DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL - zdjęcie

Średnia ocena

36 oddanych głosów

9,1 / 10

DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL

🔴UWAGA: W przypadku zakupu biletu dla osób z Unijnym certyfikatem COVID, prosimy o dobrowolne okazanie certyfikatu szczepienia obsłudze wydarzenia przed wejściem na widownię. 🔴

Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.

Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.

Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

________________________________________________________________________________________________________

Regulamin zakupu biletów oraz OŚWIADCZENIE ZDROWIA UCZESTNIKA WYDARZENIA ARTYSTYCZNEGO dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ

________________________________________________________________________________________________________

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.

Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.

Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.

Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

🔴 Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 30%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.

🔴 OŚWIADCZENIE ZDROWIA UCZESTNIKA WYDARZENIA ARTYSTYCZNEGO dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Czas trwania: 80 minut

Obsada

OBSADA PROLOGU

FEBUS - MICHAŁ JANICKI

PIERWSZA NEREIDA - MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK (21.01) / JUSTYNA RECZENIEDI (22.01)

DRUGA NEREIDA - IWONA LUBOWICZ

WENUS - ANETA ŁUKASZEWICZ

WIOSNA - MARIA ZŁOTEK

PIERWSZA PASTERKA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA

DRUGA PASTERKA - JOANNA TALARKIEWICZ

ON - KRZYSZTOF ŁAZICKI

ONA - MARTA SCHNURA

OBSADA OPERY

BELINDA - MARIA ZŁOTEK

DYDONA - ANETA ŁUKASZEWICZ

DRUGA DAMA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ENEASZ - MICHAŁ JANICKI

CZAROWNICA - MAŁGORZATA BARTKOWSKA (21.01) / DOROTA LACHOWICZ (22.01)

PIERWSZA WIEDŹMA - MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK (21.01) / JUSTYNA RECZENIEDI (22.01)

DRUGA WIEDŹMA / DUCH - IWONA LUBOWICZ

MARYNARZ - JAKUB A. GRABOWSKI

TANCERZE ZESPOŁU VARSAVIA GALANTE

EDGAR LEWANDOWSKI

ALEKSANDRA ANDRUSZKIEWICZ

ALEKSANDRA PAWLUCZUK

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA - NATALIA KOZŁOWSKA

SCENOGRAFIA - MARLENA SKONECZKO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - JAKUB SZAFRAŃSKI

ASYSTENT REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT - TATIANA HEMPEL-GIERLACH

Opinie naszych widzów (3)

  • 10,0/ 10

    Doskonała realizacja muzyczna, świetna scenografia. Reżyseria nie narzucająca swojej interpretacji, tylko pozwalająca widzowi samemu wyciągać wnioski

    ig.....@gm...il.com / 04 października 2021

  • 6,0/ 10

    Z przykrością muszę stwierdzić, że spektakl nie przypadł mi do gustu. Wspaniała orkiestra i chór, natomiast co do solistów, niestety, miałam wrażenie, że niektóre partie sprawiały im duży problem, a w rezultacie partie solowe nie wywarły na mnie dużego wrażenia i nie trafiły do serca. Najlepiej oceniam występ Bellindy, która podołała tak bardzo niskim, jak i wysokim partiom i której słuchałam z nieukrywaną przyjemnością. Wykonawcom nie sprzyjała również sama fabuła, tendencyjna i nieciekawa.

    ma.....@....pl / 07 października 2021

  • 5,0/ 10

    spektakl nudny. (1) Orkiestra słaba, grała bez polotu. Przykładowo: wilolonczelista i lutnista (teorban, gitara barokowa) bardzo słabi; smyczki o nieciekawym brzmieniu. (2) Reżysersko słabo: pomysły powielane z poprzednich spektakli (z"zabawa" wielką tkaniną "wielofunkcyjną"). (3) żenujące choreografie taneczno-"baletowe", bo z baletem nie ma to nic wspólnego. Tańce na poziomie osiedlowego klubu kultury. (4) Jedyny jasny punkt to Olga Pasiecznik

    PI.....@GM...IL.COM / 04 października 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet