THE RAPE OF LUCRETIA / BENJAMIN BRITTEN - zdjęcie

Średnia ocena

5 oddanych głosów

10,0 / 10

THE RAPE OF LUCRETIA / BENJAMIN BRITTEN

Opera The Rape of Lucretia (Gwałt na Lukrecji), napisana w 1946 roku, stanowi w twórczości Benjamina Brittena (1913-1976) zwrot ku formie o intymnym i kameralnym charakterze. Niewielka obsada – zarówno wokalna, jak i instrumentalna – ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane – przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie.

Tematem opery jest na wpół legendarna historia Lukrecji, której piękno i wierność zostały zbrukane przez niegodny czyn Sekstusa z etruskiego rodu Tarkwiniuszy. Antyczna opowieść o miłości, honorze i zdradzie daje asumpt do psychologicznego spojrzenia na akt przemocy i los ofiary, nierówność w relacji mężczyzny i kobiety, ich różne postawy wobec świata. W dramacie Lukrecji, w sposób symboliczny, odbija się także sytuacja ówczesnego Rzymu, niszczejącego pod panowaniem etruskiej dynastii. Dodatkowo, w dziele Brittena podjęta zostaje próba wpisania tej historii w chrześcijański kontekst. Wielowymiarowość dzieła daje pole do popisu dla interpretatorów – zarówno realizatorów, jak i wykonawców, spośród których nie tylko każdy śpiewak, ale i każdy instrumentalista jest solistą.

Reżyserii nowej inscenizacji dzieła, przygotowanej przez Polską Operę Królewską, podjęła się Kamila Siwińska – artystka, która już nie raz poruszała w swoich spektaklach tematy związane z rolą kobiety w kulturze. Serdecznie zapraszamy na jej interpretację antycznej opowieści, zaklętej w muzyce jednego z najważniejszych brytyjskich kompozytorów XX wieku.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.

Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.

Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.

Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Wydarzenie pod mecenatem Grupy PZU oraz Grupy LOTOS

Czas trwania: 120 minut

Obsada

MALE CHORUS - RAFAŁ ŻUREK (26.11) SYLWESTER SMULCZYŃSKI (27.11)

FEMALE CHORUS - JOANNA TALARKIEWICZ (26.11) ALEKSANDRA KLIMCZAK (27.11)

COLLATINUS - REMIGIUSZ ŁUKOMSKI (26.11) SŁAWOMIR JURCZAK (27.11)

JUNIUS - PAWEŁ MICHALCZUK (26.11) WITOLD ŻOŁADKIEWICZ (27.11)

TARQUINIUS - PIOTR HALICKI (26.11) PIOTR HALICKI (27.11)

LUCRETIA - ANNA RADZIEJEWSKA (26.11) DOROTA LACHOWICZ (27.11)

BIANCA - MAŁGORZATA BARTKOWSKA (26.11) KATARZYNA KRZYŻANOWSKA (27.11)

LUCIA - MARIA ZŁOTEK (26.11) IWONA HANDZLIK (27.11)

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENTKA - LILIANNA KRYCH

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - LILIANNA KRYCH

REŻYSERIA, SCENOGRAFIA, WIZUALIZACJE - KAMILA SIWIŃSKA

RUCH SCENICZNY - TOBIASZ BERG

REŻYSERIA ŚWIATEŁ - PAULINA GÓRAL

KOSTIUMY SCENICZNE - TOMASZ ARMADA

KOSTIUMY FILMOWE - MARLENA SKONECZKO

ASYSTENT DYRYGENTKI - KAROL SZWECH

ASYSTENTKA REŻYSERKI- AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENTKI - TATIANA HEMPEL–GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ

KONSULTACJE JĘZYKOWE - SEAN PALMER

Opinie naszych widzów (2)

  • 10,0/ 10

    Znakomity Pan Piotr Halicki, wszyscy bardzo dobrzy, interesująca scenografia, efekty wizualne. Warto było.

    Ir.....@....de / 14 czerwca 2021

  • 10,0/ 10

    Dorota Lachowicz jak zwykle prawdziwa, świeża, wspaniała, Wielka. Każde przedstawienie z Jej udziałem jest nowe, piękne, Jej obecność w spektaklu sprawia, że jest on niezwykły i ubarwiony Jej udziałem. Dorota Lachowicz cały czas nas zachwyca.

    e......@in...ia.eu / 14 czerwca 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.