- Warszawa
- Repertuar
- Teatr Collegium Nobilium
- marat/sade
Średnia ocena
14 oddanych głosów
marat/sade
MARAT/SADE czyli NIE DO KOŃCA O WARIATACH
W latach 60tych sztuka Marat/Sade opowiadała o wariatach, którzy wykrzykują hasła odzwierciedlające prawdziwy obraz świata. Ostre polityczne i społeczne diagnozy bezpiecznie chowały się w trzech ramach: Rewolucji Francuskiej, zakładu dla obłąkanych i teatru w teatrze.
Dziś wariaci nie są potrzebni. Racjonalne słowa, padające z ust bohaterów wyjętych z naszych czasów, stają się obrazem szaleństwa pozornie zdrowej rzeczywistości. Szaleństwo normalności osiąga skalę, której nie ma nawet w zakładzie psychiatrycznym.
KAKOFONIA REWOLUCJI czyli ZŁO ZŁEM ZWYCIĘŻAJ
Chaotyczna struktura sztuki tworzy niekończący się ciąg sporów dotyczących kształtu świata, społeczeństwa i jednostki. W czasach indywidualizmu rozumianego szerzej, niż Sade’owska rewolucja seksualna, konstrukcja świata oparta na ujednoliconych siłą masach wydaje się ryzykowna, jednak język Marata, chwiejnego wewnętrznie demagoga, brzmi wyjątkowo aktualnie. Jego rozumowanie i manipulacje, uprawianie polityki antagonizującej społeczeństwo, opartej na nieustannym wskazywaniu wroga, na eliminacji politycznych przeciwników, na populizmie i moralnej wyższości, zderza się ze skrajnym egotyzmem Sade’a. Zakochanie w sobie, ironia, odrzucanie wszelkich wartości i negowanie społecznych struktur nie mogą jednak skutecznie wyzwolić świata z rąk zorganizowanych demagogów. Czy jesteśmy zatem skazani na rzeczywistość pozbawioną bohatera pozytywnego, skoro normalność oznacza wojnę, polityczną agresję, demagogię, wielostronne okopy, kpinę, cynizm i nienawiść, która leży u podstaw wypaczonej miłości ojczyzny?
GALERIA OSOBLIWOŚCI
Bohaterowie sztuki prowadzą swoje własne wojny. Marat, Sade, Corday, Coulmier, Roux, Simona, Wywoływacz, Duperret – każdy z nich ma swój własny plan, pomysł na siebie, sposób na rewolucję. Ich narzędzia to demagogia, nihilizm, nienawiść, pogarda, frustracja, manipulacja, ironia. Razem tworzą nowy zestaw grzechów głównych, przenikający się nawzajem w umownej przestrzeni zakładu, którego nie mogą opuścić. Spektakl, który odgrywają, jest poszarpany, wypada z teatralnych ram, a wariactwo ich niewiele różni się od norm polityczno-społecznego kotła naszych czasów.
Czy jednak pacjenci naszego zakładu to młodzi ludzie, zachowujący swoją młodzieńczą energię, wkomponowani w trudną współczesność, pogubieni i szukający swojego głosu, poglądów i autorytetów – czy też to tylko groteskowe figurki w rewolucyjnej szopce?
BOHATER ZBIOROWY
Jeśli do tej menażerii osobliwości dodamy bohatera zbiorowego, czyli reprezentowany przez Polpocha, Kokol i Rossignol lud, który podąża – często ślepo – za wykrzykującymi zgrabne hasła prowodyrami, lud kapryśny, pochopny i zmienny w swoich osądach, lud, który rzadko kiedy do końca osiąga pełne spektrum społecznych i politycznych zjawisk, balansujący na granicy zrozumienia – jeśli ten lud stanie się równoprawnym bohaterem dyskursu – wtedy dopełni się obraz świata, który codziennie oglądamy za oknem, naszego rodzimego zakładu w Charentonie.
NIEŚMIERTELNE MECHANIZMY
Rzeczywistość pod wieloma względami się zmieniła w stosunku do lat 60tych, kiedy powstał tekst sztuki, jednak mechanizmy działania społeczeństwa, narodu i polityki, skupiającej się coraz agresywniej na tępieniu przeciwnika, są wciąż aktualne, nawet bardziej bezwzględne niż kilkadziesiąt lat temu. I choć niejasna jest ostateczna definicja rewolucji, społecznych tarć, choć nieznane są sposoby budowania idealnego świata, to warto dla przestrogi zanurzyć się w ponury świat współczesnego szaleństwa, tak zręcznie i lekko naszkicowany przez Petera Weissa.
Zapraszamy do Muzeum Szafotu, w którym grupa frustratów spróbuje odegrać historyczne zabójstwo Marata a jednocześnie opowiedzieć o polityczno-społecznych dewiacjach naszych czasów.
Na scenie występują między innymi Hanna Skarga jako Coulmiere, Agata Różycka jako Wywoływacz, Anna Lemieszek jako Rossignol, Zofia Domalik jako Corday, Dawid Ściupidro jako Polpoch, Karolina Charkiewicz jako Kokol.
Czas trwania: 90 minut
Źródło zdjęcia: Bartek Warzecha
Obsada
Hanna Skarga
Coulmiere
Agata Różycka
Wywoływacz
Anna Lemieszek
Rossignol
Zofia Domalik
Corday
Dawid Ściupidro
Polpoch
Karolina Charkiewicz
Kokol
Marcin Stępniak
Marat
Sonia Mietielica
Simona
Maciej Babicz
Sade
Michał Klawiter
Roux
Vova Makovskyi
Duperret
więcej
Realizacja
Autor utworu dramatycznego – Peter Weiss
Autorzy przekładu – Andrzej Wirth i Joanna Kulmowa
Opracowanie – Wawrzyniec Kostrzewski
Reżyser – Wawrzyniec Kostrzewski
Scenografia i kostiumy – Ewa Gdowiok
Muzyka – Mateusz Wachowiak
Współpraca choreograficzna i taniec – Vova Makovskyi
Opracowanie muzyczne – Anna Grabowska
Reżyseria światła – Wojciech Suleżycki
Asystent reżysera – Mateusz Weber
więcej
Opinie naszych widzów (4)
-
10,0/ 10
Fascynujący spektakl godny polecenia!
yf.....@gm...il.com / 15 lutego 2018
-
9,0/ 10
Super
pa.....@....pl / 21 marca 2018
-
9,0/ 10
Świetny.
ma.....@gm...il.com / 15 lutego 2018
-
9,0/ 10
Spektakl jest ciekawy, dynamicznie zagrany, fantastycznie młodzi aktorzy. Jednak to trudny spektakl, wiele tutaj odwołań do historii i filozofii. Na pewno trzeba się do niego trochę przygotować. Odbiór będzie znacznie łatwiejszy.
kr.....@....pl / 14 lutego 2018
Teatr Collegium Nobilium - Adres i dojazd
ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa
http://tcn.at.edu.pl/
Wybierz termin
marat/sade
marat/sade
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzących miesiącach
Nasze benefity
-
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
-
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
-
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia (nie dotyczy w trakcie epidemii COVID-19)
Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:
Inne wydarzenia w tej instytucji:
Ustaw przypomnienie
Sprzedaż wejściówek na spektakl () zaczyna się o . Podaj swój adres email a damy Ci znać o rozpoczęciu sprzedaży.
Przypomnienie zostało ustawione.