Straszny dwór Stanisława Moniuszki realizowany został przez Polską Operę Królewską w momencie szczególnym. Z jednej strony premiera tej patriotycznej opery stanowiła podsumowanie obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z drugiej – otwierała ona rok 2019, ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rokiem Stanisława Moniuszki. W przedstawieniu w reżyserii Ryszarda Peryta występują znakomici soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
Ciągłe zdrowie tylko cieszy i praca, do której, jako jedynej prawdziwej bieżących klęsk pocieszycielki, wróciłem z zapałem po długim wypoczynku… Tak pisał Moniuszko do przyjaciela, pochylając się na powrót nad rozpoczętym w 1861 roku rękopisem Strasznego dworu. Wstrząśnięty klęską powstania styczniowego, kompozytor stworzył dzieło ku pokrzepieniu serc, na wzór Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza.
Prapremiera Strasznego dworu miała miejsce w Warszawie 28 września 1865. Mimo entuzjastycznego przyjęcia przez publiczność, opera została zdjęta z afisza zaledwie po trzech przedstawieniach. Carska cenzura szybko bowiem dostrzegła urzekającą atmosferę polskości zawartą zarówno w treści libretta przygotowanego przez Jana Chęcińskiego, jak i w samej muzyce. Moniuszko sięgnął nie tylko po rytmy charakterystyczne dla polskich tańców, ale też po szereg innych środków muzycznych. W ariach i chórach pobrzmiewają więc nawiązania a to do rodzimego folkloru, a to do lirycznych tradycji romantycznej pieśni. Jakże wzruszające w czasach niewoli musiały być wspomnienia dawnej obrzędowości. Jak znacząco musiała wybrzmiewać słynna aria z kurantem, w której pod słowami tęsknoty za zmarłą matką kryje się nieutulone łkanie nad losem zniewolonej ojczyzny…
Marta Dziewanowska-Pachowska
Patronem medialnym Festiwalu jest 🟡Onet.
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana
🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA - RYSZARD PERYT
KOSTIUMY I REKWIZYTY - MARLENA SKONECZKO
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - JAKUB SZAFRAŃSKI
więcej
Opinie naszych widzów (8)
10,0/ 10
SUPER
ko.....@no...ze.waw.pl / 18 lipca 2022
10,0/ 10
Spektakl wybitny, muzykowanie wspaniałe!
zg.....@....pl / 17 lipca 2022
10,0/ 10
Wspaniałe widowisko , kunszt dyrygenta wraz zespołem oraz solistami na najwyższym poziomie.
Miejsce magiczne dodaje blasku operowej opowieści.
be.....@....pl / 17 lipca 2022
10,0/ 10
Bardzo dobra reżyseria zgodna z duchem epoki, w której dzieło powstało.
ma.....@....pl / 06 czerwca 2022
10,0/ 10
Genialny spektakl z dużą dawką humoru! Idealny do rozpoczęcia przygody z operą :) Dodatkowo miejsce spektaklu było wyjątkowe, Stara Oranżetia w Łazienkach Któlewskich, po prostu bajka! Bardzo polecam!
Ma.....@gm...il.com / 06 czerwca 2022
8,0/ 10
Poziom wykonania opery bardzo wysoki. Bardzo nam się podobało. Całość przedstawienia odrobinę nierówna, słaba scenografia, kostiumy też mogłyby być lepsze. Rzut spalonego dworu w tle kiepski, można bylo znacznie ładniej.
mb.....@gm...il.com / 17 lipca 2022
8,0/ 10
Operę dane było mi ujrzeć po raz pierwszy. Wspaniale się złożyło, że był to "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki. Jestem zachwycony miejscem, sposobem postępowania z widzami, organizacji i wspaniałomyślności ludzi, którzy pomogli nam na miejscu. Oranżeria prezentuje się cudownie, kiedy byłem kilkanaście lat temu, w porównaniu do stanu z dziś, to dwa zupełnie inne światy. Zdecydowanie pomysł, by w takich kameralnych warunkach zapoznawać konesera z muzyką symfoniczną w wykonaniu orkiestry na żywo, ale przede wszystkim znakomicie zagranych i zaśpiewanych kwestii, zasługuje na pochwałę i uznanie. Pewne jest to, iż nie była to moja ostatnia wizyta w Operze Królewskiej.
be.....@gm...il.com / 06 czerwca 2022
7,0/ 10
Role aktorskie pięknie zagrane. Całość przedstawienia odebrałem pozytywnie. Jednak nie sposób nie zauważyć wycięcia kilku scen a w szczególności brak Mazura na koniec. No to się bardzo zawiodłem… można by tez popracować nad scenografią. Niezrozumiały był tez obraz płonącego domu.
W tym momencie wyszukujemy najbliższe Ciebie miasto w którym prowadzimy sprzedaż wejściówek i
biletów. W
celu zwiększenia dokładności zaakceptuj prosbę o udostępnienie lokalizacji w Twojej
przeglądarce.