RINALDO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL - zdjęcie

Średnia ocena

19 oddanych głosów

9,3 / 10

RINALDO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.

Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.

Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.

Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.

Oświadczenie uczestnika do pobrania pod poniższym linkiem:

🔴 https://operakrolewska.pl/wp-content/uploads/2021/02/oswiadczenie-zdrowia-z-klauzula-rodo.pdf 🔴

Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%.

Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Wydarzenie pod mecenatem Grupy PZU oraz Grupy LOTOS

Czas trwania: 160 minut

Obsada

GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW - JAN JAKUB MONOWID

ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA - MAŁGORZATA TROJANOWSKA

RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI - ANNA RADZIEJEWSKA

EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA - JAKUB FOLTAK

ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY - PAWEŁ MICHALCZUK

ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU - MARTA BOBERSKA

MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK - SŁAWOMIR JURCZAK (19.11.2021) / WOJCIECH GIERLACH (20.11.2021)

NIEWIASTA Z MORZA - IWONA LUBOWICZ

SYRENY - JULITA MIROSŁAWSKA, JUSTYNA RECZENIEDI

HEROLD - SŁAWOMIR JURCZAK

FURIE – TANCERZE - KAROL URBAŃSKI, SŁAWOMIR GREŚ, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ

REŻYSERIA - JAROSŁAW KILIAN

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY - DOROTA KOŁODYŃSKA

WIZUALIZACJE - MIKOŁAJ MOLENDA

CHOREOGRAFIA - RUI ISHIHARA

REŻYSERIA ŚWIATEŁ - JACQUELINE SOBISZEWSKI

ASYSTENT REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ASYSTENT SCENOGRAFA - KAROLINA BRAMOWICZ

INSPICJENT - TATIANA HEMPEL-GIERLACH

Opinie naszych widzów (12)

  • 10,0/ 10

    Wspaniały, cudowny spektakl, orkiestra i soliści na najwyższym światowym poziomie, ciekawe pomysły inscenizacyjne, Gorąco polecam! Jak tylko Rinaldo pojawi się w stałym repertuarze Opery, obejrzę spektakl ponownie.

    al.....@ga...ta.pl / 29 września 2021

  • 10,0/ 10

    Było wspaniale! Czekam na kolejne wydarzenia

    Vi.....@....com / 28 września 2021

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl! Wyśmienita gra aktorska, wirtuozowskie wykonanie - piekny śpiew, ekspresyjny taniec, doskonała gra aktorska i na instrumentach (w tym z epoki), we wspaniałych kostiumach. Jestem przeszczęśliwa, że mogłam zobaczyc to dzieło w takim miejscu i w takim wykonaniu!

    an.....@....pl / 27 września 2021

  • 10,0/ 10

    Wspaniala scenografia i kostiumy. Wysoki poziom wykonawcow.

    sz.....@gm...il.com / 27 września 2021

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl. Przepiękne wykonanie wokalne, Bardzo ciekawa i barwna choreografia, a także stroje. Gratulacje dla całego zespołu.

    wm.....@gm...il.com / 27 września 2021

  • 10,0/ 10

    Świetny spektakl, wspaniale zaśpiewany, piękna insenizacja i kostiumy. Brawo!!!

    te.....@tl...en.pl / 27 września 2021

  • 10,0/ 10

    Świetny spektakl, wspaniale zaśpiewany, piękna insenizacja i kostiumy. Brawo!!!

    te.....@tl...en.pl / 27 września 2021

  • 10,0/ 10

    Doskonały, zaskakujący spektakl, idealne połączenie tradycji operowej z nowatorskimi rozwiązaniami i wizją. Mimo wszystko główna rola byłaby bardziej naturalna grana przez kontratenora, choć wokalnie pani Radziejewska wypadła bez zarzutu i absolutnie wybitnie. Po tym wspaniałym doświadczeniu artystycznym tym bardziej będę kontynuował regularne uczęszczanie na spektakle Opery Królewskiej.

    se.....@pr...il.com / 26 września 2021

  • 10,0/ 10

    Trudno opiniować spektakl doskonały. Mistrzowskie głosy, dbałość o każdy szczegół, Świetna orkiestra prowadzona przez autorytet w muzyce barokowej, Władysława Kłosiewicza. Ogromne wrażenie zrobiła inscenizacja, piękne kostiumy, ciekawe dekoracje. Świeżo, nowocześnie, jednak w połączeniu z klasyczną symboliką. BRAWO!.

    zg.....@....pl / 26 września 2021

  • 7,0/ 10

    Było to nieco dziwne, że Rinaldo był grany przez kobietę. Poza tym spektakl świetny.

    do.....@gm...il.com / 07 października 2021

  • 7,0/ 10

    Muzycznie bardzo dobry, scenografia ok, wpadki w choreografii.

    ig.....@....pl / 27 września 2021

  • 6,0/ 10

    Szału nie było. Było skromnie z lichymi emocjami. Furia Armidy była śmieszna.

    ad.....@he...ka.com / 27 września 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet