Straszny Dwór / Stanisław Moniuszko - zdjęcie

Średnia ocena

22 oddanych głosów

8,1 / 10

Straszny Dwór / Stanisław Moniuszko

Straszny dwór Stanisława Moniuszki realizowany został przez Polską Operę Królewską w momencie szczególnym. Z jednej strony premiera tej patriotycznej opery stanowiła podsumowanie obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z drugiej – otwierała ona rok 2019, ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rokiem Stanisława Moniuszki. W przedstawieniu w reżyserii Ryszarda Peryta występują znakomici soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.

Ciągłe zdrowie tylko cieszy i praca, do której, jako jedynej prawdziwej bieżących klęsk pocieszycielki, wróciłem z zapałem po długim wypoczynku… Tak pisał Moniuszko do przyjaciela, pochylając się na powrót nad rozpoczętym w 1861 roku rękopisem Strasznego dworu. Wstrząśnięty klęską powstania styczniowego, kompozytor stworzył dzieło ku pokrzepieniu serc, na wzór Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza.

Prapremiera Strasznego dworu miała miejsce w Warszawie 28 września 1865. Mimo entuzjastycznego przyjęcia przez publiczność, opera została zdjęta z afisza zaledwie po trzech przedstawieniach. Carska cenzura szybko bowiem dostrzegła urzekającą atmosferę polskości zawartą zarówno w treści libretta przygotowanego przez Jana Chęcińskiego, jak i w samej muzyce. Moniuszko sięgnął nie tylko po rytmy charakterystyczne dla polskich tańców, ale też po szereg innych środków muzycznych. W ariach i chórach pobrzmiewają więc nawiązania a to do rodzimego folkloru, a to do lirycznych tradycji romantycznej pieśni. Jakże wzruszające w czasach niewoli musiały być wspomnienia dawnej obrzędowości. Jak znacząco musiała wybrzmiewać słynna aria z kurantem, w której pod słowami tęsknoty za zmarłą matką kryje się nieutulone łkanie nad losem zniewolonej ojczyzny…

Czas trwania: 2 h 40 min (z 20-minutową przerwą)

Miejsca na widowni są nienumerowane.

Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Czas trwania: 160 minut
Źródło zdjęcia: https://operakrolewska.pl/

Obsada

06.11:

MIECZNIK ADAM KRUSZEWSKI

HANNA GABRIELA KAMIŃSKA

JADWIGA ANETA ŁUKASZEWICZ

DAMAZY SYLWESTER SMULCZYŃSKI

STEFAN LESZEK ŚWIDZIŃSKI

ZBIGNIEW TOMASZ RAFF

CZEŚNIKOWA DOROTA LACHOWICZ

SKOŁUBA SŁAWOMIR JURCZAK

MACIEJ ROBERT SZPRĘGIEL

MARTA MAŁGORZATA BARTKOWSKA

GRZEŚ MIKOŁAJ ZGÓDKA

STARA NIEWIASTA EWA MIKULSKA

07.11:

MIECZNIK WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

HANNA IWONA HANDZLIK

JADWIGA MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA

DAMAZY MATEUSZ ZAJDEL

STEFAN ŁUKASZ GAJ

ZBIGNIEW JANUSZ ŻAK

CZEŚNIKOWA KATARZYNA KRZYŻANOWSKA

SKOŁUBA SŁAWOMIR JURCZAK

MACIEJ PIOTR KĘDZIORA

MARTA MAŁGORZATA BARTKOWSKA

GRZEŚ MIKOŁAJ ZGÓDKA

STARA NIEWIASTA MIROSŁAWA TUKALSKA-ŚLIWA

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

Realizacja

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA RYSZARD PERYT

KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH

Opinie naszych widzów (13)

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl na b. Wysokim poziomie. Dziękuję!

    HL.....@IN...IA.PL / 08 listopada 2019

  • 10,0/ 10

    Doskonały i wysoce patriotyczny, spektakl! Cudowne głosy - wysoki poziom wykonawców pieśni Moniuszki , Świetnie poprowadzona orkiesta po znakomitą dyrekcją p.Dawida Runtza. BRAWO

    ba.....@gm...il.com / 08 listopada 2019

  • 10,0/ 10

    Spektakl jest oryginalny, kończy się w sposób niekonwencjonalny.

    dk.....@....pl / 07 listopada 2019

  • 10,0/ 10

    Bardzo dobry spektakl. Polecam. Wspaniały śpiew i orkiestra oraz stroje z epoki

    an.....@....pl / 16 marca 2019

  • 10,0/ 10

    Bardzo piękne przedstawienie. Polecam.

