DON GIOVANNI. FESTIWAL MOZART 2021 - zdjęcie

Średnia ocena

11 oddanych głosów

8,0 / 10

DON GIOVANNI. FESTIWAL MOZART 2021

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.

Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.

Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.

Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.

Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.

Oświadczenie uczestnika do pobrania pod poniższym linkiem:

🔴 https://operakrolewska.pl/wp-content/uploads/2021/02/oswiadczenie-zdrowia-z-klauzula-rodo.pdf 🔴

Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%.

Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Wydarzenie pod mecenatem Grupy PZU oraz Grupy LOTOS

Czas trwania: 180 minut

Obsada

KOMANDOR - WOJCIECH GIERLACH

DON GIOVANNI - ROBERT GIERLACH

LEPORELLO - ANDRZEJ KLIMCZAK

DONNA ANNA - EWA TRACZ

DONNA ELVIRA - TATIANA HEMPEL-GIERLACH

DON OTTAVIO - SYLWESTER SMULCZYŃSKI

ZERLINA - MARTA BOBERSKA

MASETTO - KRZYSZTOF ŁAZICKI

KLAWESYN - DAGMARA DUDZIŃSKA

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT - ZBIGNIEW GRACA

Realizacja

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA - RYSZARD PERYT

KOSTIUMY - MARLENA SKONECZKO

ŚWIATŁO - PIOTR RUDZKI

PROJEKCJE - MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - LILIANNA KRYCH

Opinie naszych widzów (6)

  • 10,0/ 10

    Było cudownie,Sopran wprost boski,orkiestra świetna i porozumienie wszystkich na scenie z dyrygentem przepiekne. Kostiumy przebiegle.nizapomniany wieczór

    ag.....@gm...il.com / 24 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Bardzo dobre wykonanie, zarówno śpiewaków, jak i orkiestry. Piękne stroje. Pomimo, że widziałam tą operę kilka razy, ale ciągle wychodzę zachwycona

    wm.....@gm...il.com / 23 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Wspaniały!!!

    pg.....@....pl / 23 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Spektakl genialny! Muzyka przepiękna, bardzo dobre wykonanie pod kierownictwem znakomitego dyrygenta, Zbigniewa Gracy. Zarówno śpiewacy jak i instrumentaliści przekazali ogrom wspaniałych, pięknych emocji. Organizacja przedstawienia bardzo dobra. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tak cudownym wydarzeniu!

    pg.....@....waw.pl / 23 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Znakomity! Polska Opera Królewska w najwyższej formie. W szczególności Boberska.

    ar.....@gm...il.com / 23 lipca 2021

  • 3,0/ 10

    odejscie od ducha opera barokowej lat 70tych, i tradycji Ryszarda Peryta scenografia & costumiy -slaba nasladuje produkcje Trelinskiego , czy w Warszawie /Polsce jest jeden styl produkcji oper?

    mh.....@ho...il.com / 23 lipca 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet