Projekt Zero: Witzelsucht - zdjęcie

Średnia ocena

3 oddane głosy

6.3 / 10

Projekt Zero: Witzelsucht

Witzelsucht, czyli wesołkowatość jest określeniem na wesołość i ożywienie, charakterystyczne dla osób z zaburzeniami podstawy płata czołowego. Jest jedną z wielu przypadłości, które zmieniają umysł człowieka, wpływając tym samym na jego osobowość, a co za tym idzie również na jego istotę.

Bogactwo natury powinno być badane z punktu widzenia zdrowia i choroby, nieskończonych form indywidualnej adaptacji, dzięki której organizm ludzki, człowiek, potrafi przystosować się i zrekonstruować, stawiając czoło wyzwaniom i zmiennym kolejom życia. W tym znaczeniu defekty, dolegliwości i schorzenia mogą — poprzez ujawnienie ukrytych umiejętności - odgrywać paradoksalną rolę. W tym sensie paradoksalną cechą choroby jest jej „kreacyjny” potencjał.

Zdarza się, że ludzie cierpią na wyjątkowe schorzenia. Takie, które wywracają percepcję - tak, jak rozumie i odczuwa „normalny” człowiek - do góry nogami. Trudno wyobrazić sobie, że traci się umiejętność osądzania, zachowując przy tym zdolność myślenia czysto abstrakcyjnego. Kiedy łatwiej jest opisać rękawiczkę jako powierzchnię ciągłą obejmującą samą siebie z pięcioma wybrzuszeniami, a trudniej już domyślić się, że to po prostu rękawiczka.Co dzieje się, gdy zdolność do rozpoznawania części naszego ciała zostaje zaburzona albo gdy tracimy umiejętność rozpoznawania mowy?

Każda z tych przypadłości jest podróżą w nieznane. Wzbudza poczucie niepokoju i dziwności, ponieważ zaburza i deformuje najbardziej podstawowe narzędzia, przy pomocy których poznajemy i interpretujemy samych siebie oraz to, co nas otacza. Do tego, w jaki sposób odbieramy świat, przyzwyczajeni jesteśmy tak bardzo, że nie zajmuje to naszej uwagi. Oczywiste jest, że widzimy barwy, czujemy zapachy czy identyfikujemy kończyny jako własne. Na co dzień nie przyglądamy się temu jako czemuś niezwykłemu, taki stan rzeczy odczuwając jako dany nam per se.

Tego typu choroby skłaniają do refleksji zarówno nad tym, jak widzimy świat, jak i nad tym, że może on być odbierany w sposób od naszego odmienny. Dzieje się tak u osób cierpiących na zespół Touretta, wszelkie afazje czy inne przypadłości neurologiczne. Wśród nich najbardziej interesujące są te, w których dochodzi do utraty tożsamości – za przykład może posłużyć zespół Korsakowa, gdzie człowiek pozbawiony pamięci traci także spójną narrację o sobie samym i nie wie, kim jest i kim są ludzie, którzy go otaczają.

Chorzy muszą próbować ułożyć z rozbitych cząsteczek spójny obraz rzeczywistości, który wkomponowywałby się w ramy społeczeństwa, w jakim żyją.

W walce z chorobą, szukaniu nowych rozwiązań i nowych dróg adaptacji wielką wartość odnalazł Oliver Sacks, neurolog, autor Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem czy Antropologa na marsie. Książek, które stały się bestsellerami, zainteresowały film (Przebudzenia w reż. Penny’egoMarshalla) oraz teatr (The Man Who: a theatrical research Petera Brooka).

Podążając śladami jednego z ojców neuropsychologii, Aleksandra Łurii, Oliver Sacks nie patrzył na pacjenta tylko przez pryzmat jego przypadłości. Chorego traktował przede wszystkim jak człowieka. Kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się paleta emocji, marzeń oraz lęków. Mieści się wszystko. Mały kosmos, którego nie sposób nigdy w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować.

Biorąc na warsztat jego głęboko ludzkie opowieści kliniczne, badamy co stanie się, gdy reguły, które definiują nasz świat, ulegną przekształceniom. Co stanie się, jeżeli na nas samych spojrzymy à rebours.

Anna Fazja - melodia porządkuje jej działania. Bez melodii jest zagubiona, a najprostsze czynności stają się dla niej niemożliwe do wykonania.

