata trzydzieste XX wieku, Warszawa. On wraca do domu ze śladem szminki na policzku i nie chce jeść jej rosołu. Ona po południu umówiona była z kuzynką, choć widziano ją w męskim towarzystwie, a rosół celowo podała mu zbyt gorący. Bo czy jeśli obydwoje mają po dwa romanse, to można powiedzieć, że są kwita?
Akcja najnowszej sztuki laureata nagrody Nike Tadeusza Słobodzianka dzieje się w trakcie jednego wieczoru, w którym nadeszła pora, żeby wyjaśnić kilka spraw. Błyskotliwe, pełne humoru dialogi opowiadają o życiu pewnego żydowskiego małżeństwa, którego kawiarniane życie wśród bohemy artystycznej przeplata się z zapalaniem świec do szabasowej kolacji.

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Dramat

Moskwa lat trzydziestych. Miasto, w którym dekretem zlikwidowano Boga, dostaje się we władanie czarnej magii. Historia miłości pisarza do Małgorzaty przeplata się z opowieścią o wizycie Szatana, który pojawia się pod postacią zagranicznego konsultanta w drogim garniturze. Towarzyszy mu wielki kot jeżdżący tramwajem i chudy osobnik o szyderczej fizjonomii.

Twórcy spektaklu pytają o znaczenie duchowości, prawdy i wolności w naszym życiu. Po świecie Bułhakowa oprowadza nas kilku narratorów, a przedstawienie wzbogacają elementy teatru formy i teatru lalkowego.

Szczegóły

Madame

Dramat

Opowieść o dojrzewaniu do wolności, miłości i niezgodzie na przeciętność. Akcja „Madame” rozgrywa się pod koniec lat sześćdziesiątych, bohaterem jest maturzysta z warszawskiego liceum, który zakochuje się w nauczycielce języka francuskiego. Szuka sposobu na zbliżenie do niej i, w tajemnicy, próbuje dowiedzieć się o Madame jak najwięcej. Wiedza, którą zdobędzie, wpłynie na jego życie i podejmowane w przyszłości decyzje.

„Madame” jest jedną z najpoczytniejszych powieści ostatniej dekady. Przekroczyła łączny nakład 100 tysięcy egzemplarzy i została przełożona na 20 języków. Zdobyła Nagrodą im. Andrzeja Kijowskiego, a w 2002 znalazła się w finale IMPAC Dublin Literary Award. Powieść wyszła nakładem wydawnictwa „Znak”.

Szczegóły

Sen nocy letniej

Komedia

Noc, która miesza wszystko ze wszystkim, świat ludzi i elfów, odmienia uczucia, a nadchodzący sen odkrywa prawdziwe namiętności. We współczesnej interpretacji węgierskiego reżysera Gábora Máté śmiech przeplata się z jednak z goryczą. W tej opowieści do głosu dochodzą obsesje, niespełnione nadzieje i wyuzdane pragnienia. Szczególnie, że w zdobywaniu miłości wszystkie chwyty są dozwolone, a walka o nią bywa bezwzględna.

Mistrzowska mieszanka tego co okrutne i zabawne, magiczne i bezwstydne sprawia, że „Sen nocy letniej” po czterech stuleciach wymyka się jednoznacznej interpretacji i wciąż jest najchętniej wystawianą sztuką Szekspira.


Spektakl przeznaczony dla widzów od 16 roku życia. Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i przemocy, które mogą zostać uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.

Szczegóły

Ferdydurke

Dramat

Trzydziestoletni Józio przeżywa istny horror. Horror egzystencjalny. Świat poddaje go torturom, wciskając na powrót w szkolną ławkę - za małą i obklejoną wyżutą gumą. Tłamsi nowoczesność trendów, mierzi zatęchłość ziemiańskiego dworku. Torturuje wreszcie Józio sam siebie: wstydem, lękiem i kompleksami. Pragnie się ukształtować, a jednocześnie chce pozostać niedookreślony. Jednak nie może uciec przed gębą inaczej, jak tylko w inną gębę. Nie wie kim jest, ale wie, kiedy go deformują.

Stojący za sukcesem „Mistrza i Małgorzaty” Teatr Malabar Hotel wraz z Teatrem Dramatycznym tym razem przedstawiają kanon literatury polskiej - FERDYDURKE. Zjawiskowość scenografii, lalki i maski tworzące szaleństwo półsnu, sprawiają, że adaptacja powieści jest wyjątkowa, a jednocześnie bardzo wierna Gombrowiczowi. FERDYDURKE staje się horrorem egzystencjalnym, który zachwyca. Bo jak ma nie zachwycać, skoro zachwyca?

Szczegóły

Kobiety bez znaczenia

Dramat

Jedna idzie przez życie bez szmeru, druga wymusza uwagę. Dwie kobiety, bohaterki równoległych monodramów Alana Bennetta, są do siebie skrajnie niepodobne: szara mysz biurowa, zawsze akceptująca swój żywot bez zdarzeń, oraz bezwzględna tropicielka niedoskonałości i niegodziwości wszystkich wokół.

