GORCZYCKI – SZARZYŃSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU - zdjęcie

Średnia ocena

1 oddany głos

9,0 / 10

GORCZYCKI – SZARZYŃSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU

WYDARZENIE W RAMACH FESTIWALU IN TEMPORE REGUM – Muzyka Czasu Królów

PROGRAM

Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Missa Paschalis

Stanisław Sylwester Szarzyński – Sonata a 2

Stanisław Sylwester Szarzyński – Ave Regina Caelorum

Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Laetatus sum

Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Completorium

Bardzo niewiele wiadomo dziś na temat życia Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Styl pozostawionych przez niego kompozycji, stanowiących perły muzyki staropolskiej, wskazuje na działalność w ostatnich dekadach XVII wieku. Zachowana spuścizna obejmuje zaledwie kilkanaście utworów – większość z nich to koncerty kościelne, do których należy Ave Regina Caelorum na sopran i zespół instrumentalny. Szczęśliwie zachowała się również Sonata a 2. Jest to jeden z nielicznych znanych obecnie przykładów muzyki kameralnej tego okresu – a przecież wiadomo, że na ten typ utworów było duże zapotrzebowanie zarówno w kościele, jak i podczas dworskich zabaw.

Zdecydowanie więcej informacji znaleźć można na temat życia i twórczości Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, którego działalność przypada na pierwszą połowę XVIII wieku. W muzyce religijnej kapelmistrza katedry na Wawelu pojawiają się najnowocześniejsze zdobycze techniki kompozytorskiej owych czasów. W bogatym dorobku kompozytorskim znajdują się utwory na chór a cappella (jak otwierająca dzisiejszy koncert Missa Paschalis) oraz dzieła wokalno-instrumentalne. Do najwspanialszych osiągnięć kompozytorskich Gorczyckiego należy uroczyste Completorium, w którym wirtuozeria stylu koncertującego psalmów kontrastuje z homofonicznymi antyfonami, a całość charakteryzuje doskonałe odzwierciedlenie treści liturgicznego tekstu w wyrafinowanej muzyce.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Drogi Widzu!

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

* Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

* Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

* Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.

* Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w miejscu wydarzenia. Link do Oświadczenia: https://operakrolewska.pl/wp-content/uploads/2020/06/oswiadczenie-z-klauzula-rodo.pdf

* W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.

* Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

* Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w max 50%.

Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych!

#tęskniliśmy :)

BRAK SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM STACJONARNIE - BILETY SĄ DOSTĘPNE JEDYNIE NA PORTALU EWEJŚCIÓWKI W FORMIE ELEKTRONICZNEJ.

Zakup biletu elektronicznego wiążę się z akceptacją REGULAMINU SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH ORGANIZOWANYCH PRZEZ POLSKĄ OPERĘ KRÓLEWSKĄ

Regulamin ten dostępny jest w poniższym linku:

https://operakrolewska.pl/wp-content/uploads/2020/06/regulamin.pdf

Obsada

JUSTYNA STĘPIEŃ SOPRAN

DOROTA LACHOWICZ ALT

SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR

PAWEŁ MICHALCZUK BAS

CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

RENATA SZCZYPIOR DYRYGENT, PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO

KRZYSZTOF GARSTKA DYRYGENT

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.