Metafizyka dwugłowego cielęcia - zdjęcie Metafizyka dwugłowego cielęcia - zdjęcie Metafizyka dwugłowego cielęcia - zdjęcie Metafizyka dwugłowego cielęcia - zdjęcie

Średnia ocena

3 oddane głosy
4 zainteresowane osoby

5,3 / 10

Metafizyka dwugłowego cielęcia

"Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie. Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację." - Natalia Korczakowska

Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka. Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.

W spektaklu występują między innymi Ewa Błaszczyk, Ewelina Żak, Robert Wasiewicz, Sonia Roszczuk, Bartosz Porczyk.

Realizacja

AUTOR: Stanisław I. Witkiewicz

SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Natalia Korczakowska

KOSTIUMY: Marek Adamski

SCENOGRAFIA: Salmah Beydoun

MUZYKA: Chris Kallmyer

ŚWIATŁO: Bartosz Nalazek

VIDEO: Kam Ying Lee, Shay Willard

DRAMATURGIA VIDEO: Janie Geiser

INSPICJENTKA: Zuzanna Prusińska

ASYSTENCI REŻYSERA: Oskar Sadowski, Natalia Lassalle

KIEROWNIK PRODUKCJI: Aleksandra Wiśniewska

ASYSTENT DS. ADAPTACJI: Jorge Luis Figueroa

Opinie naszych widzów (2)

  • 10,0/ 10

    Świetna gra aktorska, znakomita reżyseria. Prawdziwa uczta intelektualna.

    jo.....@....pl / 27 marca 2019

  • 3,0/ 10

    Spektakl chaotyczny, bez myśli przewodniej, w którym bez żadnego logicznego uzasadnienia pomieszano fragmenty tytułowego dramatu Witkacego z wtrętami z Kurki Wodnej, Matki, Niemytych dusz i Regulaminu Firmy Portretowej, a także z współczesnych tekstów z niepasującymi do całości i niepotrzebnymi wulgaryzmami. Widzowi, który nie zna oryginalnych tekstów Witkacego trudno zrozumieć o co chodzi. Scenografia i wykorzystanie wideo powierzchownie ściągnięte ze spektakli Warlikowskiego w Teatrze Nowym. Ogólnie - porażka i spektakl krzywdzący Witkacego.

    ma.....@sr...wa.eu / 17 marca 2019

STUDIO teatrgaleria - Adres i dojazd

pl. Defilad 1 PKiN (wejście od ulicy Marszałkowskiej)
00-901 Warszawa

http://teatrstudio.pl/

Kup bilet