Sztuka opowiada o dwóch samotnych kobietach, które nie chcą rozpłynąć się w nicości. Na scenie wybitne aktorki: Halina Łabonarska i Małgorzata Niemirsk.

Spektakl składa się z dwóch monologów samotnych kobiet („Pani od listów” i „Kobieta bez znaczenia”, będących częściami serii„Gadające głowy” ("Talking Heads") brytyjskiego dramaturga Alana Bennetta. To cykl dwunastu monologów, w których autor stworzył galerię dowcipnych, a jednocześnie wzruszających portretów zwyczajnych ludzi.

Szczegóły

Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś

Komedia

Czym różni się nowoczesna miłość od miłości? Datą przydatności do spożycia. Suka spotyka Biednego Ja na basenie, zamieszkują razem. To wielkie uczucie, ale pojawia się Jej Nowy Koleś. Wszyscy uciekają przed samotnością, jednak w związkach skupiają się tylko na sobie.

Michał Walczak – serwując widzom nieustanne zwroty akcji, miks dramatu, komedii obyczajowej i teatru absurdu – przygląda się znaczeniu słów „miłość” i „przyjaźń”. Reżyser Piotr Jędrzejas świadomie posługuje się kiczem i bawi konwencjami teatralnymi.

Szczegóły

Bez wyjścia

Dramat

Do pokoju hotelowego trafiają dwie kobiety i mężczyzna. Nie wiedzą, dlaczego zostali zamknięci. Zaczynają się sobie przyglądać, badać nawzajem, fascynować się sobą. Z każdą minutą atmosfera gęstnieje, napięcie między nimi rośnie. Zaczyna się gra. Padają pierwsze pytania, oskarżenia. W tym pokoju nikt nie ma czystego sumienia, każdy coś ukrywa, nosi bolesną tajemnicę. Czy rzeczywiście trafili tu przypadkiem?

„Bez wyjścia” Jeana-Paula Sartre'a (1944) to jednoaktówka czołowego przedstawiciela paryskiego egzystencjalizmu, laureata literackiej Nagrody Nobla.

Szczegóły

Sługa dwóch panów

Komedia

Commedia dell’arte w mistrzowskim wydaniu Carla Goldoniego. Motorem napędzającym intrygę jest Arlekin (w tej roli Krzysztof Szczepaniak), który służąc dwóm panom jednocześnie miesza polecenia, zdradza sprawy wymagające dyskrecji i komplikuje bieg zdarzeń. Mamy tu wszystko, co najlepsze: tempo jak w rollercoasterze, wyraziste gesty, taniec, śpiew, skąpego Pantalone przemądrzałego Dottore i romantycznych kochanków.

Muzycy: Dawid Rydz/Rafał Grząka - akordeon, Maksymilian Grzesiak - skrzypce, Mateusz Szemraj- gitara

Szczegóły

Miłość od ostatniego wejrzenia

Dramat

Historia kobiety, której "wcisnęli, że polowanie na księcia to sens życia, a strach przed samotnością to koń, na którym ma pędzić, dopóki nie złowi jedynego prawdziwego szczęścia."
Co robić, gdy wymarzone małżeństwo okazuje się ciągłym stanem wojny?
Chorwacka autorka, Vedrana Rudan, z właściwą sobie bezkompromisowością i wyłaniającym się z najciemniejszych zakamarków poczuciem humoru, opowiada o miłości i nienawiści, o poniżaniu i zemście.

Szczegóły

Dzieci księży

Dramat

Ludzie znają ich matki – odsądzane od czci i wiary – a także ich ojców, których oczyszcza się ze wszystkich grzechów. Jednak o tym głośno się nie mówi. Dzieci księży mają spędzić życie w milczeniu. Ich losy to historia trudnej miłości, braku akceptacji i hipokryzji. Emocjonalna bomba nie przestaje tykać przez całe życie.

Przedstawienie powstało na podstawie książki reportażowej Marty Abramowicz „Dzieci księży. Nasza wspólna tajemnica”. Reżyserka Daria Kopiec wraz z autorką adaptacji Elżbietą Chowaniec tworzą teatr zaangażowany społecznie, który ma za zadanie otworzyć dialog, przełamać tabu związane z celibatem, hipokryzją kleru, łamaniem praw dzieci, które wychowują się bez ojców.

PREMIERA 17 maja 2019 r., Scena na Woli im. T. Łomnickiego

Szczegóły

Kabaret na koniec świata

Kabaret

Koniec świata się zbliża. Nieważne jak zacząłeś. Ważne jak skończysz!

Czarny humor, purnonsens, absurdalne skecze, liryczne piosenki, aktorskie improwizacje i błazenada – tego wszystkiego i kilku innych rzeczy spodziewajcie się w Kabarecie na Koniec Świata. Przełamujemy tabu, przekraczamy granice politycznej poprawności, odkrywamy nowe tematy do szyderstwa. Każda odsłona Kabaretu to nowy program i nowi bohaterowie!

