marat/sade - zdjęcie marat/sade - zdjęcie marat/sade - zdjęcie marat/sade - zdjęcie marat/sade - zdjęcie marat/sade - zdjęcie marat/sade - zdjęcie

Średnia ocena

12 oddanych głosów

8.4 / 10

marat/sade

MARAT/SADE czyli NIE DO KOŃCA O WARIATACH

W latach 60tych sztuka Marat/Sade opowiadała o wariatach, którzy wykrzykują hasła odzwierciedlające prawdziwy obraz świata. Ostre polityczne i społeczne diagnozy bezpiecznie chowały się w trzech ramach: Rewolucji Francuskiej, zakładu dla obłąkanych i teatru w teatrze.

Dziś wariaci nie są potrzebni. Racjonalne słowa, padające z ust bohaterów wyjętych z naszych czasów, stają się obrazem szaleństwa pozornie zdrowej rzeczywistości. Szaleństwo normalności osiąga skalę, której nie ma nawet w zakładzie psychiatrycznym.

KAKOFONIA REWOLUCJI czyli ZŁO ZŁEM ZWYCIĘŻAJ

Chaotyczna struktura sztuki tworzy niekończący się ciąg sporów dotyczących kształtu świata, społeczeństwa i jednostki. W czasach indywidualizmu rozumianego szerzej, niż Sade’owska rewolucja seksualna, konstrukcja świata oparta na ujednoliconych siłą masach wydaje się ryzykowna, jednak język Marata, chwiejnego wewnętrznie demagoga, brzmi wyjątkowo aktualnie. Jego rozumowanie i manipulacje, uprawianie polityki antagonizującej społeczeństwo, opartej na nieustannym wskazywaniu wroga, na eliminacji politycznych przeciwników, na populizmie i moralnej wyższości, zderza się ze skrajnym egotyzmem Sade’a. Zakochanie w sobie, ironia, odrzucanie wszelkich wartości i negowanie społecznych struktur nie mogą jednak skutecznie wyzwolić świata z rąk zorganizowanych demagogów. Czy jesteśmy zatem skazani na rzeczywistość pozbawioną bohatera pozytywnego, skoro normalność oznacza wojnę, polityczną agresję, demagogię, wielostronne okopy, kpinę, cynizm i nienawiść, która leży u podstaw wypaczonej miłości ojczyzny?

GALERIA OSOBLIWOŚCI

Bohaterowie sztuki prowadzą swoje własne wojny. Marat, Sade, Corday, Coulmier, Roux, Simona, Wywoływacz, Duperret – każdy z nich ma swój własny plan, pomysł na siebie, sposób na rewolucję. Ich narzędzia to demagogia, nihilizm, nienawiść, pogarda, frustracja, manipulacja, ironia. Razem tworzą nowy zestaw grzechów głównych, przenikający się nawzajem w umownej przestrzeni zakładu, którego nie mogą opuścić. Spektakl, który odgrywają, jest poszarpany, wypada z teatralnych ram, a wariactwo ich niewiele różni się od norm polityczno-społecznego kotła naszych czasów.

Czy jednak pacjenci naszego zakładu to młodzi ludzie, zachowujący swoją młodzieńczą energię, wkomponowani w trudną współczesność, pogubieni i szukający swojego głosu, poglądów i autorytetów – czy też to tylko groteskowe figurki w rewolucyjnej szopce?

BOHATER ZBIOROWY

Jeśli do tej menażerii osobliwości dodamy bohatera zbiorowego, czyli reprezentowany przez Polpocha, Kokol i Rossignol lud, który podąża – często ślepo – za wykrzykującymi zgrabne hasła prowodyrami, lud kapryśny, pochopny i zmienny w swoich osądach, lud, który rzadko kiedy do końca osiąga pełne spektrum społecznych i politycznych zjawisk, balansujący na granicy zrozumienia – jeśli ten lud stanie się równoprawnym bohaterem dyskursu – wtedy dopełni się obraz świata, który codziennie oglądamy za oknem, naszego rodzimego zakładu w Charentonie.

