SÌ DOLCE È’L TORMENTO - zdjęcie

Średnia ocena

3 oddane głosy

9,3 / 10

SÌ DOLCE È’L TORMENTO

Claudio Monteverdi osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów. Jego niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znajdują odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości jego muzycznych opowieści stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów Mistrza. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”.

Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda, któremu Ewa Obniska nadała rangę „utworu niemającego odpowiednika nie tylko w jego [Monteverdiego] dorobku twórczym, ale i w całej literaturze muzycznej baroku”. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate. W tym ostatnim utworze Monteverdi odmalowuje dźwiękami opisaną przez Rinucciniego historię Niewdzięcznic obojętnych wobec potęgi miłości.

Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Si dolce è’l tormento SV 332

JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR

Quel sguardo sdegnosetto SV 247

DAGMARA BARNA - SOPRAN

Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153

TESTO - KAROL KOZŁOWSKI

CLORINDA - MARTA BOBERSKA

TANCREDI - MICHAŁ JANICKI

Lamento della Ninfa SV 163

DAGMARA BARNA - SOPRAN

Chiome d’oro, bel thesoro SV 143

JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN

JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR

Il ballo delle ingrate SV 167

VENERE - DOROTA LACHOWICZ

AMOR - IWONA LUBOWICZ

PLUTONE - DARIUSZ GÓRSKI

UNA DELL’ INGRATE - MARTA BOBERSKA

OMBRE DELL’INFERNO - JULITA MIROSŁAWSKA, JAKUB FOLTAK, SYLWESTER SMULCZYŃSKI, MICHAŁ JANICKI

QUATTRO INGRATE - DOROTA LACHOWICZ, IWONA LUBOWICZ, MARTA BOBERSKA, JULITA MIROSŁAWSKA

Damigella tutta bella SV 235

JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN

JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR

Zefiro torna e di soavi accenti SV 251

JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN

JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.

🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana.

🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

________________________________________________________________________________________________________

Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ

________________________________________________________________________________________________________

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 80 minut

Obsada

JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR

DAGMARA BARNA - SOPRAN

KAROL KOZŁOWSKI - TENOR

MARTA BOBERSKA - SOPRAN

MICHAŁ JANICKI - BARYTON

JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN

DOROTA LACHOWICZ - MEZZOSOPRAN

IWONA LUBOWICZ - SOPRAN

DARIUSZ GÓRSKI - BAS

SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR

TANCERZE, TANCERTKI - NATALIA KIELAN, SŁAWOMIR GREŚ, MARTA ŻABKA, PATRYK GŁADYŚ, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, JACEK FOLTYN, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

Realizacja

REŻYSERIA, INSCENIZACJA - RYSZARD MACIEJ NYCZKA

SCENOGRAFIA - MARLENA SKONECZKO

CHOREOGRAFIA - JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ

PROJEKCJE - MAREK ZAMOJSKI

REŻYSERIA ŚWIATEŁ - MACIEJ IGIELSKI

ASYSTENCI REŻYSERA - SŁAWOMIE JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENT - AGNIESZKA ORLIKOWSKA

Opinie naszych widzów (3)

  • 10,0/ 10

    Piękny spektakl. Zarówno muzyka, jak i śpiew. O kostiumy.

    ma.....@on...et.pl / 12 września 2022

  • 10,0/ 10

    Wysokiej klasy widowisko. Świetne głosy, choreografia oraz aranżacja. Miłośnikom doskonałej muzyki mogę tylko polecić to wydarzenie.

    da.....@gm...il.com / 12 września 2022

  • 8,0/ 10

    Bardziej podobała mi się druga cześć, choć głosy, śpiewacy i scenografia w obu były bardzo dobre. Wolę bardziej dynamiczne przedstawienia, stąd druga część w hadesie u Plutona lepiej Przemówiła do mnie. Gratuluję wszystkim biorącym udział w spektaklu operowym.

    el.....@gm...il.com / 12 września 2022

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.