ORFEUSZ / CLAUDIO MONTEVERDI

8.90
(31 ocen)
„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby. Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze. Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem. Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”. Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba. Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości. Ryszard Peryt 🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie. 🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana 🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola. ________________________________________________________________________________________________________ Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 140 minut

Występują

ORFEO - KAROL KOZŁOWSKI EURIDICE, LA MUSICA - MARTA BOBERSKA SPERANZA - ANETA ŁUKASZEWICZ MESSAGGERA - ANNA RADZIEJEWSKA PROSERPINA - OLGA PASIECZNIK PASTORE (ALTO) - MARCIN GADALIŃSKI PASTORE (TENORE) - ZBIGNIEW MALAK PASTORE (TENORE) - MIKOŁAJ ZGÓDKA PASTORE (BASSO) - SAMUEL FERREIRA NINFA - JULITA MIROSŁAWSKA CARONTE - SŁAWOMIR JURCZAK PLUTONE - PAWEŁ CZEKAŁA APOLLO, ECO - SYLWESTER SMULCZYŃSKI ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA DYRYGENT - KRZYSZTOF GARSTKA

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

Opinie naszych Widzów

(11)

10/10

Byłam po raz pierwszy. Miejsce pięknie zaaranżowane Spektakl znakomity. Miłym zaskoczeniem była butelka wody dla zziajanego z powodu pośpiechu widza.

mo.....@....pl | 27.09.2022

10/10

Było to dla mnie rodzajem podróży poprzez czas i przestrzeń. Doprawdy nie było lepszego miejsca na wystawienie arcydzieła Monteverdiego niż teatr w Starej Oranżerii. Artystycznie przedstawienie było na bardzo wysokim poziomie i chętnie wrócę do Polskiej Opery Królewskiej jeszcze raz, jeśli tylko będę mogła.

an.....@....pl | 19.09.2022

10/10

Doskonałe wykonanie ze strony wokalistów oraz zespołu instrumentów!!! Miło spędzony wieczór - jak zawsze :-)

sz.....@gm...il.com | 19.09.2022

10/10

Elegancki spektakl na wysokim poziomie muzycznym.

1p.....@gm...il.com | 18.09.2022

10/10

Pięknie wykonane w pięknym historycznym miejscu.

st.....@gm...il.com | 18.09.2022

10/10

Świetnie przygotowany program. Szczerze gratuluję. Słuchałam kilka lat temu Orfeusza na Zamku i wydaje mi się, że tam dźwięk był pełniejszy. Może za mały zespół jak na wnętrze w Łazienkach. Niezależnie od tego, wysłuchanie Orfeusza jest zawsze przeżyciem. Szczególne gratulację dla p. Olgi Pasiecznik, p. Anety Łukaszewicz oraz p. Anny Radziejewskiej.

we.....@gm...il.com | 18.09.2022

10/10

Wspaniali solisci!

al.....@gm...il.com | 18.09.2022

10/10

Jeszcze więcej muzyki dawnej w Warszawie!

mk.....@....edu.pl | 17.09.2022

8/10

Piękne miejsce, ciekawa scenografia, niezłe wykonanie, choć przydała by się ciut większa orkiestra. No i może większy udział młodego pokolenia śpiewaków?

ma.....@gm...il.com | 19.09.2022

7/10

Jak na warunki polskie, uważam że "Orfeusz" został wykonany bardzo dobrze. Było sporo śpiewaków o dobrej technice, dzięki czemu mogli oni skupić się na interpretacji, a nie na pokonywaniu problemów technicznych, co bardzo urealniło odgrywane sceny. Docenić należy też zespół instrumentalny, który niezawodnie akompaniował śpiewakom. Ciekawa była też scenografia: ekrany, na których z rzutnika wyświetlano tło oraz kilka rekwizytów; mimo niewielkiego wyposażenia, w przedstawieniu nic nie brakowało.

mw.....@gm...il.com | 18.09.2022

5/10

Muzyka ladna, wokalnie - przyzwoicie (choc bez rewelacji), natomiast zabraklo rezyserii i autor kostiumow powinien zastanowic sie nad wybraniem innego zawodu. Przedstawienie jest nieznosnie statyczne (wlasnie pod tym wzgledem zabraklo rezyserii), jest tez "bez pomyslu", bardzo nijakie. Kostiumy sa koszmarne, pasterze wygladaja jak Rzymianie w togach (do tego wspolczesne pantofelki), Orfeusz jak Hiszpan z 16 wieku, a szczytem wszystkiego jest Apollo w piurach na glowie (niczym z karnawalu w Rio de Janeiro) i bialych kozaczkach a la Doda. Zalamka.

sh.....@pr...il.com | 19.09.2022

ORFEUSZ / CLAUDIO MONTEVERDI

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!