Scene Buffe / Alessandro Scarlatti - zdjęcie

Średnia ocena

22 oddanych głosów

8,8 / 10

Scene Buffe / Alessandro Scarlatti

Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplata w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadaje swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.

Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.

„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.

W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafne oraz Il pastor di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej.

Czas trwania: 100 minut

Obsada

07.12:

TISBE - IWONA LUBOWICZ

BRENNO - ROBERT SZPRĘGIEL

SELVAGGIA - ANNA PARYSZ

DAMETA - SŁAWOMIR JURCZAK

SERPILLA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA

SERPOLLO - WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

08.12:

TISBE - IWONA LUBOWICZ

BRENNO - KAROL SKWARA

SELVAGGIA - ANNA PARYSZ

DAMETA - PAWEŁ MICHALCZUK

SERPILLA - JULITA MIROSŁAWSKA

SERPOLLO - MICHAŁ JANICKI

CAPELLA REGIA POLONA

Realizacja

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA JITKA STOKALSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

Opinie naszych widzów (10)

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl!

    wl.....@....pl / 26 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    Wspaniała rzecz!!! Mam jednak prośbę o wystawianie tego typu przedstawień w sali z widownią amfiteatralną, oglądanie wspaniałej gry aktorskiej śpiewaków z poziomej widowni jest zubożone - duży procent gry odbywało się w poziomie podłogi , a siedząc w "dalszych" rzędach trzeba było domyślać się akcji.

    ej.....@....pl / 16 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    Znakomity zespół i orkiestra. Brawurowe wykonanie.

    ka.....@or...ge.com / 10 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    świetne głosy, znakomita muzyka, wyrazy uznania dla PP. Wykonawców i PP. Organizatorów.

    ga.....@gm...il.com / 09 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    Byliśmy zachwyceni, świetne głosy, młodość, energia, aktorstwo znakomite, panie niezwykłej urody, zresztą panowie też, wszystko na najwyższym poziomie. Prosimy o więcej takiej muzyki, takich przeżyć, takich spektakli. Gratulacje dla wszystkich twórców !

    ha.....@gm...il.com / 09 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    Zarówno śpiewanie i aktorstwo, jak i muzyka na najwyższym poziomie. Sala Wielka jako miejsce przedstawienia dodała atmosferę czasu Scarlattiego. Polecam.

    th.....@gm...il.com / 09 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    świetny duet Witold Żołądkiewicz i Agnieszka Kozłowska brawo orkiestra i do tego piękne wnętrze sali Zamku Królewskiego - uczta dla ducha.

    bo.....@gm...il.com / 08 grudnia 2019

  • 10,0/ 10

    Bardzo wypoczynkowe przedstawienie, również osoby w strojach z epoki.

    mo.....@....edu.pl / 24 maja 2019

  • 8,0/ 10

    Wszystko zgrabnie urządzone przy skromnych środkach i ograniczonej powierzchni. Oczywiście problem stanowi język. Ważne są dialogi w budowaniu napięcia. Ale dobre i to że jest jakieś info o toczącej się akcji.

    wi.....@gm...il.com / 09 grudnia 2019

  • 7,0/ 10

    Muzycznie bez zastrzeżeń - piękne wykonanie. Kostiumy i scenografia niestety nie wzbudzają entuzjazmu, bez pomysłu choć domyślam się oszczędności, jak zwykłe. Informacja o wydarzeniu na Zamku - dno. Nawet najprostszego potykacza nie ma którędy wejść i dokąd pójść, zresztą to dotyczy wszystkich imprez w tym i innych miejscach.

    an.....@ya...oo.it / 11 grudnia 2019

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet