Festiwal. Nel mondo del tormento - zdjęcie

Średnia ocena

1 oddany głos

10,0 / 10

Festiwal. Nel mondo del tormento

Polska Opera Królewska zaprasza na koncert Nel mondo del tormento. Tematem przewodnim koncertu jest cierpienie zaklęte w muzycznych obrazach. Z zespołem instrumentów dawnych Capella Regia Polona wystąpi znakomita solistka Polskiej Opery Królewskiej – Anna Radziejewska.

Program otwiera canzonetta Hor ch’e tempo di dormire Tarquinia Meruli, jednego z czołowych przedstawicieli wczesnego baroku. Napisana w 1636 roku canzonetta jest w istocie kołysanką. Czułe i pełne miłości frazy kierowane do niemowlęcia przepełnione są jednak troską i smutkiem. W wypowiadanym tekście pobrzmiewa bowiem zapowiedź męki i śmierci usypianego dziecka, którym jest Jezus Chrystus. Radość i ból splatają się ze sobą, co doskonale odzwierciedla przejmująca melodyka partii solistki. Oszczędne basso continuo, zbudowane niemal w całości na dwudźwiękowym ostinato, dodatkowo wzmacnia szczególny rodzaj dramatyzmu tkwiącego w utworze.

Lasciate mi morire (Pozwólcie mi umrzeć) – błaga natomiast tytułowa bohaterka opery Arianna Monteverdiego (1608). Choć do dziś zachował się zaledwie jeden jej fragment – słynny Lament Ariadny, to nie ulega wątpliwości, że całość była istnym arcydziełem. W pieśni porzuconej przez ukochanego kobiety wyrażona jest skarga pulsującą skrajnymi uczuciami. Miłość bowiem ściśle wiąże się z nienawiścią, buntem i ogromnym cierpieniem. Każda emocja wyrażona w tekście znajduje swój doskonały odpowiednik w olśniewającej i poruszającej do głębi muzyce.

W finale koncertu zabrzmi zaś kantata La Lucrezia HWV 145, którą Haendel napisał około 1706 roku. W szeregu recytatywów i arii Haendel oddaje cierpienie skrzywdzonej i upokorzonej przez Sekstusa Tarkwiniusza Lukrecji. Targana rozpaczą, błaga bogów o zemstę na swym oprawcy, ostatecznie zaś sama pozbawia się życia.

Między kompozycjami wokalno-instrumentalnymi zabrzmią w roli swoistych intermezzi dwie kompozycje instrumentalne. Pierwszą z nich jest Sonata nr 4 ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, której kompozytorem jest Dario Castello. Choć niewiele wiadomo na temat życia tego kompozytora, to jakość i poziom jego kompozycji świadczą o szczególnej roli, jaką odegrał w kształtowaniu muzyki instrumentalnej w epoce baroku. Podczas koncertu zostanie wykonana także Sonata triowa op. 2 nr 9 Arcangela Corellego. Ten znany z doskonałej techniki i szlachetnego dźwięku skrzypek, swoimi sonatami wyznaczył kierunek rozwoju tego gatunku dla kolejnych pokoleń kompozytorów.

PROGRAM

Tarquinio Merula – Hor ch’è tempo di dormire

Dario Castello – Sonata nr 4 z Sonate concertate in stil moderno

Claudio Monteverdi – Lamento d’Arianna

Arcangelo Corelli – Sonata triowa op. 2 nr 9

Georg Friedrich Haendel – La Lucrezia HWV 145

Wejście na koncert od godz. 19:30.

Czas trwania: 80 minut

Obsada

ANNA RADZIEJEWSKA MEZZOSOPRAN

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

Opinie naszych widzów (1)

  • 10,0/ 10

    Piękny spektakl w pieknym miejscu.. Bardzo, bardzo

    ah.....@....pl / 31 lipca 2019

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.