Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana
🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
________________________________________________________________________________________________________
Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 180 minut
Występują
KOMANDOR - WOJTEK GIERLACH (11.05) / SŁAWOMIR JURCZAK (12.05)
DON GIOVANNI - ROBERT GIERLACH (11.05) / PIOTR HALICKI (12.05)
LEPORELLO - PAWEŁ MICHALCZUK
DONNA ANNA - EWA TRACZ
DONNA ELVIRA - TATIANA HEMPEL-GIERLACH (11.05) / KATARZYNA KRZYŻANOWSKA (12.05)
DON OTTAVIO - SYLWESTER SMULCZYŃSKI
ZERLINA - MARTA BOBERSKA (12.05) / AGNIESZKA KOZŁOWSKA (11.05)
MASETTO - ROBERT SZPRĘGIEL (11.05) / GRZEGORZ ŻOŁYNIAK (12.05)
KLAWESYN - DAGMARA DUDZIŃSKA (03.12) / MONIKA KOLASIŃSKA (04.12)
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENTKA - MARTA KLUCZYŃSKA
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(37) Don Giovanni. Bardzo dobre wystawienie. Wcześniej widziałem tę operę we Wrocławiu w lutym 2019, w WOK w maju 2021, i teraz w POK. Pierwsze raz, po libretcie, bez żadnych nadinterpretacji. Znakomity dramat piękna muzyka, poprawnie zrealizowane. Bardzo dobry Leporello, piękne głosy kobiece. Moja ulubiona scena finałowa, rozmowa Komandora. i Don Giovanni'ego, wypadła blado. Nie poczułem przerażenia, nie zobaczyłem bram piekła.
ad.....@he...ka.com | 23.05.2023
he.....@in...ia.eu | 22.05.2023
Spektakl rewlacja.
Wersja Polska by się przydała.
No i solidne oznaczenie drogowskaz, oświetlenie w dojściu do opery. Wiele osób nie wiedziało nie było w stanie pomóc, nawigacja mówiła że się jest na miejscu a to ciemny las/ park?
Mam prpblemy ze wzrokiem i pół godziny błądziłem chodząc wokół aż trafiłem na osoby , które szły do opery i mogłem się z nimi zabrać.
bi.....@in...ia.pl | 14.12.2022
Spektakl genialny! Muzyka przepiękna, bardzo dobre wykonanie pod kierownictwem znakomitego dyrygenta, Zbigniewa Gracy. Zarówno śpiewacy jak i instrumentaliści przekazali ogrom wspaniałych, pięknych emocji. Organizacja przedstawienia bardzo dobra. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tak cudownym wydarzeniu!
pg.....@....waw.pl | 23.07.2021
Wspaniałe wykonanie.Na szczególne uznanie moim zdaniem zasługuje Donna Anna - w swojej roli genialna, przepiękny głos, bardzo delikatna barwa i wszystkie dźwięki czyste. Don Leporello równie idealny w swojej roli i partiach, bardzo przyjemny głos i czysto stawiane dźwięki. Stroje, fryzury, dekoracje i dbałość o oddanie atmosfery czasu, w którym odbywa się opera pozwoliły przenieść się w te czasy.Orkiestra wykonywała muzykę bardzo profesjonalnie. Bardzo mi się podobało :)
ma.....@gm...il.com | 5.12.2022
Spektakl na bardzo dobrym poziomie muzycznym. Postać Don Giovanniego Piotr Halicki) zagrana wiarygodnie skoro wzbudził zdecydowaną niechęć…. Jednak moje serce i publiczność zdobył śpiew Donny Anny (Ewy Tracz) i Leporello (Pawła Michalczuka). Uznanie należy się również należy się całej orkiestrze i dla zdolnej i bardzo energicznej Pani Dyrygent Marty Kluczyńskiej ☺️
mo.....@pr...il.com | 13.05.2023
Ma.....@in...ia.pl | 7.12.2022
- ...
DON GIOVANNI / WOLFGANG AMADEUS MOZART
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia