Johann Adolph Scheibe, XVIII-wieczny teoretyk i kompozytor, wśród narodowych stylów europejskich wymieniał styl polski jako czwarty – obok włoskiego, francuskiego i niemieckiego, wskazując tym samym na jego wysoką rangę. W sposób szczególny propagowany przez Georga Friedricha Telemanna, znajduje on odzwierciedlenie także w dziełach największych mistrzów baroku – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla.
W twórczości Johanna Sebastiana Bacha rytm poloneza stanowi symbol władzy – zarówno tej ziemskiej, jak i boskiej. Stąd też arie i ansamble z kantat kościelnych, w których sławiona jest moc Najwyższego, nieraz utrzymane są w charakterze polskiego tańca. Jednym z doskonalszych tego przykładów jest uroczysty chór Ehre sei dir, Gott, gesungen ze słynnego Weihnachts-Oratorium, który zabrzmi w finale koncertu.
Również Georg Friedrich Haendel dostrzegał potencjał muzycznego idiomu rodem z Rzeczypospolitej, o czym świadczy włączenie wyrafinowanego poloneza jako czwartej części Concerto grosso op. 6 nr 3 (HWV 321). Charakterystyczną rytmikę i trójdzielne metrum polskiego tańca Haendel wykorzystuje także w swoich operach, w różnorodnych kontekstach. W arii Oronta Ma non s’aspetti z II aktu Floridante cechy te podkreślają wzburzenie, w Ariodante znajdujemy je w ustępie wyrażającym rozpacz (Scherza infida), zaś w Partenope pobrzmiewają w miłosnym wyznaniu (Voglio amare insin ch’io moro).
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Nun komm der Heiden Heiland z kantaty Nun komm der Heiden Heiland
Mein Jesus will es tun z kantaty Alles nur nach Gottes Willen BWV 72
Ja, ja, ich kann die Feinde schlagen z kantaty Selig ist der Mann BWV 57
Ach, schlage doch bald, selge Stunde z kantaty Christus, der ist mein Leben BWV 95
Ein ungefärbt Gemüte z kantaty Ein ungefärbt Gemüte BWV 24
Gott, der du die Liebe heist z kantaty Allein zu Dir, Herr Jesu Christ BWV 33
Georg Friedrich Haendel (1685–1759)
Polonaise z Concerto grosso e-moll op. 6 nr 3
Scherza infida z opery Ariodante
Ma non s’aspetti z opery Floridante
Voglio amare insin ch’io moro z opery Partenope
La gloria in nobil alma z opery Partenope
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Ehre sei dir, Gott, gesungen z Weihnachts-Oratorium BWV 248 (SATB)
🔴 Dojście na koncert bramą - D - Zamku Królewskiego w Warszawie
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
🔴 Widownia na Zamku Królewskim jest nienumerowana
________________________________________________________________________________________________________
Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 60 minut
Występują
JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ - ALT
KAROL KOZŁOWSKI - TENOR
JAROSŁAW BRĘK - BAS
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
JAKUB BURZYŃSKI - DYRYGENT
Opinie naszych Widzów
(7)Wspaniały koncert. Świetnie dobrany repertuar. Orkiestra doskonała, jak zawsze, a mini "chór" perfekcyjny!!!
el.....@gm...il.com | 14.11.2022
Doskonaly program, wybitni solisci i instrumentalisci barokowi. Goraco polecam.
GO.....@GM...IL.COM | 13.11.2022
Pan Drygent ielkie brawa!!!!!!!
ma.....@....pl | 13.11.2022
Bach ojciec z Haendlem na przemian plus (na moje niewyszkolone ucho) naprawdę znakomite wykonanie. Niczego więcej nie trzeba,
ga.....@....pl | 13.11.2022
Przepiękne wykonanie, perfekcyjne pod względem wykonawczym i interpretacyjnym. Repertuar koncertu bardzo wyrafinowany, na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Dziękuję za cudowne wykonanie.
ba.....@on...et.pl | 13.11.2022
Piękny wieczór! Dzięki artystom!
km.....@gm...il.com | 13.11.2022
Bosko błogo, bum bum
za.....@....pl | 13.11.2022
POLACCA TRIONFANTE / BACH – HAENDEL. ARIE I ANSAMBLE W STYLU POLSKIM
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia