Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.
Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.
Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana
🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
________________________________________________________________________________________________________
Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 80 minut
Występują
OBSADA PROLOGU
FEBUS - MICHAŁ JANICKI
PIERWSZA NEREIDA - MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK (25.11) / JUSTYNA RECZENIEDI (26.11)
DRUGA NEREIDA - IWONA LUBOWICZ
WENUS - ANETA ŁUKASZEWICZ ((25.11) / OLGA PASIECZNIK (26.11)
WIOSNA - MARTA BOBERSKA
PIERWSZA PASTERKA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA
DRUGA PASTERKA - JOANNA TALARKIEWICZ
ON - GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
ONA - MARTA SCHNURA
OBSADA OPERY
BELINDA - MARTA BOBERSKA
DYDONA - ANETA ŁUKASZEWICZ (25.11) / OLGA PASIECZNIK (26.11)
DRUGA DAMA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ENEASZ - MICHAŁ JANICKI
CZAROWNICA - MAŁGORZATA BARTKOWSKA (25.11) / DOROTA LACHOWICZ (26.11)
PIERWSZA WIEDŹMA - MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK (25.11) / JUSTYNA RECZENIEDI (26.11)
DRUGA WIEDŹMA / DUCH - IWONA LUBOWICZ
MARYNARZ - JAKUB A. GRABOWSKI
TANCERZE - ANNA KORBOLEWSKA / JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ / SŁAWOMIR GREŚ
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT - KRZYSZTOF GARSTKA
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(22) Bardzo podobała mi się inscenizacja- potencjał scenografii (mimo że skromny w elementach) został wykorzystany do maksimum poprzez zabawę efektami świetlnymi (widocznymi zwłaszcza w scenie z wiedzmami). Piękne stroje, których krój oddawał rzeczywisty styl ubioru w starożytnej Kartaginie (tzw. Delphos gown, wskrzeszony przez Mariano Fortunego). Złote maski w 1 scenie skojarzyły mi się z barokowymi inscenizacjami, dzięki czemu czułam się jak widz z XVIII wieku. W obsadzonych rolach wystąpili bardzo dobrzy śpiewacy operowi, najbardziej spodobała mi się gra Czarownicy. Nie mam jakichkolwiek zastrzeżeń zarówno do wizualnej strony, jak i muzycznej aranżacji. Jestem bardzo zadowolona, że byłam na tej operze.
mo.....@gm...il.com | 22.01.2022
Z przykrością muszę stwierdzić, że spektakl nie przypadł mi do gustu. Wspaniała orkiestra i chór, natomiast co do solistów, niestety, miałam wrażenie, że niektóre partie sprawiały im duży problem, a w rezultacie partie solowe nie wywarły na mnie dużego wrażenia i nie trafiły do serca. Najlepiej oceniam występ Bellindy, która podołała tak bardzo niskim, jak i wysokim partiom i której słuchałam z nieukrywaną przyjemnością. Wykonawcom nie sprzyjała również sama fabuła, tendencyjna i nieciekawa.
ma.....@....pl | 7.10.2021
spektakl nudny.
(1) Orkiestra słaba, grała bez polotu. Przykładowo: wilolonczelista i lutnista (teorban, gitara barokowa) bardzo słabi; smyczki o nieciekawym brzmieniu.
(2) Reżysersko słabo: pomysły powielane z poprzednich spektakli (z"zabawa" wielką tkaniną "wielofunkcyjną").
(3) żenujące choreografie taneczno-"baletowe", bo z baletem nie ma to nic wspólnego. Tańce na poziomie osiedlowego klubu kultury.
(4) Jedyny jasny punkt to Olga Pasiecznik
PI.....@GM...IL.COM | 4.10.2021
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie
ul. Agrykola 1, Warszawa
DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia