Przebudzenie - zdjęcie Przebudzenie - zdjęcie Przebudzenie - zdjęcie Przebudzenie - zdjęcie

Przebudzenie

Czym dzisiaj jest szał Dionizyjski? Kim są Bachantki i czemu ma służyć takie doświadczenie współcześnie – to są pytania które postawiliśmy sobie na początku pracy. Czy dziś możliwe jest katarktyczne przeżycie, ekstaza, oczyszczenie? Te pojęcia zarezerwowane były dla doświadczeń religijnych, dzisiaj bardziej kojarzą się z koncertem, narkotykami, eksperymentami z odmiennymi stanami świadomości. Jednak są i były to doświadczenia związane z ciałem i percepcją, która ulega zmianie, dlatego obszar naszej pracy głównie opierał się na fizyczności, zmysłowości, intymności i muzyce. Widz jest Penteusem, tym który podgląda Bachantki z zafascynowaniem, a zarazem pilnuje starego porządku i ładu. Penteus broni się przed szaleństwem intelektem i twardymi zasadami, zasłania władzą, ale jego ciało samo reaguje podnieceniem, nad ciałem nie ma się pełnej kontroli.

Czy można uwolnić się od czegoś, ku czemuś? Jasne, ale czy to jest prawdziwa wolność czy tylko reakcja na zniewolenie? Dionizos wprowadza kobiety w szał. Szał zagraża strukturze, kulturze, unieważnia hierarchie i patriarchalne zasady, uwalnia od rutyny myśli i martwej tożsamości, robi bardzo gruntowne porządki. Bachantki są dzikie, nieujarzmione, wolne od zasad, ale zarazem zniewolone szałem. Nie można powiedzieć, że są wolne, są przecież ofiarami Dionizosa, są owładnięte szałem. Wolność to wybór, a one są go pozbawione. To raczej ucieczka, chwila zapomnienia niż wolność. Ale szaleństwo to tylko jedna z twarzy Dionizosa, a jest ich więcej i nie są one spójne. Bachantki są przede wszystkim połączone z Naturą, a Natura to i śmierć, agresja, ale też miłość, ład, życie w najbardziej pierwotnym znaczeniu. One są poza intelektualnym rozumieniem życia, one doświadczają Natury, są z nią zrośnięte i w tym doświadczeniu jest olbrzymia, ekstatyczna przestrzeń i wolność zapierająca dech. Ten rodzaj obecności wykracza totalnie poza płaską codzienność, jest wielowymiarowy i nieograniczony,otwarty na zmienność i przeciwieństwo, które jest generowane przez umysł i przymus linearnej narracji.

Spektakl dla widzów dorosłych

Czas trwania: 70 minut
Źródło zdjęcia: fot. Tomasz Ostrowski

Obsada

Katarzyna Auli Barszczewska

Katarzyna Dmoch

Paulina Fonferek

Helena Hajkowicz

Karolina Kosecka

Katarzyna Kucharska

Natalia Maczyta- Cokan

Aleksandra Padzikowska

Maria Patykiewcz,

Andrei Zagorodnikov

Realizacja

Spektakl na podstawie Bachantek Erypidesa

Reżyseria:

Marta Malinowska

Scenografia: Iga Koclęga, Maciej Krajewski, Maks Mac

Plakat: Joanna Bagnucka

Opinie naszych widzów (2)

  • 2,0/ 10

    Trzeba być amatorem tego typu widowisk. Nuda.

    cz.....@po...ta.onet.pl / 18 listopada 2018

  • 2,0/ 10

    Nie polecam. Chyba, że ktoś lubi popatrzeć sobie na nagie dziewczyny sapiace i dyszące.

    Ma.....@so...yk.eu / 18 listopada 2018

Teatr Collegium Nobilium

Teatr Collegium Nobilium to miejsce wyjątkowe na kulturalnej mapie Warszawy - działa przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Znajduje się w samym sercu warszawskiego Starego Miasta.

Aktorami Teatru Collegium Nobilium są studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, którzy szkolą swój warsztat aktorski pod okiem najwybitniejszych profesorów.

W repertuarze Teatru Collegium Nobilium znaleźć możemy przede wszystkim wiele spektakli dyplomowych, które tworzone są przez studentów Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, dzięki czemu w każdym sezonie Teatr Collegium Nobilium ma do zaoferowania swoim widzom nowy, wyjątkowy repertuar. Spektakle Teatru Collegium Nobilium cieszą się ogromną popularnością - utrzymane są na wysokim poziomie dzięki wybitnym, młodym talentom aktorskim.

Teatr Collegium Nobilium dysponuje dwoma scenami - przestronną Sceną Główną Teatru Collegium Nobilium oraz nieco bardziej kameralna Salą im. Jana Kreczmara.

Bilety i wejściówki do Teatru Collegium Nobilium można kupić przez internet - za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl lub strony internetowej teatru, a także w kasie teatru, która czynna jest dwie godziny przed danym spektaklem, sprzedaż wejściówek rozpoczyna się na trzydzieści minut przed spektaklem.

Adres i dojazd

ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa

http://tcn.at.edu.pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

9,0
Średnia ocena

01.03 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Dramat
8,7
Średnia ocena
Emocje, sporo wzruszeń, szczypta śmiechu - ot,życie. Przemyślenia pozostają na długo...
- Lidia

26.02 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Dramat

Inne wydarzenia w tej instytucji:

Kup bilet