Et Tur - tiki głosowe i ruchowe uparcie towarzyszą jego działaniom. Nerwica natręctw nie pozwala na dokończenie podstawowych czynności. Wszystko musi powtarzać po wielokroć.

AlegTostandon i AlegTostandon II - ch własne nogi stają się ich imitacją. Pomimo, że stanowią część ich ciał i połączone są z nimi skomplikowanym systemem żył, kości i skóry odczuwają je jako obce.

Agnoz Aj - ozpoznaje ludzi jedynie po charakterystycznych cechach, takich jak duży nos czy spiczasta broda. Nie jest w stanie zobaczyć całości, widzi tylko fragmenty. Zdarza się mu pomylić nogę z głową bądź hydrant z człowiekiem.

Aga Połowiczna - utraciła pojęcie lewej strony, zarówno w odniesieniu do świata, jak i do własnego ciała.

Wo Korsak - ma zaburzenia pamięci bieżącej. Swoje luki pamięciowe wypełnia nieskończoną liczbą abstrakcyjnych i oderwanych od siebie konfabulacji.

Obsada

Błażej Stencel - zdjęcie

Błażej Stencel
Wo Korsak/AlegTostandon II

Sonia Mietielica - zdjęcie

Sonia Mietielica
Aga Połowiczna

Piotr Janusz - zdjęcie

Piotr Janusz
Et Tur/AlegTostandon I

Realizacja

Reżyseria i choreografia: Liwia Bargieł

Muzyka: Aleksander Kazimierczak

Video i światło: Marta Mielcarek

Asystent: Paulina Ozga

Opinie naszych widzów (3)

  • 10.0/ 10

    Niesamowita gra mlodych artystow, dla ktorych ruch i muzyka to inspiracja, środek wyrazu i teren na którym poruszają się jak ryby w wodzie.

    ew.....@....pl / 12 April 2017

  • 7.0/ 10

    Spektakl wciąga widza w inny świat. Pourywanych, poszarpanych myśli i wątków. Sztuka zupełnie różna od innych, w których treść jest oczywista. Pozostawia spore pole wyobraźni i interpretacji widza. Gra aktorska bardzo dobra. Podziwiam kondycję i wyobraźnie improwizacyjną aktorów. Na duży plus muzyka robiona live przez dobrego DJ'a niestety trochę za głośno. Polecam, bo to naprawde ciekawe doświadczenie.

    Ko.....@gm...il.com / 13 April 2017

  • 2.0/ 10

    Spektakl dla tych, którzy wiedzą o co chodzi.

    m......@....pl / 12 April 2017

Teatr Collegium Nobilium

Teatr Collegium Nobilium to miejsce wyjątkowe na kulturalnej mapie Warszawy - działa przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Znajduje się w samym sercu warszawskiego Starego Miasta.

Aktorami Teatru Collegium Nobilium są studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, którzy szkolą swój warsztat aktorski pod okiem najwybitniejszych profesorów.

W repertuarze Teatru Collegium Nobilium znaleźć możemy przede wszystkim wiele spektakli dyplomowych, które tworzone są przez studentów Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, dzięki czemu w każdym sezonie Teatr Collegium Nobilium ma do zaoferowania swoim widzom nowy, wyjątkowy repertuar. Spektakle Teatru Collegium Nobilium cieszą się ogromną popularnością - utrzymane są na wysokim poziomie dzięki wybitnym, młodym talentom aktorskim.

Teatr Collegium Nobilium dysponuje dwoma scenami - przestronną Sceną Główną Teatru Collegium Nobilium oraz nieco bardziej kameralna Salą im. Jana Kreczmara.

Bilety i wejściówki do Teatru Collegium Nobilium można kupić przez internet - za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl lub strony internetowej teatru, a także w kasie teatru, która czynna jest dwie godziny przed danym spektaklem, sprzedaż wejściówek rozpoczyna się na trzydzieści minut przed spektaklem.

Adres i dojazd

http://tcn.at.edu.pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

Inne wydarzenia w tej instytucji:

8.9
Średnia ocena
Niesamowita energia, niesamowicie ludzie! Bardzo polecam
- Katarzyna

14.10 / 19:30

15.10 / 17:00

Gatunek: Dramat
-,-
Średnia ocena

Dziś / 18:00

18.10 / 19:30

+ dostępnych 1 innych terminów

-,-
Średnia ocena

07.10 / 19:30

08.10 / 19:30

+ dostępnych 3 innych terminów

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.