Muzyka Dawna na Zamku Królewskim / Membra Jesu nostri / Dietrich Buxtehude - zdjęcie

Muzyka Dawna na Zamku Królewskim / Membra Jesu nostri / Dietrich Buxtehude

Dietrich Buxtehude to jeden z czołowych przedstawicieli baroku w muzyce. Nauczyciel i mistrz Jana Sebastiana Bacha, pozostawił po sobie obfitą twórczość kompozytorską zarówno w zakresie muzyki instrumentalnej, jak i wokalno-instrumentalnej.

Cykl siedmiu kantat zatytułowany Membra Jesu Nostri pochodzi z 1680 roku. Główną inspirację dla kompozytora stanowił w tym przypadku średniowieczny wiersz Salve mundi salutare, który stał się również podstawą dla ukształtowania warstwy tekstowej i formalnej utworu. Autorstwo poematu przypisywane jest św. Bernardowi z Clairvaux lub Arnulfowi z Leuven. Każda z jego siedmiu części stanowi refleksję nad jedną częścią umęczonego ciała Chrystusa bolejącego na krzyżu. Na początku opiewane są Jezusowe stopy, następnie kolana, ręce, bok, piersi, serce i twarz.

Podążając za budową wiersza, Buxtehude każdą kantatę poświęca jednej części ciała Chrystusa. Tekst poematu uzupełnia zaś odpowiednimi fragmentami ze Starego Testamentu. Biblijne cytaty, pochodzące z pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów oraz ksiąg prorockich – Izajasza i Zachariasza, otwierają i zamykają każdą z kantat. Bogata symbolika biblijna znajduje odzwierciedlenie w pełnej afektów muzyce.

Warto zwrócić szczególną uwagę na szóstą kantatę, zatytułowaną Ad cor. Istotnie jest ona bowiem sercem całego cyklu. Kompozytor zmienia w niej obsadę instrumentalną, wprowadzając ciepłe i głębokie brzmienie zespołu pięciu viol da gamba. Wymowa tekstu jest wzmocniona użyciem figur retorycznych. Jednostajny akompaniament wiol pogłębia ekspresyjność tego fragmentu. Podobną funkcję pełni opadająca seksta na słowie „vulnerasti” w tekście stanowiącym fragment pieśni nad pieśniami („Ujęłaś serce moje, siostro moja, oblubienico moja”).

Poszczególne kantaty cyklu mogą być wykonywane samodzielnie, jednak pełnia ich brzmienia i znaczenia objawia się w doskonale skonstruowanej całości. W takiej też formie dzieło zabrzmi w wykonaniu znakomitych solistów i Zespołu Wokalnego Polskiej Opery Królewskiej oraz zespołu instrumentów dawnych Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

PROGRAM

Dietrich Buxtehude – Membra Jesu Nostri, BuxWV 75

1. Ad pedes: Ecce super montes

2. Ad genua: Ad uber portabimini

3. Ad manus: Quid sunt plaga istae

4. Ad latus: Surge Amica mea

5. Ad pectus: Sicut modo geniti infantes

6. Ad cor: Vulnerasti cor meum

7. Ad faciem: Illustra faciem tuam

Miejsca na widowni są nienumerowane.

Wejście na koncert przed bramę D (Brama Senatorska). Zapraszamy od 18:30.

Obsada

MARTA BOBERSKA - SOPRAN

KATARZYNA KRZYŻANOWSKA - MEZZOSOPRAN

SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR

PATRYK RYMANOWSKI - BAS

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT

Polska Opera Królewska

Polska Opera Królewska powołana została w odniesieniu do historycznych korzeni opery w Polsce, sięgających czasów dynastii Wazów. Z inicjatywy wielkiego miłośnika i mecenasa tej sztuki – króla Władysława IV – w 1637 roku na Zamku Królewskim w Warszawie powstała pierwsza stała scena operowa w Europie. Złoty czas opery polskiej to także lata panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego wyśmienitemu gustowi zawdzięczamy budowę Teatru Królewskiego w Letniej Rezydencji Łazienki Królewskie – szczęśliwie zachowanej od zniszczeń perły wśród nielicznych już oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich tego okresu, który stanie się ważnym miejscem działalności Polskiej Opery Królewskiej.

Polska Opera Królewska podejmuje tę tradycję w nowej rzeczywistości, rzeczywistości Wspólnoty Europejskiej i Rzeczypospolitej Polskiej, a swą powinność i tożsamość buduje wokół kardynalnych i fundamentalnych wartości kultury Europy, którymi stale i niezmiennie są Prawda, Dobro, Piękno.

UWAGA: Informujemy, że osoby spóźnione będą wpuszczane na widownię dopiero w trakcie przerwy, o ile została ona przewidziana podczas danego wydarzenia. Osobom spóźnionym niewpuszczonym na widownię nie przysługuje zwrot kosztu biletu.

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

9,7
Średnia ocena
Fantastyczni młodzi ludzie świetna zabawa i oderwanie od codzienności
- Agnieszka

06.04 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Koncert
9,7
Średnia ocena

11.04 / 19:30

+ inne terminy

Gatunek: Koncert
9,1
Średnia ocena
Bardzo udany wieczór, świetny spektakl. Serdecznie polecam!!!
- Marta

11.04 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Koncert

Inne wydarzenia w tej instytucji:

Kup bilet