DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO - zdjęcie

Średnia ocena

7 oddanych głosów

10,0 / 10

DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO

„Pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza […]” – pisał Adam Mickiewicz we wstępie do II części słynnego dramatu. Być może sam brał niegdyś udział w tym ludowym obrządku, w którym pogański zwyczaj mieszał się z chrześcijańską tradycją. Niewykluczone, że i Moniuszko miał sposobność uczestniczenia w obrzędzie Dziadów, choć dziś trudno znaleźć na to dowody.

Nie ulega jednak wątpliwości, że natchnieniem dla kompozytora była Mickiewiczowska poezja – Moniuszko doskonale wydobył w Widmach naturalną muzyczność tkwiącą w opisanym przez Mickiewicza rytuale. Silna integracja pierwiastka literackiego i muzycznego sprawiła, że dzieło to jest uważane za jeden z najświetniejszych przykładów romantycznej kantaty.

Pierwsze wzmianki o planach umuzycznienia dramatu narodowego wieszcza znajdujemy w korespondencji Moniuszkowskiej już u progu lat pięćdziesiątych XIX wieku. Natomiast prapremiera ukończonej kantaty scenicznej odbyła się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w drugą rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego – 22 stycznia 1865 roku. Kompozycja wzbudziła zachwyt publiczności. Jeszcze w tym samym roku równie entuzjastycznie przyjęto Widma we Lwowie. Jakże silne wrażenie musiało wywrzeć na zniewolonym przez zaborców narodzie tak żywe wspomnienie dawnych obrządków…

Przesłanie zaklęte w Mickiewiczowskich wersach jest uniwersalne, a fascynacja tajemniczym misterium trwa do dziś. Dowodem na to jest niegasnąca popularność przedstawienia, którym Polska Opera Królewska zainaugurowała pierwszy sezon swojej działalności.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Patronem medialnym Festiwalu jest 🟡Onet.

🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana

🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

________________________________________________________________________________________________________

Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ

________________________________________________________________________________________________________

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 90 minut
Źródło zdjęcia: https://operakrolewska.pl/

Obsada

DAWNY AKTOR - SŁAWOMIR JURCZAK

GUŚLARZ - ADAM KRUSZEWSKI

STARZEC - BOGDAN ŚLIWA

ANIOŁEK – JÓZIO - PAWEŁ PIĘKOŚ

ANIOŁEK – RÓZIA - MARIA ZŁOTEK

WIDMO - WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

KRUK - JAKUB KORDAS

SOWA - MONIKA SZWAJNOS

DZIEWCZYNA - IWONA LUBOWICZ

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT - TADEUSZ KAROLAK

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - TADEUSZ KAROLAK

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA - RYSZARD PERYT

KOSTIUMY - MARLENA SKONECZKO

Opinie naszych widzów (2)

  • 10,0/ 10

    Po prostu Opera Królewska. Cudowny Adam Kruszewski w roli Guślarza.

    ha.....@gm...il.com / 07 listopada 2021

  • 10,0/ 10

    Piękna sztuka

    ju.....@gm...il.com / 07 listopada 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.