"Kabaret na Koniec Świata" to kabaret literacki, w którym występują zawodowi aktorzy. Co miesiąc kabaret pokazuje nowy program skupiony wokół różnych tematów, jak na przykład celebryci, karnawał, depresja, dzieciństwo, uzależnienia, podróże, Dzień matki.

Występują: Zuzanna Grabowska, Olga Sarzyńska, Agata Wątróbska, Izabela Dąbrowska, Anna Markowicz, Waldemar Barwiński, Robert T. Majewski, Wojciech Solarz, Mateusz Rusin, Paweł Koślik, Sebastian Stankiewicz, Maciej Makowski, Michalina Sosna, Magdalena Smalara.

Kabaret występuje co miesiąc na Scenie Przodownik Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy.

Szczegóły

Wizyta starszej pani

Dramat

Najbogatsza kobieta świata, lamparcica po siedmiu małżeństwach przyjeżdża do swojego rodzinnego miasteczka, w którym już nawet nie zatrzymują się pociągi, a bezrobocie bije rekordy. Wszyscy spodziewają się deszczu pieniędzy. Klara Zachanasian napędzana jest jednak paliwem zemsty za wygnanie, upokorzenie i śmierć dziecka. Może spełnić oczekiwania mieszkańców jedynie za cenę morderstwa. Czy miejscowi są ją w stanie zapłacić?

To opowieść rozpięta między horrorem, komedią a sensacyjnym reportażem. Klara jak antyczna Medea i Czarna Mamba z filmu Tarantino, całe życie podporządkowała wyrównaniu rachunków. Dürrenmatt korzystając z klasycznego motywu pokazuje mechanizm działania pokusy i pyta, jak daleko można posunąć się dla pieniędzy.

Szczegóły

Widok z mostu

Dramat

Lata 50. Nowy Jork. Eddie wraz z żoną wychowują dorastającą siostrzenicę Katie. Ich stabilne życie zmienia się, gdy pojawiają się dwaj kuzyni z Sycylii, którzy nielegalnie przedostali się do Ameryki. Dla starszego z nich, Marco, oznacza to możliwość utrzymania rodziny, która została we Włoszech. Z kolei młodszy, Rodolpho, zachłystuje się nowym wspaniałym światem, światłami Broadway’u, eleganckimi koszulami, muzyką i… Katie.
Młodzi zakochują się w sobie, jednak Eddie, obsesyjnie przywiązany do siostrzenicy, nieufny wobec zamiarów chłopaka, nie chce zaakceptować tego związku. Jak daleko posunie się, by udowodnić swoje racje?

Dramat Arthura Millera, jednego z najchętniej wystawianych dramaturgów XX wieku, porusza niezwykle aktualny temat imigrantów. Z każdą sceną i każdym dialogiem odsłania on kolejne warstwy opowieści, a postaci wymykają się jednoznacznym ocenom.

Szczegóły

Bent

Dramat

Berlin lat trzydziestych. Dancingi, kabarety i kluby dla gejów mają się świetnie. Do władzy dochodzą faszyści, ale nikt jeszcze nie wie, co to oznacza. Nie interesuje to głównego bohatera sztuki Martina Shermana. Max żyje z dnia na dzień w wynajmowanych mieszkaniach, między pijaństwem, przygodnym sexem a kombinowaniem pieniędzy. Wydarzenia pewnej nocy wywrócą jego świat do góry nogami.

..Sztuka mówi o prześladowaniu homoseksualistów w faszystowskich Niemczech. To nieznany wciąż temat, przysłonięty innymi historiami. Dyskryminacja różowych trójkątów była przez lata tematem tabu, a wielu gejów po wojnie trafiło do więzienia. „Bent” to opowieść o człowieku, który boi się kochać.'' Natalie Ringler

Szczegóły

Cabaret

Musical

Meine Damen und Herren, Ladies and Gentlemen! Witajcie w Kabarecie Kit Kat, witajcie w przedwojennym Berlinie, mieście, które potrafi bawić się jak żadne inne! Jesteśmy świadkami romansu piosenkarki kabaretowej i amerykańskiego pisarza. Żyjemy szalonym światem kabaretu, ale czujemy też rosnącą atmosferę zagrożenia za jego drzwiami. Berlin przypomina Titanic - orkiestra gra w najlepsze, ludzie wirują w tańcu, a statek za chwilę zderzy się z góra lodową.

Na podstawie musicalu powstał jeden z najwybitniejszych filmów w historii kina. „Cabaret” to również źródło muzycznych evergreenów – „Money, Money”, "Welcome to Berlin" czy „Don’t Tell Mama”.

Na podstawie sztuki Johna Van Drutena i opowiadania Christophera Isherwooda.

Spektakl przeznaczony dla widzów od lat 15.

Szczegóły