SÌ DOLCE È’L TORMENTO

9.33
(36 ocen)
Claudio Monteverdi osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów. Jego niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znajdują odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości jego muzycznych opowieści stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów Mistrza. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”. Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda, któremu Ewa Obniska nadała rangę „utworu niemającego odpowiednika nie tylko w jego [Monteverdiego] dorobku twórczym, ale i w całej literaturze muzycznej baroku”. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate. W tym ostatnim utworze Monteverdi odmalowuje dźwiękami opisaną przez Rinucciniego historię Niewdzięcznic obojętnych wobec potęgi miłości. Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”. Marta Dziewanowska-Pachowska Si dolce è’l tormento SV 332 JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR Quel sguardo sdegnosetto SV 247 DAGMARA BARNA - SOPRAN Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153 TESTO - KAROL KOZŁOWSKI CLORINDA - MARTA BOBERSKA TANCREDI - MICHAŁ JANICKI Lamento della Ninfa SV 163 DAGMARA BARNA - SOPRAN Chiome d’oro, bel thesoro SV 143 JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR Il ballo delle ingrate SV 167 VENERE - DOROTA LACHOWICZ AMOR - IWONA LUBOWICZ PLUTONE - DARIUSZ GÓRSKI UNA DELL’ INGRATE - MARTA BOBERSKA OMBRE DELL’INFERNO - JULITA MIROSŁAWSKA, JAKUB FOLTAK, SYLWESTER SMULCZYŃSKI, MICHAŁ JANICKI QUATTRO INGRATE - DOROTA LACHOWICZ, IWONA LUBOWICZ, MARTA BOBERSKA, JULITA MIROSŁAWSKA Damigella tutta bella SV 235 JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR Zefiro torna e di soavi accenti SV 251 JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT 🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie. 🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana. 🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola. ________________________________________________________________________________________________________ Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 80 minut

Występują

JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR DAGMARA BARNA - SOPRAN KAROL KOZŁOWSKI - TENOR MARTA BOBERSKA - SOPRAN MICHAŁ JANICKI - BARYTON JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN DOROTA LACHOWICZ - MEZZOSOPRAN IWONA LUBOWICZ - SOPRAN DARIUSZ GÓRSKI - BAS SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR TANCERZE, TANCERTKI - NATALIA KIELAN, SŁAWOMIR GREŚ, MARTA ŻABKA, PATRYK GŁADYŚ, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, JACEK FOLTYN, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

Realizacja

REŻYSERIA, INSCENIZACJA - RYSZARD MACIEJ NYCZKA SCENOGRAFIA - MARLENA SKONECZKO CHOREOGRAFIA - JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ PROJEKCJE - MAREK ZAMOJSKI REŻYSERIA ŚWIATEŁ - MACIEJ IGIELSKI ASYSTENCI REŻYSERA - SŁAWOMIE JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA INSPICJENT - AGNIESZKA ORLIKOWSKA

Opinie naszych Widzów

(18)

10/10

Genialne, wszystko, całość. Treść, wykonanie, miejsce. Jestem pod wrażeniem, zachwycona. Dziękuję.!

lu.....@gm...il.com | 5.03.2023

10/10

Outrageous!

el.....@gm...il.com | 1.03.2023

10/10

Jak zawsze czyste piękno.

ma.....@gm...il.com | 1.03.2023

10/10

wykonanie muzyczne, zarówno gra orkiestry jak i śpiew solistów na najwyższym poziomie. Posłuchajcie koniecznie.

da.....@sc...ak.com.pl | 28.02.2023

10/10

Kupowanie biletów było łatwe. Wydajność przerosła oczekiwania. Barok, mimo swojej dekoracyjności, jest stylem bardzo realistycznym. Miejsce występu było częścią samego występu. Bardzo dziękujemy za wspaniały wieczór

an.....@ya...oo.co.uk | 20.02.2023

10/10

Doskonały koncert, wspaniali wykonawcy... no i Monteverdi, ten kompozytor to wspaniały Mistrz

g......@gm...il.com | 20.02.2023

10/10

Rewelacyjne!

go.....@gm...il.com | 20.02.2023

10/10

Dzieło dotyka naszej duszy zarówno od strony muzycznej jak i estetycznej. Gratka dla ceniących muzykę barokową. Polecam serdecznie!

ka.....@in...ia.pl | 19.02.2023

10/10

Fantastyczny spektakl: muzycy, śpiewacy, kostiumy, scenografia znakomite. Wyszłam uskrzydlona i szczęśliwa. Wszystkim twórcom tego wydarzenia bardzo dziękuję!

ma.....@gm...il.com | 19.02.2023

10/10

Piękne głosy, zawsze podziwiam również kostiumy. Uwielbiam tu bywać, również że względu na repertuar

go.....@ga...ta.pl | 19.02.2023

10/10

Bardzo fajny koncert z wzruszająco pięknymi ariami i bardzo dobrą orkiestrą!

km.....@gm...il.com | 18.02.2023

10/10

Piękny spektakl. Zarówno muzyka, jak i śpiew. O kostiumy.

ma.....@on...et.pl | 12.09.2022

10/10

Wysokiej klasy widowisko. Świetne głosy, choreografia oraz aranżacja. Miłośnikom doskonałej muzyki mogę tylko polecić to wydarzenie.

da.....@gm...il.com | 12.09.2022

9/10

Zjawiskowe miejsce, przenosi nas w czasie. Piękna inscenizacja. Bardzo polecam

An.....@gm...il.com | 20.02.2023

9/10

Przeszkodziła mi pani, która robiła zdjęcia w czasie spektaklu, mówiła że to dla policji dokumentuje przemoc wobec kobiet a następnie wyła - skandaliczne zachowanie, szkoda że nikt z obsługi widowni nie zareagował, taka sytuacja bez względu na to, kto to jest wymaga nastychmiastowej reakcji oraz wyrzucenia takiej osoby ze spektaklu. Pani siedziała na miejscach dla VIP, obsługa widowni wie kto to był, mam nadzieję, że wobec tej osoby zostaną wyciągnięte konsekwencje.

am.....@po...ta.onet.pl | 19.02.2023

9/10

Sympatyczny kameralny teatr. Piękne stroje, kolory Wspaniałe głosy !!! Dziękuję.

wl.....@gm...il.com | 19.02.2023

8/10

Wspaniała część pierwsza - baletowe przedstawienie walki, piękny głos i komentarz mnicha. Poruszające! Sceny przemocy wobec kobiet w części środkowej - za długie i za bardzo drastyczne.

an.....@....pl | 20.02.2023

8/10

Bardziej podobała mi się druga cześć, choć głosy, śpiewacy i scenografia w obu były bardzo dobre. Wolę bardziej dynamiczne przedstawienia, stąd druga część w hadesie u Plutona lepiej Przemówiła do mnie. Gratuluję wszystkim biorącym udział w spektaklu operowym.

el.....@gm...il.com | 12.09.2022

SÌ DOLCE È’L TORMENTO

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!