Pieśni na Narodzenie Pańskie - zdjęcie

Średnia ocena

6 oddanych głosów

6.2 / 10

Pieśni na Narodzenie Pańskie

"I inne narody mają swoje kolędy. […] Ale chyba nigdzie te pieśni na Boże Narodzenie nie stały się czymś tak bardzo „narodowem”, tak dziwnie przez cały naród ukochanem i pielęgnowanem, jak w Polsce" – pisał Stanisław Dobrzycki w książeczce pt. O kolędach wydanej w 1923 roku.

W istocie, w polskiej obyczajowości kolędy zajmują miejsce szczególne. Chętnie śpiewane zwłaszcza przy wigilijnym stole, są wyrazem przywiązania do tradycji. Co więcej, wciąż inspirują kolejne pokolenia twórców. Choć wszystkie podejmują temat Narodzenia Pańskiego, to można w nich też znaleźć świadectwa dawnej obrzędowości, ale i źródło refleksji nad tym, co uniwersalne.

Polska Opera Królewska zaprasza na koncert pt. Pieśni na Narodzenie Pańskie, podczas którego zabrzmią kolędy w różnorodnych opracowaniach – od tych najdawniejszych, aż po dzisiejsze. Program otwierają polskie pieśni na Boże Narodzenie powstałe w XV i XVI wieku. W treści przepięknych staropolskich tekstów tkwi zarówno prawda objawiona, jak i ludowa prostoduszność. Wśród szeregu anonimowych kolęd znajdą się też utwory znanych z imienia kompozytorów – Wacława z Szamotuł i Mikołaja Zieleńskiego. Pierwszy z nich był prawdziwym człowiekiem renesansu, drugi natomiast wprowadził muzykę polską w epokę baroku. Viderunt omnes fines terrae pochodzi z drugiego tomu monumentalnego dzieła Zieleńskiego pt. Offertoria et Communiones totius anni (1611), zawierającego liturgiczne śpiewy na cały rok w opracowaniu na chór. Widziały wszystkie krańce ziemi zbawienie Boga naszego. Alleluja – polifoniczne opracowany łaciński tekst z Psalmu 98 stanowi podsumowanie pierwszej części koncertu.

Natomiast w drugiej części koncertu zabrzmią kolędy w tradycyjnych opracowaniach takich kompozytorów jak Stanisław Niewiadomski, czy Feliks Nowowiejski. Z pewnością ozdobą tej części programu będą współczesne Trzy kolędy napisane przez znakomitego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego do słów Bożeny Fabiani. Z kolei w finałowej części koncertu zabrzmią cztery znane i powszechnie lubiane kolędy, jednak w całkiem nowych opracowaniach. Co więcej, aranżacje te zostały sporządzone specjalnie na potrzeby tego koncertu przez Renatę Szczypior – dyrygentkę Chóru Kameralnego działającego przy Polskiej Operze Królewskiej.

PROGRAM

Chrystus się nam narodził – Anonim XV w.

Bądź wiesioła Panno czysta – Anonim XV w.

Kolęda ku śpiewaniu dziatek (Nuż my, dziatki…) – Anonim XVI w.

Nuż my dziś krześcijanie – Anonim XVI w.

Pieśń o narodzeniu Pańskim – Wacław z Szamotuł

Królowie jadą przez pole – Anonim XVII w.

Piosenka barzo piękna o narodzeniu Pańskim – Anonim XVI w.

Viderunt omnes fines terrae – Mikołaj Zieleński

Bóg się rodzi – Anonim XVIII w., sł. F. Karpiński,

Mizerna cicha – Jan Gall, oprac. Stanisław Niewiadomski, sł. T. Lenartowicz,

Zagrzmiała w Betlejem op. 39 nr 30 – Feliks Nowowiejski, sł. tradycyjne

Jezusek czuwa – Feliks Nowowiejski, sł. Maria Paruszewska

Mędrcy świata –ks. Zygmunt Odelgiewicz, sł. Stefan Bortkiewicz

Trzy kolędy – Paweł Łukaszewski, sł. Bożena Fabiani

Do stajenki

Niebo Cię zesłało

Serce me jest jak Betlejem

Gdy śliczna Panna – oprac. Renata Szczypior

Do szopy hej pasterze – oprac. Renata Szczypior

Lulajże, Jezuniu – oprac. Renata Szczypior

Przybieżeli do Betlejem – oprac. Renata Szczypior

Obsada

Przygotowanie Chóru, Dyrygent - Renata Szczypior

Chór Kameralny przy Polskiej Operze Królewskiej

Opinie naszych widzów (3)

  • 7.0/ 10

    trochę za krótki; nie wykonano wszystkich utworów; za to wykonanie - doskonałe

    sl.....@gm...il.com / 17 January 2019

  • 6.0/ 10

    Koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej był bardzo klimatyczny. Nie wszystkie kolędy z programu zostały wykonane, wystarczyło w dniu 6 stycznia rozpocząć koncert punktuanie o godz. 18.00, a nie o godz. 18.07. Pozdrawiam i życzę sukcesów

    mi.....@po...ta.onet.pl / 07 January 2019

  • 5.0/ 10

    Podobal mi się spektakl, na bardzo wysokim poziomie. Proponuję w kolejnym roku do repertuaru właczýć więcej radosnych kolęd lub zmienić aranżacje.. W koncu to radość z narodzin Bożego Dziecięcia a nie smutek. Wczoraj emanował smutek. Pozdrawiam.

    Ma.....@....pl / 07 January 2019

Polska Opera Królewska

Polska Opera Królewska powołana została w odniesieniu do historycznych korzeni opery w Polsce, sięgających czasów dynastii Wazów. Z inicjatywy wielkiego miłośnika i mecenasa tej sztuki – króla Władysława IV – w 1637 roku na Zamku Królewskim w Warszawie powstała pierwsza stała scena operowa w Europie. Złoty czas opery polskiej to także lata panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego wyśmienitemu gustowi zawdzięczamy budowę Teatru Królewskiego w Letniej Rezydencji Łazienki Królewskie – szczęśliwie zachowanej od zniszczeń perły wśród nielicznych już oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich tego okresu, który stanie się ważnym miejscem działalności Polskiej Opery Królewskiej.

Polska Opera Królewska podejmuje tę tradycję w nowej rzeczywistości, rzeczywistości Wspólnoty Europejskiej i Rzeczypospolitej Polskiej, a swą powinność i tożsamość buduje wokół kardynalnych i fundamentalnych wartości kultury Europy, którymi stale i niezmiennie są Prawda, Dobro, Piękno.

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

8.9
Średnia ocena
Spektakl poprowadzony perfekcyjnie, bardzo energetyczny. Dostarcza świetnej rozrywki, serdecznie polecam!
- Paulina

25.01 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Koncert
10.0
Średnia ocena
Rewelacyjny spektakl! Gra aktorska wspaniała, wszystko na najwyższym poziomie
- Kamila

21.02 / 12:30

+ inne terminy

Gatunek: Koncert

Inne wydarzenia w tej instytucji:

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.