Il Barbiere di Siviglia / Gioacchino Rossini (II PREMIERA) - zdjęcie

Średnia ocena

3 oddane głosy

9,7 / 10

Il Barbiere di Siviglia / Gioacchino Rossini (II PREMIERA)

Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Zaś doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go.

Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem.

Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.

Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.

Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Czas trwania: 180 minut

Obsada

HRABIA ALMAVIVA LESZEK ŚWIDZIŃSKI

FIGARO WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

ROSINA IWONA HANDZLIK

BARTOLO ANDRZEJ KLIMCZAK

BASILIO TOMASZ RAFF

BERTA JUSTYNA STĘPIEŃ

FIORELLO / NOTARIUSZ PAWEŁ MICHALCZUK

AMBROGIO JAKUB A. GRABOWSKI

OFICER SŁAWOMIR JURCZAK

ROSSINI WOJCIECH PAŁĘCKI

DZIEWCZYNA I MARTA SCHNURA

DZIEWCZYNA II MARIA ZŁOTEK

GITARZYSTA MIROSŁAW ZALEWSKI

GITARZYSTA II MACIEJ GRONEK

MIMOWIE JERZY KLONOWSKI, KAMIL PRZYSTAŁ, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI

PIANOFORTE MONIKA KOLASIŃSKA

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT DAWID RUNTZ

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

REŻYSERIA JITKA STOKALSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA

RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

II DYRYGENTKA LILIANNA KRYCH

ASYSTENT REŻYSERA ŚWIATEŁ MAREK ZAMOJSKI

REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI

KONSULTACJE ILUZJONISTYCZNE MACIEJ POL

INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

Opinie naszych widzów (3)

  • 10,0/ 10

    Świetny, super muzyka i elementy komicze - wspaniałe połączenie.

    ke.....@gm...il.com / 01 stycznia 2020

  • 10,0/ 10

    Genialna reżyseria a także zdolności aktorskie. W operze nie tylko głos gra pierwsze skrzypce !

    da.....@....pl / 22 grudnia 2019

  • 9,0/ 10

    Sam spektakl był znakomity. Reżyser - pani Jitka Stokalska znów potwierdziła swoją wielka klasę, reżyserując przedstawienie pełne blasku i nieoczekiwanych pomysłów w najlepszym stylu Mistrza z Pesaro. Kiepski był jedynie dyrygent, który nadał tempa zdecydowanie zbyt wolne jak na Rossiniego, co wprowadzało niekiedy dysonans pomiędzy orkiestrą a śpiewakami.

    bo.....@po...uk.pl / 02 stycznia 2020

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet