Synowie Bacha / koncert muzyki dawnej - zdjęcie

Synowie Bacha / koncert muzyki dawnej

Jeżeli chodzi o oryginalne pomysły, oczekiwał ich od samego początku, a tym, którzy ich nie mieli, doradzał definitywne pożegnanie się z kompozycją. Nie przystępował do studiów nad kompozycją zanim nie poznał prac, świadczących według niego o pewnym talencie, dotyczyło to zarówno jego własnych dzieci, jak i innych uczniów.

Tak pisał o swym ojcu Carl Philipp Emanuel Bach w 1775 roku. W istocie, przemożny wkład Johanna Sebastiana Bacha do historii muzyki nie kończy się na genialnej twórczości kompozytorskich. O jego niemałych zdolnościach pedagogicznych zaświadczają jego synowie. Wilhelm Friedemann (1710-1784), Carl Philipp Emmanuel (1714-1788), Johann Gottfried Bernhard (1715-1739), Johann Christoph Freidrich (1732-1795), Johann Christian (1735-1782) – dla wszystkich, poza najmłodszym, ojciec był jedynym nauczycielem. I choć nie dosięgnęli poziomu sławy swego ojca, to ich dzieło nie pozostało bez znaczenia dla historii muzyki europejskiej.

Najbogatszą spuściznę kompozytorską pozostawił po sobie Carl Philipp Emmanuel. Podobnie jak i jego braciom, przyszło mu żyć w czasach narodzin nowego społecznego ładu, ale i nowej estetyki muzycznej. Twórczość C. Ph. E. Bacha stanowi doskonałe odzwierciedlenie tych zmian. Stąd też jest on uważany za jednego z ważniejszych prekursorów stylu klasycznego. Podczas koncertu zabrzmią cztery jego kompozycje. Program otworzy długo uważany za zaginiony Kwartet a-moll z 1788 roku. Następnie wykonane zostaną również trzy symfonie na smyczki z 1773 roku.

W programie znalazły się też otwory Johanna Christiana oraz Wilhelma Friedemanna Bacha. Pewnym zaskoczeniem, może być umieszczenie w programie kompozycji Johanna Bernharda (1676-1749), starszego kuzyna słynnego Jana Sebastiana. Warto jednak pamiętać, że familia Bachów w ciągu trzech wieków świetności wydała na świat szereg znakomitych muzyków – kompozytorów, organistów oraz organmistrzów.

Muzyka zabrzmi w wykonaniu zespołu instrumentów dawnej Polskiej Opery Królewskiej – Capella Regia Polona. Przy klawesynie zasiądzie Krzysztof Garstka.

PROGRAM

Carl Philipp Emanuel Bach – Symfonia E-dur, Wq 182/6

Wilhelm Friedemann Bach – Adagio i Fuga d-moll F. 65

Carl Philipp Emanuel Bach – Symfonia A-dur, Wq 182/4

Johann Bernhard Bach – Uwertura e-moll nr 3

Carl Philipp Emanuel Bach – Symfonia h-moll, Wq 182/5

Obsada

Wykonawcy: Capella Regia Polona i Krzysztof Garstka (klawesyn, dyrygent)

Polska Opera Królewska

Polska Opera Królewska powołana została w odniesieniu do historycznych korzeni opery w Polsce, sięgających czasów dynastii Wazów. Z inicjatywy wielkiego miłośnika i mecenasa tej sztuki – króla Władysława IV – w 1637 roku na Zamku Królewskim w Warszawie powstała pierwsza stała scena operowa w Europie. Złoty czas opery polskiej to także lata panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego wyśmienitemu gustowi zawdzięczamy budowę Teatru Królewskiego w Letniej Rezydencji Łazienki Królewskie – szczęśliwie zachowanej od zniszczeń perły wśród nielicznych już oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich tego okresu, który stanie się ważnym miejscem działalności Polskiej Opery Królewskiej.

Polska Opera Królewska podejmuje tę tradycję w nowej rzeczywistości, rzeczywistości Wspólnoty Europejskiej i Rzeczypospolitej Polskiej, a swą powinność i tożsamość buduje wokół kardynalnych i fundamentalnych wartości kultury Europy, którymi stale i niezmiennie są Prawda, Dobro, Piękno.

UWAGA: Informujemy, że osoby spóźnione będą wpuszczane na widownię dopiero w trakcie przerwy, o ile została ona przewidziana podczas danego wydarzenia. Osobom spóźnionym niewpuszczonym na widownię nie przysługuje zwrot kosztu biletu.

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

Inne wydarzenia w tej instytucji:

Kup bilet