DON GIOVANNI / WOLFGANG AMADEUS MOZART - zdjęcie

Średnia ocena

13 oddanych głosów

7,8 / 10

DON GIOVANNI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

🔴UWAGA: W przypadku zakupu biletu dla osób z Unijnym certyfikatem COVID, prosimy o dobrowolne okazanie certyfikatu szczepienia obsłudze wydarzenia przed wejściem na widownię.🔴

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.

Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.

Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

________________________________________________________________________________________________________

Regulamin zakupu biletów oraz OŚWIADCZENIE ZDROWIA UCZESTNIKA WYDARZENIA ARTYSTYCZNEGO dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ

________________________________________________________________________________________________________

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.

Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.

Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.

Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

🔴 Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 30%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.

🔴 OŚWIADCZENIE ZDROWIA UCZESTNIKA WYDARZENIA ARTYSTYCZNEGO dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Czas trwania: 180 minut

Obsada

KOMANDOR - SŁAWOMIR JURCZAK (11.02) / WOJCIECH GIERLACH (12.02)

DON GIOVANNI - MICHAŁ JANICKI (11.02) / ROBERT GIERLACH (12.02)

LEPORELLO - PAWEŁ MICHALCZUK (11.02) / ANDRZEJ KLIMCZAK (12.02)

DONNA ANNA - GABRIELA KAMIŃSKA

DONNA ELVIRA - ANNA WIERZBICKA (11.02) / TATIANA HEMPEL-GIERLACH (12.02)

DON OTTAVIO - JACEK SZPONARSKI (11.02) / SYLWESTER SMULCZYŃSKI (12.02)

ZERLINA - JULITA MIROSŁAWSKA (11.02) / AGNIESZKA KOZŁOWSKA (12.02)

MASETTO - KRZYSZTOF ŁAZICKI

KLAWESYN - DAGMARA DUDZIŃSKA

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT - DAWID RUNTZ

Realizacja

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA - RYSZARD PERYT

KOSTIUMY - MARLENA SKONECZKO

ŚWIATŁO - PIOTR RUDZKI

PROJEKCJE - MAREK ZAMOJSKI

Opinie naszych widzów (6)

  • 10,0/ 10

    Było cudownie,Sopran wprost boski,orkiestra świetna i porozumienie wszystkich na scenie z dyrygentem przepiekne. Kostiumy przebiegle.nizapomniany wieczór

    ag.....@gm...il.com / 24 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Bardzo dobre wykonanie, zarówno śpiewaków, jak i orkiestry. Piękne stroje. Pomimo, że widziałam tą operę kilka razy, ale ciągle wychodzę zachwycona

    wm.....@gm...il.com / 23 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Wspaniały!!!

    pg.....@....pl / 23 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Spektakl genialny! Muzyka przepiękna, bardzo dobre wykonanie pod kierownictwem znakomitego dyrygenta, Zbigniewa Gracy. Zarówno śpiewacy jak i instrumentaliści przekazali ogrom wspaniałych, pięknych emocji. Organizacja przedstawienia bardzo dobra. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tak cudownym wydarzeniu!

    pg.....@....waw.pl / 23 lipca 2021

  • 10,0/ 10

    Znakomity! Polska Opera Królewska w najwyższej formie. W szczególności Boberska.

    ar.....@gm...il.com / 23 lipca 2021

  • 3,0/ 10

    odejscie od ducha opera barokowej lat 70tych, i tradycji Ryszarda Peryta scenografia & costumiy -slaba nasladuje produkcje Trelinskiego , czy w Warszawie /Polsce jest jeden styl produkcji oper?

    mh.....@ho...il.com / 23 lipca 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.