    an.....@....pl / 16 marca 2019

  • 10,0/ 10

    orkiestra, chóry,świetne; akustyka wspaniałą, wolę tak niż w ogromnych kubaturach Teatru Wielkiego; byłam zaskoczona brakiem mazura, zakończenie przez Agnus Dei nieco pompatyczne, choć też interesujące

    ja.....@gm...il.com / 12 stycznia 2019

  • 10,0/ 10

    Super spektakl. Polecam. Ale siedzenia twarde . Trudno skupić się na operze z tego powodu.

    ba.....@gm...il.com / 12 stycznia 2019

  • 8,0/ 10

    Spektakl podobał nam się ( byłam na nim z moim starszym synem), Szczególne nasze uznanie zyskał wysoki poziom sztuki wokalnej solistów, a także chóru. Dobrze zaprezentowała się również orkiestra pod ekspresyjną batutą Dawida Runzta-( naszą uwagę z orkiestry zwrócili: flecistka i klarnecista) .Z muzycznym pozdrowieniem.

    j......@in...ia.pl / 08 listopada 2019

  • 7,0/ 10

    byłam bardzo rozczarowana zmianą 2 aktu i brakiem "mazura"

    an.....@....pl / 04 marca 2019

  • 6,0/ 10

    Jeden z lepiej wykonanych spektakli w Operze Królewskiej. Bez błędów z piękną muzyką. Niestety wykonawcy mają już lekko wibrujące głosy i drugi problem to zbyt małe przywiązanie do słowa. Sala jest trudna, z kiepską akustyką i do tego wysoko położonym kanałem z muzykami co dodatkowo utrudnia wokalistom - ale niektórzy sobie poradzili. Ruch sceniczny - super. Bardzo podobały mi się również efekty - bez przesytu, z humorem. Niestety sala jest duszna i słabo wietrzona podczas przerwy - może trzeba zrobić jakąś instalację napowietrzającą. Ogólnie to bardzo polecam ten spektakl. Klasyka, w klasycznym wydaniu, bez zbędnych udziwnień i unowocześnień.

    so.....@gm...il.com / 07 listopada 2019

  • 6,0/ 10

    ubogie kostiumy i dekoracje, meleksy wspaniałym pomysłem

    rs.....@....pl / 12 stycznia 2019

  • 1,0/ 10

    To byl prawdziwy straszny dwor. Komediowo-romantyczną operę zamieniono w patriotyczny spektakl, bez mazura za to z Matką Boską Częstochowską i Litanią Ostrobramską. Do tego poziom wykonawców bliski dna. W życiu nie słyszałam arii śpiewanej po polsku z której nie dało się zrozumieć ANI jednego słowa. Zmarnowany wieczór i pieniądze.

    mp.....@gm...il.com / 08 listopada 2019

  • 1,0/ 10

    Potężne rozczarowanie!!!! Kocham Straszny Dwór, szłam do Opery Królewskiej pełna nadziei, wyszłam potwornie rozczarowana. Scenografia - niedopracowana. Animacja początkowa (płonący dom) bardzo słabo wykonana. Kostiumy kobiet - niedopracowane, za małe, źle uszyte, niedostosowane do epoki. Jedna z pań miała np. francuski/piracki kapelusz. W szlacheckim, osiemnastowiecznym dworze, Co pomysłodawca kostiumów miał na myśli dociec niepodobna. Charakteryzacja i fryzury kobiet w większości niedostosowane do realiów epoki. Cześnikowa, na przykład, miała loczki podlotka z konfederackiego południa amerykańskiego, taka prawie Scarlet O'Hara. Orkiestra grała niespójnie, zagłuszała wykonawców. "Kawalerskie śluby" płaskie i nijakie, nie słychać co wykonawcy śpiewają. Odtwórczyni Hanny śpiewała "obok" muzyki. Zbigniew - niespecjalnie było słychać co śpiewa, fatalna dykcja. Stefan - ratował nieco sytuację, był poprawny, ale bez zachwytu. Maciej - świetny głos, dobry śpiew, odtwórca wydaje się być jednak nieco za młody do roli opiekuna dwóch paniczów, szczególnie, że Stefan wyglądał na starszego od niego. Aria Skołuby - nie było to wykonanie Mistrza Bernarda Ładysza, ale było jednym z lepszych wykonań tego wieczoru, bardzo przyjemne. Podobnie, partie Miecznika były pozytywnie wyróżniające się. Cześnikowa natomiast niekiedy przyduszała się. Aria z kurantem płaska i nijaka. Damazy zupełnie niezrozumiały, fatalna dykcja, słaby głos. Jego charakteryzacja dziwna. Na koniec, największa zbrodnia - zakończenie Strasznego Dworu bez Mazura!!!!! Zawód potężny. Nie polecam.

    do.....@gm...il.com / 07 listopada 2019

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.