Rodelinda / Georg Friedrich Haendel (II PREMIERA) - zdjęcie

Średnia ocena

8 oddanych głosów

9,5 / 10

Rodelinda / Georg Friedrich Haendel (II PREMIERA)

Rodelinda to jedna z najznakomitszych oper Georga Friedricha Haendla. Po premierze, która miała miejsce 13 lutego 1725 roku w King’s Theatre w Londynie, przedstawienie zostało pokazane jeszcze trzynastokrotnie. Nie mniejszym powodzeniem cieszyło się wznowienie opery z nową obsadą w roku 1731. Dzieło zostało zrealizowane także w Hamburgu (w 1735 i 1736), po czym zniknęło ze scen operowych na niemal dwieście lat. W 1920 roku Rodelinda, szczęśliwie odkryta na nowo przez Oskara Hagena – wykładowcę historii sztuki na Uniwersytecie w Getyndze, zainaugurowała powrót Haendlowskich dzieł na sceny operowe.

Zamiłowanie Haendla do opery jest powszechnie znane. Autor ponad czterdziestu tytułów, poświęcił wszak temu gatunkowi połowę swojego twórczego życia, nie szczędząc nie tylko zdrowia i energii, ale i środków finansowych. Powstanie Rodelindy przypada na okres rozkwitu prowadzonej przez Haendla Royal Academy of Music, hojnie wspieranej przez króla Jerzego I.

Zwarte, bardzo dobrze skonstruowane libretto przygotował Niccolo Fracesco Haym na podstawie wcześniejszego libretta autorstwa Antonia Salviego, fabuła zaś znajduje swe źródło u Pawła Diakona z Akwilei. To właśnie ten autor w swojej Historii Lombardów przywołuje opowieść o wiernej i niezłomnej królowej Rodelindzie. Niewykluczone zresztą, że i sam Haendel brał udział w ostatecznym ukształtowaniu tekstu wykorzystanego w operze. Znajduje on doskonałe odbicie w klarownej, a pod względem dramaturgicznym znakomicie rozplanowanej formie dzieła. Kontrastujące ze sobą afekty niosą niezwykle silne emocje – miłość spotyka się z nienawiścią, rozpacz z nadzieją.

Obsada

OBSADA

RODELINDA EWA LESZCZYŃSKA

BERTARIDO KACPER SZELĄŻEK

GRIMOALDO RAFAŁ ŻUREK

EDUIGE JOANNA TALARKIEWICZ

UNULFO RAFAŁ TOMKIEWICZ

GARIBALDO JAROSŁAW KITALA

FLAVIO FRANCISZEK KACZOROWSKI

STRAŻ SŁAWOMIR JURCZAK, PAWEŁ LIPOWSKI, MIKOŁAJ ZGÓDKA

CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

Realizacja

REŻYSERIA ANDRZEJ KLIMCZAK

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

OPIEKA ARTYSTYCZNA OLGA PASIECZNIK

KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENT DOROTA LACHOWICZ

Opinie naszych widzów (3)

  • 10,0/ 10

    Nie jest to spektakl dla każdego ale koneserzy opery barokowej powinni koniecznie się wybrać kiedy to tylko będzie możliwe.

    1p.....@gm...il.com / 18 marca 2020

  • 10,0/ 10

    Najlepsze wyjście kulturalne w życiu! Dostępny parking Melex Kameralna atmosfera Super fabuła Mega super artyści Napoje Przemiła obsługa

    pr.....@gm...il.com / 08 marca 2020

  • 7,0/ 10

    Opera nie jest moją ulubioną formą, ale muzykę baroku wielbię, więc przeżyłem... Dobór głosów i fizys postaci kłócił mi się z granymi postaciami. Scenografia oszczędna i w moim odczuciu znakomitą. Teatr, scena, widownia - kameralne i przez to pozwalające na koncentrację.

    Kr.....@gm...il.com / 08 marca 2020

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.