NIEŚMIERTELNE MECHANIZMY

Rzeczywistość pod wieloma względami się zmieniła w stosunku do lat 60tych, kiedy powstał tekst sztuki, jednak mechanizmy działania społeczeństwa, narodu i polityki, skupiającej się coraz agresywniej na tępieniu przeciwnika, są wciąż aktualne, nawet bardziej bezwzględne niż kilkadziesiąt lat temu. I choć niejasna jest ostateczna definicja rewolucji, społecznych tarć, choć nieznane są sposoby budowania idealnego świata, to warto dla przestrogi zanurzyć się w ponury świat współczesnego szaleństwa, tak zręcznie i lekko naszkicowany przez Petera Weissa.

Zapraszamy do Muzeum Szafotu, w którym grupa frustratów spróbuje odegrać historyczne zabójstwo Marata a jednocześnie opowiedzieć o polityczno-społecznych dewiacjach naszych czasów.

Czas trwania: 90 minut
Źródło zdjęcia: Bartek Warzecha

Realizacja

Autor utworu dramatycznego – Peter Weiss

Autorzy przekładu – Andrzej Wirth i Joanna Kulmowa

Opracowanie – Wawrzyniec Kostrzewski

Reżyser – Wawrzyniec Kostrzewski

Scenografia i kostiumy – Ewa Gdowiok

Muzyka – Mateusz Wachowiak

Współpraca choreograficzna i taniec – Vova Makovskyi

Opracowanie muzyczne – Anna Grabowska

Reżyseria światła – Wojciech Suleżycki

Asystent reżysera – Mateusz Weber

Opinie naszych widzów (3)

  • 10.0/ 10

    Fascynujący spektakl godny polecenia!

    yf.....@gm...il.com / 15 February 2018

  • 9.0/ 10

    Świetny.

    ma.....@gm...il.com / 15 February 2018

  • 9.0/ 10

    Spektakl jest ciekawy, dynamicznie zagrany, fantastycznie młodzi aktorzy. Jednak to trudny spektakl, wiele tutaj odwołań do historii i filozofii. Na pewno trzeba się do niego trochę przygotować. Odbiór będzie znacznie łatwiejszy.

    kr.....@....pl / 14 February 2018

Teatr Collegium Nobilium

Teatr Collegium Nobilium to miejsce wyjątkowe na kulturalnej mapie Warszawy - działa przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Znajduje się w samym sercu warszawskiego Starego Miasta.

Aktorami Teatru Collegium Nobilium są studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, którzy szkolą swój warsztat aktorski pod okiem najwybitniejszych profesorów.

W repertuarze Teatru Collegium Nobilium znaleźć możemy przede wszystkim wiele spektakli dyplomowych, które tworzone są przez studentów Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, dzięki czemu w każdym sezonie Teatr Collegium Nobilium ma do zaoferowania swoim widzom nowy, wyjątkowy repertuar. Spektakle Teatru Collegium Nobilium cieszą się ogromną popularnością - utrzymane są na wysokim poziomie dzięki wybitnym, młodym talentom aktorskim.

Teatr Collegium Nobilium dysponuje dwoma scenami - przestronną Sceną Główną Teatru Collegium Nobilium oraz nieco bardziej kameralna Salą im. Jana Kreczmara.

Bilety i wejściówki do Teatru Collegium Nobilium można kupić przez internet - za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl lub strony internetowej teatru, a także w kasie teatru, która czynna jest dwie godziny przed danym spektaklem, sprzedaż wejściówek rozpoczyna się na trzydzieści minut przed spektaklem.

Adres i dojazd

ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa

http://tcn.at.edu.pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

9.8
Średnia ocena
Spektakl świetny
- Anna

24.03 / 19:00

24.03 / 16:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Dramat
9.8
Średnia ocena
Bardzo dobry tekst, ciekawa scenografia, polecam gorąco!
- Piotr

24.03 / 19:00

25.03 / 17:00

Gatunek: Dramat
8.6
Średnia ocena
Świetna dramaturgia. Miejscami miałem wrażenie jakbym oglądał film, nie sztukę. Bardzo dobre, ciekawe aktorstwo
- Wojciech

24.03 / 18:00

Gatunek: Dramat

Inne wydarzenia w tej instytucji:

8.6
Średnia ocena
Czas spędzony świetnie, super aranżacja, dużo pozytywnej energi. Polecam
- Marta

Jutro / 20:30

22.02 / 20:30

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Muzyczny
7.7
Średnia ocena

27.02 / 19:30

28.02 / 19:30

Gatunek: Taneczny
Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.