L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei) po raz pierwszy zachwyciła publiczność podczas karnawału w 1643 roku w Wenecji. Doskonale skonstruowane libretto Giovanniego Francesca Busonellego opatrzone genialną muzyką mistrza Monteverdiego znakomicie wpisuje się w karnawałową atmosferę odwracania porządku świata. Dotyczy to nie tylko treści opery (wszak kurtyzana zostaje cesarzową), ale przede wszystkim jej społeczno-kulturowego wydźwięku. Twórcy sprzeciwiają się bowiem dominującej w ówczesnej operze konwencji idealizowania rzeczywistości, zwracając się ku przedstawianiu świata takim, jakim jest.
Wśród głównych bohaterów arcydzieła próżno szukać wzorów postaw godnych naśladowania. Motywy i postępki Poppei, Nerona czy Ottone nie wzbudzają sympatii, jednak dramatyczno-muzyczna charakterystyka oddająca psychologiczną głębię tychże postaci nie tylko zadziwia, ale i wprawia w zachwyt. Otwierająca operę dysputa Fortuny, Cnoty i Amora jest zapowiedzią druzgocącej gry, w której namiętność – mająca niewiele wspólnego z miłością – nie cofnie się przed żadnym niegodziwym czynem, by tylko osiągnąć swój cel. Czy jednak boski twórca Orfeusza mógłby pozostawić widza zanurzonego w ciemnych myślach o podłej naturze człowieka? Przecież nowatorski, jak na ówczesne czasy, wybór na bohaterów postaci historycznych nie jest przypadkowy, a świadomość ich tragicznego – choć niemieszczącego się w ramach przedstawienia – losu sprawia, że zwycięstwo Amora nad Fortuną i Cnotą wcale nie jest jednoznaczne.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Informujemy, że od 1 stycznia 2024 r. przestają kursować meleksy dowożące widzów do Teatru Królewskiego.
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
🔴 Miejsca na widowni w Teatrze Królewskim są nienumerowane.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 180 minut
Występują
POPPEA - MAŁGORZATA TROJANOWSKA
NERONE - KACPER SZELĄŻEK
OTTONE - JAN JAKUB MONOWID
OTTAVIA - ANNA RADZIEJEWSKA
SENEKA - SŁAWOMIR JURCZAK
ARNALTA/NUTRICE - DOROTA LACHOWICZ
AMOR/DAMIGELLA - MARTA SCHNURA
DRUSILLA - PAULINA HORAJSKA
FORTUNA - MARTA BOBERSKA
VIRTU/PALLADE/VENUS - IWONA LUBOWICZ
LITTORE/MERCURIO - ROBERT SZPRĘGIEL
LUCANO/PRIMO SOLDATO - SYLWESTER SMULCZYŃSKI
LIBERTO/SECONDO SOLDATO - JAKUB A. GRABOWSKI
VALETTO - JAKUB FOLTAK
TANCERZ - KAROL URBAŃSKI,
MIMOWIE - JERZY KLONOWSKI, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT - KRZYSZTOF GARSTKA
Realizacja
KIEROWNICTWO MUZYCZNE - KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA - NATALIA BABIŃSKA
SCENOGRAFIA - MARTYNA KANDER
KOSTIUMY - ALEKSANDRA REDA
RUCH SCENICZNY - KAROL URBAŃSKI
REŻYSERIA ŚWIATEŁ - MACIEJ IGIELSKI
REALIZACJA OŚWIETLENIA - PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE - JAGODA CHALCIŃSKA
REALIZACJA PROJEKCJI - MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENT REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENTKI - AGNIESZKA ORLIKOWSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH
Opinie naszych Widzów
(51) Bardzo mi się podobały muzyka, głosy, gra aktorów na scenie, no i kostiumy i jak zawsze scenografia. Genialny zespół. Super klimat miejsca.
Pierwszy akt jest moim zdaniem strasznie nudny i nic się nie da zrobić bo taka już jest ta opera, ale za to na koniec drugiego jeden z najpiękniejszych duetów miłosnych jaki istnieją. Nigdy nie słyszałem tego na żywo. Piękne!
tk.....@....com | 30.01.2024
mo.....@po...ta.onet.pl | 28.01.2024
Wybrałam najlepszy sposób na spędzenie wieczoru 23 września 2022 r. Spektakl dostarczył mi wielu wzruszeń - piekna muzyka, ciekawe libretto (i młody i starszy mógł w nim znaleźć coś pouczającego dla siebie), ciekawa scenografia i kostiumy oraz mistrzowskie wykonanie - wokalne i aktorskie. Do kilku fragmentów będę wracać pamięcią. :)
an.....@....pl | 25.09.2022
Dawno nie widziałam tak wspaniałego przedstawienia - wszystko było perfekcyjne. Śpiewacy, głosy - super , interpretacja każdej postaci bardzo indywidualna i oddająca uczucia, dopracowany gest oraz ruch sceniczny, wysmakowane kostiumy aktorów oraz scenografia. Orkiestra z instrumentami z epoki wspaniała, muzyka z wyczuciem i delikatnością. Wspaniałe przedstawienie pod każdym aspektem. Nie zauważyłam płynącego czasu, polecam znajomym, jeszcze raz chętnie zobaczę.
hb.....@....pl | 10.03.2022
- ...
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie
ul. Agrykola 1, Warszawa
L’INCORONAZIONE DI POPPEA / CLAUDIO MONTEVERDI
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia