Berlin Alexanderplatz - zdjęcie Berlin Alexanderplatz - zdjęcie Berlin Alexanderplatz - zdjęcie Berlin Alexanderplatz - zdjęcie Berlin Alexanderplatz - zdjęcie

Średnia ocena

17 oddanych głosów
31 zainteresowanych osób

6,2 / 10

Berlin Alexanderplatz

Spektakl okrzyknięty przez krytyków jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu 2016/17. Berlin Alexanderplatz w reżyserii Natalii Korczakowskiej to dzieło wyjątkowe - imponujące swoim rozmachem, znakomitymi kreacjami aktorskimi, warstwą wizualną i dźwiękową.

Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20, porównywanej do Ulissesa Jamesa Joyce’a. Alfred Döblin stworzył wielowymiarowy portret międzywojennego Berlina, na który składają się różne punkty widzenia, m.in. fragmenty artykułów prasowych, sprawozdania sądowe, mity greckie, popularne piosenki, treść miejskich afiszy, efekty dźwiękowe i cytaty z innych utworów.

Jest to obraz chaosu wielkiego europejskiego miasta XX wieku, w którym dojrzewał współczesny nacjonalizm i faszyzm. Obraz ten w niepokojący sposób przypomina dzisiejszy świat, który rehabilituje myślenie skrajnie prawicowe. Dla reżyserki Natalii Korczakowskiej, Berlin to przede wszystkim stan umysłu, przestrzeń wolności i awangardy, zagrożona przez pospolite ruszenie moralistów (tak zwanych „porządnych” ludzi) i fanatyków władzy nad ludem. W takim Berlinie rozgrywa się przypowieść o Frankciszku Biberkopfie robotniku, alfonsie i mordercy, któremu dane jest przeżyć wewnętrzną przemianę, poprzez odrzucenie, a następnie zintegrowanie odkrytego w sobie zła.

Spektakl przeznaczony dla widzów pełnoletnich.

W spektaklu występują między innymi Ewa Błaszczyk, Marcin Bosak, Stanisław Brudny, Tomasz Nosiński , Anna Paruszyńska, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Halina Rasiakówna, Andrzej Szeremeta, Robert Wasiewicz, Ewelina Żak, Krzysztof Zarzecki, Bożena Adamska, Elżbieta Bobrowicz, Maria Borysewicz, Leszek Niedźwiecki, Władysław Stankiewicz, Tomasz Wygoda.

Czas trwania: 200 minut
Źródło zdjęcia: fot. Krzysztof Bieliński

Zwiastuny

Realizacja

AUTOR: Alfred Döblin

SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Natalia Korczakowska

SCENOGRAFIA: Anna Met

ŚWIATŁO: Bartosz Nalazek

KOSTIUMY: Marek Adamski

DRAMATURGIA i OPRACOWANIE MUZYCZNE: Wojtek Zrałek-Kossakowski

KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE: Tomasz Wygoda

OPERATOR KAMERY: Anu Czerwiński

MUZYKA: Marcin Lenarczyk, Bartłomiej Tyciński

KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE: Tomasz Wygoda

INSPICJENTKA: Beata Szaradowska

KIEROWNIK PRODUKCJI: Justyna Pankiewicz

ASYSTENT REŻYSERA: Radosław Mirski

ASYSTENTKA SCENOGRAFA: Małgorzata Dzik

ASYSTENTKA KOSTIUMOGRAFA: Justyna Białowąs

ASYSTENTKA PRODUKCJI: Agata Odolczyk

Opinie naszych widzów (5)

  • 7,0/ 10

    Ciekawy i nowoczesny. Nie dla każdego, ale warty uwagi.

    wl.....@ga...ta.pl / 27 czerwca 2017

  • 7,0/ 10

    Sorki. Wejściówkę oddałam synowi ze względu na pilny wyjazd. Wiem, ze sie podobała sztuka. Syn 40/letni kawaler dlatego ,,pornografia,, nie robi juz na nim wrażenia (cokolwiek to znaczy)😊🤗

    ju.....@tl...en.pl / 25 czerwca 2017

  • 7,0/ 10

    taki trochę Warlikowski a trochę Lupa

    pa.....@po...ta.onet.pl / 03 lutego 2017

  • 6,0/ 10

    Nowość w Studio i klika dni po premierze - dwugłos środowiska teatralnego dot. spektaklu. Niewątpliwie jest to sztuka, która wymaga dużo od widza, stąd nie polecam jej osobom, które chcą doświadczyć czegoś łatwo przyswajalnego. Należy docenić duże zaangażowanie aktorów oraz formułę przedstawienia fabuły powieści przez reżyserkę, szczególnie uchwycenia strumienia świadomości. Korczakowska stosuje mnóstwo ciekawych metod - od uzyskania kontaktu z widzem lokując scenę na środku widowni, przez pomieszanie czasoprzestrzeni, a tym samym osadzenie sztuki w bliżej nieokreślonym czasie, aż po duży nacisk na elastyczność i kondycję fizyczno-ruchową aktorów, charakteryzację oraz - odzwierciedlającą ówczesny Berlin i zamieszkujący go lumpenproletariat - scenografię. Niestety muszę przyznać, że wpisuję się w negatywny odbiór sztuki w ramach wspomnianego dwugłosu środowiska. Przede wszystkim z uwagi na niespójność niektórych scen (oczywiście po uwzględnieniu faktu, że w samej powieści często zmieniana jest czasoprzestrzeń), bardzo duże skomponowanie różnych środków artystycznego wyrazu (od scenografii do zachowania aktorów), które stają się męczące po blisko 4h sztuki. Może, gdyby była krótsza, byłaby ciekawsza, niestety pod koniec - już wcale nie zaskakuje, a wręcz nuży. Przyznana ocena nie jest dezaprobatą dla takiej formy teatru, jednakże jest próbą wyśrodkowania tego, co chciała przekazać reżyserka (bardzo doceniam nawiązanie do problemów dzisiejszych czasów), a tym, co z tego powstało. Na pochwałę zasługuje gra Bartosza Porczyka, Marcina Bosaka oraz występujących gościnnie Haliny Rasiakównej i Tomasza Wygody.

    ba.....@gm...il.com / 01 lutego 2017

  • 1,0/ 10

    Bez ladu I skladu nawet przy duzej otwartosci na wspolczesna forme teatralna

    ag.....@....pl / 23 grudnia 2018

STUDIO teatrgaleria - Adres i dojazd

pl. Defilad 1 PKiN (wejście od ulicy Marszałkowskiej)
00-901 Warszawa

http://teatrstudio.pl/

Kup bilet